TV dokumentär som satte spår

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Minns ni att det gick en dokumentär om ett familjehem någonstans kring Gävle för några år sedan? Familjen hade flera placerade barn, bl a en liten tjej med en chilensk (?) pappa och även en liten tjej som hade bott hos familjehemmet sedan hon var baby och nu skulle hon hem till sin biologiska mamma som avtjänat sitt straff och nu ville ha barnet tillbaka.
Vi har tänkt mycket på den familjen och på den lilla rädda ångestfyllda flickan. Det var en så hemsk situation och jag har många gånger undrat hur det gick för flickan och för familjehemmet. Är det någon som vet?
 
Hej Jag vet!!
När jag och min man gick en utbildning för våran kommun så fick vi se den här filmen.
Socialsek. berättade sedan att den flickan vars mamman hade varit i fängelset, fick stanna kvar hos familjehemmet :D .
Det fanns en annan flicka vars far på beök, hon flyttade hem till fadern. Jag kan hålla med att denna film sätter spår hos en.
//Karin
 
Re: TV dokumentär som satte spår-lyfter tråden

Hej!
Dokumentären som det pratas om i denna tråden skulle jag också så gärna vilja se. Någon som vet vilken kanal den gick på alternativt var man kan få tag på den?
 
Den här dokumentären gick på kunskapskanalen igårkväll. Har inte gråtit så mycket på länge!
Den lilla flickan som var så ångestfylld för att hon skulle flytta att hon grät "jag vill ligga i din mage" till familjehemsmamman. Usch... I detta fallet gick det ju bra, hon fick stanna, men jag tänker på alla de fallen där barnet tas hem. Så maktlös man måste känna sig som familjehemsförälder! Barnet känner att man sviker, och man kan ingenting göra åt saken. För som pappan i filmen sa "hur förklarar man för en femåring att det finns lagar och regler..".

Vi väntar vår första placering inom kort och visst blir man nojig speciellt efter att ha sett det här...
Är det vanligt att barn tas hem trots att de inte vill själva, och visar att de mår dåligt av det? Man måste väl se till barnets behov i första hand?
 
Usch va hemskt det är ibland.

Jag blir som en lejonhona. det bästa man kan göra i sådana fall är att ta till juridisk hjälp till barnet. De har rätt till rättshjälp.PM mig så kan jag förmedla goda kontakter.
 
Hej!
Den finns att se på svtplay sök familjehem så kommer den upp.
De fick behålla barnet och skulle adoptera henne när hon fyller 18 år.
Den berör från alla håll...
C
 
Har precis tittat på den .Usch vad jag grät .Man riktigt kände den lilla flickans ångest.
Tänker på våran lill, som varje gång social sek varit här säger.Jag önskar jag var född här
för då behöver jag inte flytta mer.Har flyttat en hel del i sitt lilla liv.
Nu hoppas vi att dom börjar med vårdnads överflytt snart trots att det inte gått 3 år.
Känns lite säkrare då.För tyvärr är det ju så att visst kan dom flytta på barnen även
om barnen själva inte vill .Både ifrån Bio familj och familjehem .Tänk bara på
barnen i Mark .
 
Så där är vår placering efter VARJE besök varannan v.Gråter och önskar denne legat i min mage...ändå har bio rätt till besök så ofta (uppv plac).nu har vår handledare reagerat,hoppas denne kan hjälpa vår lille.
Vi är helt slut.Ungen har många fler problem efter som jag inte vill gå in på här då man självklart är rädd för att soc läser o känner igen.
säger bara stackars barn o undra hur vår skulle reagera om det vore hemgång på g.
Tur för barnet i dokumentären att hon fick stanna...det inger hopp..Starka soc som stod på sig för flickans skull.eller nämnder,länsrätter eller vilka det var som beslutade det.
 
familjekär sa:
Så där är vår placering efter VARJE besök varannan v.Gråter och önskar denne legat i min mage...ändå har bio rätt till besök så ofta (uppv plac).nu har vår handledare reagerat,hoppas denne kan hjälpa vår lille.
Vi är helt slut.Ungen har många fler problem efter som jag inte vill gå in på här då man självklart är rädd för att soc läser o känner igen.
säger bara stackars barn o undra hur vår skulle reagera om det vore hemgång på g.
Tur för barnet i dokumentären att hon fick stanna...det inger hopp..Starka soc som stod på sig för flickans skull.eller nämnder,länsrätter eller vilka det var som beslutade det.


Vi har fått hjälp av BUP vid en sådan situation. Soc lyssnade på dem när de förklarade att det inte var bra för barnet. De ifrågasatte över huvudtaget de frekventa umgängestillfällena. Det rörde sig om Varannan vecka vid uppväxtplacering då med.

Det går inte att ha det som ni har det nu. Varken för barnet eller resten av familjen.
Ifrågasätt om de arbetar efter BBIC och tryck på det.

Lycka till.
 
vi har bup på vår sida,men allt från soc sida går såååååå långsamt.
Vi har bråkat om dessa träffar i över 1 år,inget händer.Bio bråkar om lvu så då vill de inte ta upp umgänget samtidigt,men när då undrar jag eftersom bio bråkar,överklagar ect hela tiden.
Placeringen är det jätte synd om,hinner aldrig landa har 5 umgängen i mån...Vi är också väldigt trötta.
Ungen i sig är ju inte problemet utan umgänget.Även om denne reagerar häftigt,o det i sig är ju jobbigt men under sommaren när umgänget pausat hade vi en underbar unge :banan:
 
Så lika det kan vara- vårt soc vill heller inte ta upp umängesfrågan under pågående förhandlingar, hemtagningsbegäran osv... och jag undrar också när det då ska bli aktuellt med de frågorna då det inte är någon lugn stund....känns så hopplöst...likaså vill soc ej "bråka " om passfrågan etc under alla utredningar.... ocxh tiden bara går.... :littlesad
 
familjekär sa:
vi har bup på vår sida,men allt från soc sida går såååååå långsamt.
Vi har bråkat om dessa träffar i över 1 år,inget händer.Bio bråkar om lvu så då vill de inte ta upp umgänget samtidigt,men när då undrar jag eftersom bio bråkar,överklagar ect hela tiden.
Placeringen är det jätte synd om,hinner aldrig landa har 5 umgängen i mån...Vi är också väldigt trötta.
Ungen i sig är ju inte problemet utan umgänget.Även om denne reagerar häftigt,o det i sig är ju jobbigt men under sommaren när umgänget pausat hade vi en underbar unge :banan:

Be att få en extern handledare. IFRÅGASÄTT, IFRÅGASÄTT, IFRÅGASÄTT. Tala med chefen. Ert barn ska inte behöva ha det så här (inte ni heller). Förklara att ni inte kan arbeta under de här omständigheterna. Be att få en skriftlig utvärdering ang det här från BUP. Har soc varit med på möte med BUP?
Be annars om ett gemensamt möte och tala innan med er kontakt på BUP om vad ni vill ha hjälp med . D v s att få soc att förstå att det här är skadligt för barnet och att det måste sluta omgående.
 
Bup har gjort en oros anmälan till soc om deras sett att hantera detta.Bra svarade Soc.
Inget har ännu hänt.
Vi blir bara mer o mer less
 
familjekär sa:
Bup har gjort en oros anmälan till soc om deras sett att hantera detta.Bra svarade Soc.
Inget har ännu hänt.
Vi blir bara mer o mer less


Kontakta socialchefen. Tala med någon i nämnden. KRÄV direkta svar. Förklara att du tänker inte arbeta under dessa förhållanden.
 
familjekär sa:
Är rädd att de placerar om barnet i fråga,ett syskon placerades om pga att det familjehemmet var för besvärliga.


:twomad: jag blir så arg!!! Inte på dig utan för att "vi" ska behöva tänka så. Jag förstår dig helt och fullt. Det får inte vara så här! Men samtidigt har jag ingen lösning. Jo, att alla familjehem enbart tar uppdrag genom organisation. Att alla Sveriges familjehem går samman och inte accepterar dåliga arvoden och dåliga samarbeten.

Vem är på :banan:
 
Jag kan inte hitta den på svtplay... Söker man på familjehem kommer det inte upp något "nytt" program, bara från 10 feb. ??
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp