Till alla familjehem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker detta sammanfattar vad ett familjehem är, hur vi ser på oss själva och inte minst vad dom som placerar kräver av ett familjehem. :wink:
Så slug som en räv, lika stark som en oxe Så snabbt som en hare, så modig som en björn som fri som en fågel, så snyggt som ett ord så tyst som en mus, stor som ett hus Allt jag vill vara, allt jag vill vara, o Allt jag vill vara är allt som betyder som en varg, lika skarp som en tand så djupt som en bit, så mörk som natten så sött som en låt, som rätt som fel Så länge en väg, så ful som en padda lika söt som en bild som hänger från en fixtur Stark som en familj, stark som jag vill vara ljus som dagen, lätt som lek Så hårt som spikar, så stora som en val Allt jag vill vara åh, allt jag vill vara, o Allt jag vill vara är allt Allt på en gång Allt på en gång, oh Allt på en gång Så varm som, solen, så dumt så kul så cool som ett träd, så skrämmande som havet så varm som eld, kall som is Söt som socker och allt trevligt lika gammal som tiden, så rak som en linje som Royal som en drottning, som surrade som ett bi Stealth som en tiger, slät som ett segelflygplan ren som en melodi, ren som jag vill bli Allt jag vill vara åh, allt jag vill vara, o Allt jag vill vara är allt allt samtidigt

Tycker ni att ni känner igen detta?

Må vara att det egentligen är en låt men.... tycker den är träffande så.....
Här kommer låten :claphappy:
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... 3tfHU&NR=1

:claphappy: :banan:

Ja jag vet att översättningen är kass ... men kl är sent , jag är trött och egentligen är det ju tanken jag vill förmedla :D
 
Håller med er :razz:
:idea: Funderade lite och kom fram til att allmän uppmuntran kan jag samla här, tycker att generellt finns för lite.
Detta skrev jag på ett annat ställe men vill ha det med här, för ibland behöver ni som inte varit placerade en inblick i hur mycket ni betyder.
:bow :claphappy:
Kanske hjälper detta, kanske inte.
Min anledning till att jag är familjehem är simpel. Jag har själv varit placerad.
Dom första var inte bra (borde inte fått vara fosterhem som det hette på den tiden)
Det sista jag var på var underbart ! Dom gav mig självkänsla och egenvärde .
Dom är anledningen till den jag är idag. Dom är min mall för hur ett familjehem ska vara .
Jag vet att alla placeringar inte blir "lyckade". Såg flera pasera i "mitt" hem .
Trots allt som dom fick av fosterföräldrarna (samma som jag fick) tog dom det inte till sig utan tycktes bestämt sig för att fortsätta som tidigare. Kan tillägga att jag inte var enkelt uppdrag utan en som krävde mycket arbete p g a bio.förälder. Allt jag blev utsatt för. Var 16 när jag kom till mina fosterföräldrar och för gammal att få ordning på enligt soc. LOL
Idag ser jag mina bio.föräldrar som just bara bio.föräldrar. Min mamma och pappa är mina fosterföräldrar .
ALL heder åt mina fosterföräldrar, mina skyddsänglar
Dom är mina idoler och anledningen till att jag är familjehem.
Ni ger era ar samma chans jag fick och oavsett så tar era ar detta med sig in i vuxenlivet.
Glöm aldrig vilken stor roll ni spelar och vilken underbar chans ni ger
I slutänden så om de tar det till sig... tja....
Man kan leda en häst till vattnet, men aldrig tvinga den att dricka
 
Jag vill ge ett litet tips här .
Ett problem som många placerade har är brist på självkänsla och självförtoende . Det problemet skapar en inre dialog som kretsar kring att inte vara värd något som i sin tur ger att man inte förtjänar att det går bra för en .
Den som står utanför t ex fosterförälder har svårt att förstå " nu när barnet/ungdommen började fungera i sko,an så gör den placerade saker nästan som att sabotera för sig själv " " det är som om den placerade försöker straffa ut sig" .
Detta kommer för det mesta från dålig självkännsla/självförtroende .
Införskaffa eller låna på biblioteket Mia Törnblom "Självkänsla nu" . Läs den själv först och gör övningar . Därefter får man ge sig in i ett minfällt som ibland går bra , ibland är som att försöka gå i midjehög gyttja och ibland kan få små explosioner .
Min fostermamma gjorde detta med mig och det gav mig den självkänsla jag har idag :D .
Självförtroendet är lite klurigare och man får gå på magkänsla .
I samtal får man på olika sätt försäkra den placerade om att den placerade inte har något att skämmas över , dölja eller annat negativt utan det är dens historia som gör :angel: till den erfarna underbara person den är idag , :angel: har sett så mycket och vet så mycket att den åldersmässigt vet mer än många vuxna och kan på det viset hjälpa någon som inte vet men som behöver det .
Kort sagt att älska sig själv och vara stolt över vem man är .
En mycket viktig sak i början (och som många inte förstår) är att få den placerade att förlåta sig själv .
Därefter förlåta andra . Tvärt om funkar inte , om du inte förlåtit dig själv kan du inte förlåta någon annan innerst inne .
En övning som är bra att börja med är :
Skriv alla negativa saker om dig själv t ex "jag är korkad"
Nu kommer den svåraste delen . För varje negativ sak du skrivit måste du skriva 10 bra saker om dig själv och varje bra sak du kommit på måste du skriva 10 gånger .
Till slut har man blivit så bra på det så att varje gång man tänker en dålig tanke så tänker man en bra och upprepar den 10 gånger .
Man kan säga att man omprogramerar sig själv . Det tar tid .... men det är det värt . Speciellt för dom som har haft det svårt .
Hoppas någon har nytta av detta .
 
Tack så mycket :oops:
När jag är här inne så kommer jag ihåg vissa saker när jag läser något och min tanke är att bästa sättet att hjälpa någon är först att förstå och sedan ha verktyg till det . Alla är ju inte likadana och tyvärr finns ingen universalhandbok så om någon annan har något man vet och kan eller kan förklara så hjälper det alla . Sånt som du inte läser i någon handbok .
Hoppas nu att ingen tar detta på fel sätt .
Jag satt och tittade på "Mannen som talar med hundar idag" och en tanke slog mig . Sättet han predikar för att hjälpa hundar är fullständigt fungerande på placeringar . Grundreglerna . Kärlek , regler , respekt . Hur du ska förhålla dig i ditt sinne . Lugn , säker , trygg . Placeringar är extra känsliga för sinnesstämningar och ju säkrare lugnare du utstrålar desto större trygghet vilket i sin tur gör placeringen avslappnad .
Tänk på det : barn/ungdom som hela tiden är i ett berdskapsläge och upptagen med att läsa av alla omkring sig för ev. fara kan inte lära sig något under den tiden , inte förrens h*n slappnar av går det att lära .
 
Jag har snubblat över något mycket bra :razz: .
Ibland funderar jag över om det är jag som styr mitt liv eller om det är händelser som styr mitt liv . Dessa tankar kommer när något händer som är bra men som jag inte sökt efter . :claphappy: :claphappy: :claphappy:
Något jag jag tycker finns för lite är böcker som hjälper mig som familjehem som är till familjehem och inte socialsekreterare som ska använda för att hjälpa familjehem eller dylikt .
:idea:
Rekomenderar er att besöka sidan här :
http://www.bokforlagetspam.se/bocker.html

Det är inte bara böcker för familjehem som ni märker men det mesta anser jag vara matnyttigt även för mig som person och det kan ju inte heller vara fel :D :wink:

Jag hoppas att ni finner detta lika matnyttigt som jag gör :razz:

I övrigt vill jag påminna er alla om att :
Ni är livräddare och vardagshjältar , tveka aldrig på om er insatts räknas eller hjälper för även om ingen säger något så räknas varje dygn ni ger era :angel: ar
:claphappy: :bow :claphappy: :bow :claphappy: :bow :claphappy: :love:
 
En tanke som börjat poppa upp lite nu inför jul ..... i min förhoppning om ny :angel: kommer även sorgen över de som inte syns och varje jul sedan ett antal år tillbaka minns jag 2 barn som ingen såg . Trots att det var liv och skrik och gråtande så såg ingen eller hörde . På juldagen hade dom blivit ihjälslagna .
Jag brukar ca en vecka innan julafton försöka få in en notis eller kommentar i tidningen om detta fenomen att vuxna inte ser och därmed dör barn och att i år kanske dom räddar ett barn genom att se .
Ta fallet Bobby , Han dog under julhelgen . Ingen såg eller hörde honom .
Jag kan göra listan lång men jag tror inte det behövs . Sorgligaste är ju att inte ens Bobbys fall klassades som mord trots rå tortyr utan mer som , hoppsan en liten olyckshändelse .
Ett par år har jag misslyckats med att få in en notis i tidningen .

Jag ställer härmed en fråga till alla som läser detta , jag vet att det inte bara är familjehem som läser här inne , Kan ni och framförallt vill ni göra gemensam sak med mig ?
Bästa vore om alla tidningar hade en bön om att speciellt nu vid jul och nyår när föräldrar som mår dåligt och är pressade som har barn som inte blir sedda ....... snälla se dom :littlesad
Man behöver inte betala ett öre för att se (och gärna reagera).... det är gratis .

Man behöver inte skriva under med sitt namn utan kan skriva en pseudonym .
 
Älskade underbara fantastiska människor :love: :love: :love:

Tänk om vi lyckas få insändare i varje tidning , till och med små lokaltidningar :banan: .

Sikta mot stjärnorna så landar man i grantopparna :wink:
 
Jag kan ju försöka ....
Jag funderar lite och skriver så får ni påpeka vilka ändringar som behövs för störst genomslagskraft .
Låter det okej ?
 
Toppen!
Jag når två eller tre tidningar i mitt upptagningsområde...
åh vad fint Ha ha ibland känner jag mig som en pingstpastor som vill frälsa världen med min tro på barn som inte har det som alla andra! visste inte att fler va som ja :rollhappy:

Hjärta
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp