Uppsagt avtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi har ett syskonpar från en kommun sedan 2,5 år tillbaka. Flickan som är yngst har det varit mycket jobb med runtomkring, BUP samtal och skolsamtal. lite speciell tjej. Har kommunens högsta arvode och omkostnader, men då vill kommunen vi ska även betala skidutrustningar, möbler (om ny säng tex behövs) Thailandsresor. Ipader, datorer m.m. Här i höst kom förfrågan om vårdnadsöverflytt och då är ju såklart inte vi och kommunen överens om avtalet, man kommer att skjuta över allt jobb med flickan på våran familj. I den heta diskussionen så kläckte jag ur mig att då säger jag upp avtalet och det håller de stenhårt på nu och tänker flytta på barnen. Har talat om att jag tar tillbaka det men de bara säger att det går inte att göra ngt åt det. Äldsta pojken vill absolut inte flytta, han blir 15 år i april, får han inte bestämma ngt själv? Han är lite tystlåten och har bar kompisar här, skolan och träningarna fungerar jättebra, likaså hemma. Man kan inte bra få flytta på en kille som går i åttan.
Ena stunden vill man att vi ska skriva på vårdnadsöverflytt, nästa stund ska de flytta på dem och det mest för att vi inte kommer överens med kommunen (vi vuxna)
Alltså, det var så precis så i fredags kom socialstyrelsen ut med en nyhet där det handlar om att man flyttar på barn allldeles för ofta, kände oss så träffade. Har behövt hjälp men finns ingen att få från kommunen.
Är det så, att om man sagt upp avtalet så går det inte att ändra på? Barnen vill ju så gärna bo kvar och vi vill ha dem kvar, men inte kommunen. Helst skulle jag vilja det var konsulent stött, den här kommunen jobbar inte för barnens bästa, de jagar pengar och då får de hellre flytta. De kör stenhårt på att jag sagt upp avtalet.
Någon som har förslag på hur vi ska göra?
 
Har du pratat med chef över handläggaren? Annars börja med det och klättra vidare uppåt och berätta hur det varit och hur ni upplever er blivit behandlade! I annat fall så vänd er till socialnämndens ordförande. Och som alltid - ring socialstyrelsen!
Styrkekram !!
 
tack allihopa! jag ringer socialstyrelsen i morn, de var upptagna idag. Har pratat med chefen men det hjälper inte, uppsagt är uppsagt säger hon bara. Kan tillägga att jag har stridit lite för den här flickan, precis som om det skulle vara våran egen, tycker inte hon har fått rätt hjälp i skolan och vill ha handläggarens hjälp även där men hon bara säger att skolvärlden är en egen värld, den får de (skolan) sköta. I och med det har jag gjort mig lite obekväm känns det som, men jobbar vi för barnens bästa eller inte funderar man ibland. Jag har två barn till som går under konsulentstött och där är det en helt annan uppbackning, satsas verlkligen... vi brinner dem och dem för oss och då är det mycket roligare.
 
Åh gode tid :littlesad .
Man blir så ledsen och trött . Megasuck . Vad jag kan komma på på rak arm är ju socialstyrelsen och länsstyrelsen . Dom är inte snabba i vändningarna så du får ringa dom med en gång . Sätt hårt mot hårt ang. BBIC med paragrafer och framförallt var saklig .
Innan du ringer , spalta upp så du kan beta av allt utan att glömma något . Viktigt att även berätta hur barnen tar detta och att dom inte blir hörda trots att åtminstone ena :angel: är gammal nog att få ett ord i saken .
Vinner du detta finns en stor risk att kommunen inte kommer att placera hos er fler gånger . Dom kan vara fruktansvärt långsinta . Men då finns ju bättre att jobba för :wink: .
Det konsulentstödda t ex :wink: .
Var inte rädd , hellre ha slagits för ett barns rättigheter än sitta och gräma sig sedan , även om man förlorar .
Och om man nu skulle vara obekväm ? Kan tycka att , gör dom fel och du blir obekväm så är det deras problem :wink: .
Många kramar och håller tummarna för dig .
 
Hej! Vill bara påpeka att uppsagt avtal kan betyda två saker:

1 att du sagt upp det skriftliga avtalet för omförhandling avseende ekonomi, uppbackning mm UTAN att placeringen flyttar
2 att du sagt upp för avflytt och då gäller givetvis uppsägningstiden i ditt kontrakt

Om uppsägningen ska gälla för avflytt har då kommunen flyttat på barnen inom uppsägningstiden? Om inte - då skulle jag hävda att uppsägningen inte längre gäller - för kommunen kan ju inte hävda att vissa regler ska gälla jämt medan andra bara gäller när det passar dem.

Uppsägningar kan visst tas tillbaka! Så jag tror som du, att du blivit obekväm och krävt din rätt och därmed orsakat arbete för förvaltningen. Kanske du kan få biologföräldrarna med på tåget till din favör? Ibland kan det vara till hjälp.

Mama
 
det låter ju fruktansvärt att de kör med sådana spel, det bästa vore väl för barnen att de får bo där de bott de senast åren och skit samma vad du råkade kläcka ur dig vid en hetsig diskussion, DET ska väl inte ligga till grund för en flytt......är placeringskommunen samma som den ni bor i? ....jag vet nämligen en bekant till mig som hade en placering i många år och det blev en liknande sitution, de beslutade att flytta placeringen till ett nytt familjehem....barnet och familjehemmet blev förtvivlade men det hjälpte inte .....dagen efter gick placeringen till skolan och där varit ledsen med sina kamrater och det ville sig inte bättre än att den ena kompisen hade en mamma som jobbade på socialtjänsten så de var några kompisar som helt enkelt stegade upp till mamman på socialtjänsten och berättade vad som hänt.....familjehemsmamman får på em samtal från sin egen hemkommuns socialtjänst som frågar vad som hänt och säger sig vilja hjälpa till.....då placeringen bor i deras kommun och kommer och ber om hjälp så är de enligt henne skyldiga att hjälpa till, så hon tar kontakt med placeringskommunen och på så sätt så löste det sig.....placeringen fick bo kvar :claphappy:
 
Låter som en kommun jag haft o göra med suck.......dom ville att jag skulle skriva på vårdnadsöverflytt men vi vägrade...dom var INTE glada........ För att stå ensam med allt ansvaret vägrade vi.

Styrkekram, kontakta absolut socialstyrelsen.
 
Men inte lämnade du väl inte ett skriflig uppsägelse?? låter helt sjukt att dom kan gå på vad du sa i stridens hetta har inga bra råd o komma med du verkar va på rätt spår med o klättra högre upp kram
 
De kommer att sära på barnen, pojken får bo kvar och flickan flyttar. Som jag skrev så har det varit mycket runt flickan vilket har tärt på familjen men senaste halvåret har vi nästan tagit oss förbi allt och det har blivit bättre men då river man upp allt. Orkar inte med allt tjafs, det är barnen vi vill ta hand om inte lägga energi på en massa annat. Nu ska vi förhandla om nya avtalet och det blir spännande, helst vill jag ha lika de konsulentstötta, 16 000 i arvode 7600 i omkostnader, vill att alla barnen ska bo på samma vilkor eller har jag fel? Om jag är hemma på heltid så har jag blivit rek att spara 5000 kr/mån inklusive försäkringar som jag missar eftersom jag inte har ett fast jobb, missar ju tjänstepensionen. Har jag fel? Hur skulle ni gjort? Tråkigt diskussions ämne det här med pengar. Många styrkekramar till er alla som orkar hålla på
 
Förstår inte deras inställning till att sära på barnen . Om nu flickan blivit bättre senaste halvåret så ..... det är ju INTE BBIC .
Räden är däremot goda . Den dag man inte orkar mer måste man ha något att leva på ju , ingen kan leva på luft alena :wink: . Så "go for it" , jag hejar på :claphappy: :claphappy: :claphappy: .
Önskar bara de kunde låta flickan vara och fortsätta utvecklas possitivt .
Undrar om de är medvetna om vad det kan innebära inför framtiden ....... när barnen är vuxna . Dom an tvingas stå till svars för sitt agerande när barnen söker upp dom och frågar varför ? Har sett det och det blir inget trevligt och några av dom släpper det inte , dom kan inte ta sig förbi bitterheten :littlesad .
Mitt minsta syskon har sån bitterhet och hat och har haft över 10 år ,även mot mig som lät det hända , spelar ingen roll vad man säger eller hur ofta man förklarar .
En del mycket hatiska har jag träffat på i en förening i Sthlm . Nej , jag sökte inte upp dom utan snubblade över dom i en helt annan orelaterad händelse .
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp