Utökat umgänge....kanske...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förvaltningsrätten avslog för en tid sedan bios överklagan om fortsatt LVU. NU är det överklagat till Kammarrätten OCH de har begärt utökat umgänge.... Suck. Barnet- ett barn i övre förskoleålder har varit LVUat sedan bebisålder o bott i vår familj i över 3 år. FÖrst var det umgänge en gång i veckan som blev varannan vecka efter ett halvår...o där är vi nu. Tanken var , för ngt år sedan att ha umgänge 1 gång i månaden men det vågade inte soc- pga föräldrarnas agerande..... Nu VILL iaf inte soc ha utökat umgänge , då detta är en långvarig placering o där hemgång inte räknas med enligt sc. (skönt att soc tänker som oss åtminstone)MEN, är det vanligt att rätten "kör över" Soc beslut???? :? .

Ngn som har umgänge varjae vecka för ett barn som är långtidsplacerat o som fått det utökat??? Tror definitivt inte det vore bra för barnet som har stora problem med mkt, bl a fysisk sjukdom som påverkas neg av för mkt stimulans. :littlesad . Ngn som vet om habiliteringen eller sjukvården kan ge sitt tyckande i sådana här frågor??

Föräldrarna överklagar LVU varje år o har så gjort hela tiden....
 
vet inte hur det är men tycker absolut du ska prata med sjukvården om hur de ställer sig till detta. Ett intygande från dom kanske kan ge ett tyngre argument till att inte öka umgänget om nu soc ord inte räcker till.,...
 
Hej

Vår plac. bioföräldrar har önskat mera umgänge, men plac. läkare/bup rekommenderade det inte, och soc verkar gå på bups linje... Så jag tycker absolut att du ska fråga någon som har insyn i barnets utveckling, hur blir barnet på förskolan efter umg? Kanske förskolan kan skriva något som hjälper er?

Vår plac.är en s.k. "trolig uppväxtplacering" och vi har umgänge betydligt mer sällan än så, vårt bup anser inte att uppväxtplaceringar behöver ha sådan tät anknytning till dom biologiska föräldrarna.

Har följt dina trådar på flera ställen och jag lider verkligen med dig och din familj. Som familjehem räcker det gott och väl att ta hand om barnen, att "strida" med föräldrar eller soc. eller ibland båda delarna gör en helt slut. Jag vet att det ingår i vårt uppdrag att ha en god kontakt med förädrarna, men ibland är det :evil: omöjligt....

Önskar dig all lycka och hoppas verkligen att plac. föräldrar snart tänker till, för vem skulle må bra om dom fick hem barnet, troligtvis inte någon...

Ester
 
TAck Ester o Adal. Ska prata med soc om de inte bör ta kontakt med habiliteringen som har god insikt i barnets problematik. Tät kontakt med dem o insatser från dem regelbundet. Tack för stödet. Ibland känns det dock osm om soc inte VILL ta dem kontakterna, som om de vill klara sig själv.... :? . Ska iaf själv prata med hab-då jag ju har den vardagliga kontakten med dem.

Ja, ni- ingen skulle nog må bra om barnet flyttar till bio- soc sa tidigt i våras att OM biomor får hem barnet- ja, då har hon mer att "bita i än hon klarar av" - o vem får lida mest för det- JO; BARNET!!!! :bounce:
 
hej :)

eftersom ditt barn är plac enl lvu finns det ett jurid. ombud för barnet,i vårt fall är det en barnjurist.vårt ombud ställde in alla umgängen pga olika anledningar...spelar inge roll hur många ggr bio överklagade till kammarrättten osv.såklart ska det omprövas ifall situtationen osv förändras.prata med ditt barns ombud och hör vad han/hon tycker!

Lycka till!
 
Hur har det gått för er?
Själv valde rätten att gå på bios önskemål med tätare träffar än vad både soc
och flera andra "kunniga" rekomenderar är bäst för barnet.
Funderar hur mycket man ska pressa detta stackars barn :cry:
 
Pappsen- menar du alltså att ert barn fick utökat umgänge trots att det ansågs olämpligt.... :littlesad . Det verkar ju inte bra, men det är ju det jag är rädd för ska ske även för detta barn som vi har placerat. :? . Än har inte ärendet varit uppe i Kammarrätten. Soc sa att de skulle bli under sommaren, men då jag i förrgår inte hört ngt så ringde jag till KR o frågade själv när det ska upp i muntlig förhandling. Svaret blev att det blir tidigt i höst, så nu är jag ganskka lugn. Vi njuter sommaren. :razz: .

Jag undrar verkligen om det skulle vara bra för detta barn som mer o mer vill leva sin vardag utan sina bios- har slutat berätta för dem om saker - för " de lyssnar ändå inte på mig" o " de förstår inte vad jag säger". H*n väljer att inte prata med dem. Men vill alltid ringa sina "morföräldrar" o "moster" o så när ngt kul eller annat har hänt. Det är med vår familj o släkt som detta barn lever sitt liv. Barnet är ju över 6 år o har levt omhändertagen i snart 6 år. Börjar säga till sina bios att h*n inte vill träffa dem, att h*n inte älsar dem osv. H*n är inte arg , utan berättar bara att favoritmostern är min syster, att favorit morbrorn är min bror osv.....då biomor gång på gång vill säga att de inte är barnets morbror o moster osv.... h*n verkar trygg i vår familj o i den situation h*n ändå befinner sig i. Ett utökat umgänge tror jag skulle skada detta barn- som mkt väl vet om sin biofamilj, men som inte lever med dem av skäl som barnet vet om.

Jag är glad att barnet uttrycker sina tankar. Jag bara hoppas att soc o rätt o andra viktiga vuxna inser vad som iaf jag tror är det bästa för detta barn. Om några månader vet vi var vi landar i denna fråga.

Pappsen- skriv gärna hur det går för ert plac barn....
 
Bekeden duggar tätt nu! Förra veckan kom besked från Kammarrätten att LVU ska kvarstå för det barn vi har pacerat. :claphappy: O idag kom beskedet från Förvaltningsrätten att de inte ens tar upp bios överklagan till förhandling. Så det umgänge som vi har idag ska kvarstå. Puh, så skönt!!! Fick beskedet när vi var på väg till ett abdhus för att bada, barnet o jag o träffade där å en bekant osm sa att jag såg ut att skina som en sol- o ja, det gjorde jag nog....!!!! :banan:

Nu hoppas jag innerligt att vi får en lugn höst . Kan bara önska o hoppas. Vi vet adrig när nästa besked kommer om vad som väntas.

Men idag njuter jag. O ska fira med familjen lite sådär i smyg imorgon- för barnet vet ju inte vad som varit i våra tankar. "Lycklit ovetandes" o så ska h*n förhoppningsvis fortsätta vara ett tag till. Idag är h*n trygg i vårt hem.
 
Nu duggar beskeden tätt!! O till vår fördel, tack o lov!!! Förra veckan kom beskedet från Kammarrätten att barnet fortsätningsvis ska vara placerad enligt LVU, precis som de senaste 6 åren. Så Liten får ha kvar sin trygghet i vårt hem! :claphappy:

O idag kom beskedet att Förvaltningsrätten avslår bios överklagan ang umgängesfrågan- det ska inte ens upp till förhandling. Så skönt! Beskedet från soc kom då jag o barnet var på väg till badhuset. Träffade där på en bekant som tyckte att jag verkade stråla som en sol- o det gjorde jag nog också....!!! :banan:

Nu hoppas vi på en lugnare höst. Vi vet ju aldrig hur länge det är lugnt, men det gäller att njuta medan man kan. Stora stenar har försvunnit från mina axlar. Ska fira lite ikväll. Barnet är lyckligt ovetandes om den oro som vi burit på- iaf tror vi att det inte märks så mkt- o nu kan vi njuta Liten extra mkt då vi vet att barnet iaf är tryggt hos oss idag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp