Trött på att försvara mig...

Fått lite väl många gliringar att vi är dyra känns som om jag hela tiden behöver försvara o förklara.
Vi är kraftigt förstärkt jour och då pratar vi änglar som oftast går att ha en och en inte flera placeringar därtill eller ja har genom åren också fått höra att vi minsann bör ha fler för att få ihop det där arvodet motsvarande heltids lön och visst ibland funkar det oftast inte .
900 dygn gör en månads lön på ca 27 minus skatt utan semester utan a-kassa och tjänstepension.
Snällt slår jag ut att jag jobbar 10 timmar på ett dygn gör ju 90 kr i timmen vad en 18 åring tjänar på att vända hamburgare på Mc Donalds.
Vad anser ni är jag ute och cyklar? Försöker sträcka på mig ha lite stolthet vi gör en sju jäkla insats med dom svåraste trasigaste änglarna oftast tar vi ju över när andra krachat när det blivit ett sammanbrott.
Vi sliter som djur mellan varven kan aldrig leva normalt ofta har vi barn som inte går o ha i möblerade rum en längre tid i början och då är det tur att vi har förstående vänner som förstår att vi håller oss undan ett tag. Vår närmsta familj vuxna utflugna barn och barnbarnen har ett enormt tålamod med våra änglar men får ju självklart stå åt sidan mellan varven .
Det är ett udda liv vi valt att leva och själv valt javisst men är nu i tankarna att vidare utbilda mig ta jobb på ett hvb hem få mina 40 timmars arbets vecka mina fem veckors semester och alla förmåner ett arbete har utan att behöva försvara att jag vill ha en lön för det arbete jag gör.
 
Får man anta att de du behöver försvara och förklara dig inför aldrig själv har haft en placering, och då speciellt inte så svåra så att man själv, nära och kära får stå tillbaka flera månader för att man bara måste fokusera på placeringen? Jag förstår att vissa tycker att man inte ska tjäna pengar på att ta hand om utsatta barn och att det sticker i ögonen på vissa. Men när man måste vara hemma med placeringen 24 timmar om dygnet och inte kan jobba, de månaderna kostar mat och hyra lika mycket som annars och då måste man ju få betalt så att man kan överleva. Du gör en sån otrolig viktig insats som inte kan mätas i pengar, hur mycket är mänskligt lidande värt om man måste sätta dessa änglar på boende där de inte kommer att kunna fungera?

Sträck på dig, stå på dig! Jag är övertygad om att du är värd varenda krona för dessa barn.
 
Om det vore så väl att det bara är oförstående människor runt om som inte förstår men nä då....har efter många många år lärt mig att stå på mig o då vi gick över till att bara vara jour svara varje arvodes förhandling med att : Ja oss eller dyrare hvb bara o välj jag backar inte.....får höra att kommunerna inte betalar mer osv..
Ja jag sträcker på mig för vi är många många gånger bättre alternativ än hvb har just nu en ängel modell mindre som avverkat tre jourhem innan oss.
Tror många organisationer har gjort bort sig med ramavtal o sen inte kan förhandla upp när så krävs och detta för att göra sig konkurans kraftiga när det finns så många nu. Bättre vore väl om kommunerna själva kunde slippa desssa mellanhänder har skett i vissa kommuner.
 
Tillbaka
Topp