Vårdnadsöverflyttning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

sara

Guest
Hej!
Jag undrar om det finns några själar där ute som blivit tillfrågade/gjort vårdnadöverflyttning och stött på någon/några nedanstående frågor/problem?

1. Blivit tillfrågade men tacka nej, varför? Problematik med barnet, nätverket eller att ni tappar ert stöd, ni känner er inte redo, eller annat.

2. Ni vill göra en överflytt men socialen tycker inte det, varför ansåg de att man inte skulle göra en överflytt?

3. Ni har gjort en överflytt men insåg med tiden att hade ni vetat det ni vet nu så hade ni inte gjort det, vilka problem uppstod?

4. Har någon gjort en överflytt utan biologföräldrars medgivande, hur har umgänget sett ut, attityd mot er och barnet?

Många frågor men vill ha lite tankar att bolla med om det skulle bli aktuellt framöver. Vi är kluvna idag och önskar andras erfarenheter.

Så vill ni dela med er av era egna erfarenheter...

Tack på förhand!

Hälsningar
Sara
 
Hej Sara!
jag blir tillfrågad vid varje omprövning var 6:e månad om jag vill bli vårdnadshavare för de två äldsta fosterbarnen som varit placerade i 12 år. Jag vill inte därför att vi haft jätteproblem med umgänget med framför allt pappan. Just nu fungerar det med hjälp av en kontaktperson som är med dom på umgänge.Mamman dyker upp som gumman i lådan med jämna mellanrum och ställer till det för oss. Eftersom de har diagnoser båda två är det lättare att få hjälp från placeringskommunen än från boendekommunen.

Jag har fått kännedom om och varit behjälplig i två familjer som gjort vårdnadsöverflyttning för många år sedan och som blivit rejält lurade.

Fall 1. Pojke i 12-årsåldern överflyttas.Inget avtal skrivs. Fam.hemmet har lägsta ersättn. enl.kommunförb. enl. det avtal som skrevs vid placeringen när barnet var litet. Efter vårdnadsöverfl. räknas inte arvodet upp vid varje årskifte. Däremot omk.ers. När pojken år 17 har han fått diagnosinom NP-området, strular i skolan och är halvkriminell. Ersättningen ligger på samma låga nivå, som vid 12 år och utan problem. Fam.hemmet får avlastn.fam. som har mer än dubbelt bet. i arvode. Fam. hemmet försöker få till ett avtal i efterhand och har begärt retroativ ersättning. Barnet flyttas då till annat hem till den högre ersättningen, men fam.hemmet är fortfarande vårdnadshavare och ansvariga för barnet, men nu med ingen ersättning alls.

Fall 2. Litet barn placeras hos mammans syster. Uppväxtplacering. Barnet uppvisar tidigt svåra medärvda störningar. Barnet vårdnadsöverflyttas tidigt för att fam.hemmet ska kunna söka barnläkare för remiss för utredning och hjälp till barnet. Biologmamman var periodvis svår att få kontakt med.Inget annat skulle ändras enl.soc. Familjehemsmamman kunde inte fortsätta sitt förvärvsarbete utan fick ers. för lönebortfall. Placerings- och boendekommunen är samma. Ny soc.sekreterare + nya lagen ( som egentligen inte är ny). Nya soc.sekr. ger familjehemmet två månader på sig att ordna med vårdnadsbidrag för pojkens handikapp, underhållsbidrag, ev.hyresbidrag, kontaktfamilj, ev. LSS och att söka nytt jobb alternativt a-kassa eller sjukpenning för ersättningen för lönebortfallet skulle upphöra och arvodet skulle tas bort eller sänkas rejält. Familjehemmet var förtvivlat. Efter tre träffar på Soc. + div.intyg byttes soc.sekreteraren ut och fam.hemmet har samma ersättning som förut.

Det är nog så som sagts att fungerar allt bra nu finns ingen anledning till vårdnadsöverflytt.
Fungerar det inte finns det heller ingen anledning att flytta över vårdnaden då det kan vara svårt att få hjälp i boendekommunenoch man får ta ev. konflikter själv
Vi ev. skillsmässa i familjehemmet kan man inte ha delad vårdnad så som lagen är skriven nu.
Jag vet en del äldre tonåringar som det gjort en stor skillnad för. De har kännt att de är en av familjen på ett annat sätt efter en vårdnadsöverflyttning.
 
Tack för ditt svar!

Jag är medveten om dessa fula sätt att lura familjehemmen och ska därför vara noga, noga innan vi skriver på något.
Med första barnet, som är en okomplicerad placering med mycket litet nätverk, har vi valt att göra en överflytt på. Barnet har bott hos oss sen litet och vi har skött allting själv med umgänge osv. Soc har litat totalt på oss, sen finns det en org emellan som hjälper oss. Vi har mycket bra och lätt umgänge med detta barn och förälder.

Barn nummer två, vi litar inte på kommunen för det första. Vi har hela tiden blivit ifrågasatta och får inte gehör för nått. Undrar därför (då de är snåla) om de kommer att överväga överflytt eller inte. För barnets bästa och för vårt fortsatta arbete så anser jag idag att det bästa skulle vara en öveflytt. Vi kan idag inte vara 100% raka med föräldrarna, utan soc ska in osv. Vårt jobb skulle då blir lättare om vi kunde vara raka med föräldrarna och överigt nätverk.
Andra orosmoment är barnets utvecklig som idag inte är normal, vad som kommer att behövas i framtiden, men frågan är ändå vilken hjälp vi egentligen skulle få. Men det är en bit kvar så frågorna får vi fundera på. Det är intressant att läsa hur andra resonerar och tänker. Man får sig en tankeställare varje gång.

Tack igen för att du ville dela med dig!

Hälsningar
Sara
 
vårdnadsöverflytt

Vi håller på med en vårdnadsöverflytt på vårt ena plac barn som vi har haft sedan nyfödd.Där är det sagt att man kan pga omständigheterna behålla ett LVU trots överflytt av vårdnaden,vi kommer även ha en kontaktperson med oss på umgängen.Det tycker vi känns mycket bra.

Vårt andra plac barn har vi oxå en stor önskan om att få vårdnaden och det pga hans speciella behov.Att alltid behöva fråga vårdnadshavare och dessutom ibland få kämpa för barnets bästa (då inte bio förstår)för att få den hjälp han behöver???Soc vill inte flytta över vårdnaden .Vi har läst på allt vi har hitta om detta och dessutom varit på kurs ang vårdnadsöverflytt och vi kan inte se varför man inte skulle göra det.Det handlar om en enorm trygghet för barnet och en tillhörighet till familjen.
Man vill inte KÖRA över mamman.Jag vet att det är känsligt när inte bio går med på det men hur många bio går med på detta egentligen?Jag ser det ur barnets perspektiv.MVH/Stora familjen
 
Precis vi tänker på vad som är för barnets bästa men ingen annan verkar göra det.

Men nu när många kommuner anammar BBiC så borde ju barnet kommer mer i centrum? Jag menar barnets behov före föräldrarnas rätt till sitt barn.
Barnet får ju många gånger inte kommer till tals särskilt när det är så barn det handlar om. Vem vet bäst om dessa barn, jo vi som lever med dem 24 timmar om dygnet. Men våra uppgifter och det vi obeserverar om dessa barn är inte legitimt och väger inte så mycket som det borde göra. Visst trampar man föräldrarna på tårna men kan de inte ta hand om de barn de får varför ska de då få vara med och bestämma barnens framtid? De finns ändå inte med dygnet runt och vet absolut inte så mycket om barnet för att kunna ta dessa beslut som måste tas i vardagen.
Är lite förbannad just nu över vissa saker som händer hemma här så därför låter jag arg och besviken. :x

Tack för ditt svar!

Hälsningar
Sara
 
Vår uppdragskommun säger sig också jobba efter BBiC. Vi har nu förstått att det står inte för Barnets Behov i Centrum utan BBiC står för Biofars Behov i Centrum :x

Inget av det vår uppdragskommun gör visar på att de förstått BBiC...
 
Re: vårdnadsöverflytt

Stora familjen sa:
Vårt andra plac barn har vi oxå en stor önskan om att få vårdnaden och det pga hans speciella behov.Att alltid behöva fråga vårdnadshavare och dessutom ibland få kämpa för barnets bästa (då inte bio förstår)för att få den hjälp han behöver???Soc vill inte flytta över vårdnaden .Vi har läst på allt vi har hitta om detta och dessutom varit på kurs ang vårdnadsöverflytt och vi kan inte se varför man inte skulle göra det.Det handlar om en enorm trygghet för barnet och en tillhörighet till familjen.
Man vill inte KÖRA över mamman.Jag vet att det är känsligt när inte bio går med på det men hur många bio går med på detta egentligen?Jag ser det ur barnets perspektiv.MVH/Stora familjen

Vi har fått rådet att skriva till socialnämnden om vårt ärende och begära att bli förordnade vårdnadshavare.

Vårt mål är egentligen inte att få just vårdnaden i första hand - vårt mål är som ni, att slippa kämpa om den hjälp barnet behöver och sen att få ett regelbundet och kontinuerligt umgänge.
Idag ska vi till soc och ställa dem mot väggen enligt önskemål från Länsstyrelsen. Får vi inte svar på våra frågor lämnar vi in ansökan om vårdnad och sen en formell anmälan mot soc.

Jag tycker det är groteskt av soc att ens fundera på att flytta hem barnet till biofar som inte har kommit på mer än max 1/3 av sina umgängen under fem år. Vad vi vet har de inte ens övervägt att flytta vårdn till oss (vilket de ska överväga var 6 mån i samband med övervägande om vården ska fortsätta).

Håll tummar och tår idag för oss!
 
Fick erbjudande om vårdnadsöverflyttning, men då vi lusläst ang detta så avböjde vi. Hittade en massa bra på nätet. Man får nog tänka sig för både en o två gånger, och skriva ett bra avtal.

Den placerande kommunen friskriver sig från en hel del på det viset.
För att få barnet att känna tillhörighet med familjehemmet under uppväxtplacering är ett namnbyte enklare o mer "synligt" för barnet.

Vårdnadsöverflyttningen märker ju inte barnet av egentligen, då familjehemmet ska(...) sköta allt vad gäller skola, fritid mm mm. Umgänget med biofamiljen finns ju kvar, o blir kanske mer infekterat...
 
Men ett namnbyte kan man inte göra hur som helst! Inte förrän de är myndiga (eller...?)

För vår del innebär en vårdnadsöverflyttning att vi äntligen får lite ordning och reda på umgängena! Vi får en gosse som vet att vi har vårdnaden om honom och inte hans biosar, han känner trygghet i det.
Vi tar alla kontakter själv med skola, vård och övrigt. Biosarna blir som tidigare informerade om vad som händer med gossen - inte inblandade som nu. Frivillig placering skulle inte ändra ngt enl soc HA! Det har ändrat massor och bara till det sämre!

Jag tror att var och en får tänka på hur situationen är i deras uppdrag. Det går inte och säga gör si eller så.
 
Svar till Mor Anna. Ett namnbyte görs hos Länsstyrelsen och krävs vårdnadshavarens medgivande. Tar ca 5 minuter att fylla i blanketten. Efter ca 5 arbetsdagar är det klart. Vi har själv gjort det för 2 syskon utan att dom var vårdnadsöverflyttade. Finns att läsa om i handbok för social lagen.
 
Men är du vårdnadshavare genom överflytt så är det inga problem. Annars gäller det som i vårt fall att bioföräldrana ser till barnets bästa och inte till sina egna behov i första hand. I dag är den största killen 18 år och har valt att behålla namnet. Den andre killen har flyttat hem till mamman efter 11 år hos oss och även han valde att ha vårt efternamn för han ville behålla något från den tiden han bodde hos oss....... (men det är en annan historia) Kan vara viktigt att strida lite för att barnen skall känna anknytning.
 
jag förstår hur du menar...
Har vi vårdnaden kan vi byta namn om gossen vill, annars måste biosarna godkänna det.

Hur gamla var era pojkar när ni bytte namn på dem?
Förstod de vad det innebar?

Vi har tänkt låta vår lånegosse ta vårt namn om och när det blev möjligt men då har vi totalt knäckt relationen med biomor. Hon accepterar att vi har vårdnaden men jag tror hon blir väldigt väldigt arg och sur om vi byter efternamn på gossen

Tål att tänkas på! Jag är inte så säker på att namnbyte ger mer trygghet då det finns så många konstiga familjesammansättningar idag.
Fast å andra sidan sa gossen i söndagskväll (när vi spelade yazy med min syster och hennes pojkvän) "skriv Nxxxxxxx på mig för det är ju den familjen jag tillhör så jag kan heta det med"
 
Våra killar var 12 resp 13 år så då vald de själv.

Lill killens högsta önskan var då att få tillhöra "en vanlig" familj.
På detta sätt var det närmsta vi kunde komma att han skulle kunna få känslan av att tillhöra en familj. Han var så stolt då han sa sitt efternamn efter byttet. I dag är han 17 år och har tatuerat in namnet på underarmen.......... Undra vad det betyder?


Så det där med sura bios kan man kanske ta ibland då vi har denna länken att få "gnälla" av oss lite på......
Må väl å va rädd om er. :wink:
 
jag förstår att det betytt oerhört mkt för era pojkar!
Vi ska ta ett samtal med gossen om det nu när han börjat uttrycka det. Han är ju bara sex år men klok som en 8-åring.

tack för tipset!
 
namnbyte

Jag har bytt namn på min biologiska dotter och så lätt är det inte. Jag har alltid haft ensam vårdnad om henne. När jag skulle byta efternamn på henne när hon var tre, då var hennes biologiska pappa tvungen att godkänna det, eftersom hon hette hans efternamn. Det hade ingen betydelse att jag var ensam vårdnadshavare. Vi fick gå till rätten och tvista om det och jag fick igenom bytet, men det har alltså ingen betydelse vem som har vårdnaden. Om hon hettat mitt efternamn och jag ville byta tex om jag gifte mig, då hade det inte varit något problem. Förstår du hur jag menar?
 
Finessen är att få bioförälderns godkännande. Biomodern, som har vårdnaden, godkände namnbytet direkt. Skickade blanketten med en notislapp som förklarade vad det var, och ett frankerat kuvert, och fick tillbaks det påskrivet efter nån dag. Vi var beredda på väsen, men man upphör aldrig att förvåna sig.
OBS. vi gjorde detta innan vi berättade för soss, fy oss.
 
Ja fy på er (hihi)

Vi har kommit på att vi kan mixa biomors efternamn med vårt, det funkar utmärkt. Biofar vill att gossen ska ha hans efternamn tillsammans med biomors. Det går inte biomor med på då biofar har tagit ett eget påhittat efternamn. Hade han haft sitt original efternamn hade gått med på det. Vi tror att biomor förstår vikten för gossen att heta både hennes och vårt. Dels att gossen faktiskt känner sig mest hemmahörande hos henne och oss men även hur det underlättar för gossen i vardagen.
Biofar kommer bli än mer rasande så detta med namnbyte blir när vi har fått vårdn. Vi har just fått reda på att vår nionde soc sekr ska sluta och vi ska få tionde... Det kan ju bara bli bättre än det elände vi nu har så man kan hoppas att tian följer lagen och gossens vilja. Då blir det än smidigare med ev namnbyte.
 
bara 10 stycken, då måste ni har hållit på i minst, ja nåt år eller så.
:mrgreen:
Vad smart att mixa namnen. Huvudsaken ungen är nöjd :D
Vad trött man blir när det kommer nån ny sosstant/farbror. Har man tur så kan man börja om på nytt, men har man otur som vi, så skär det sig omgående o man får inte vara med på möten längre. Inte så att vi slåss eller så, men vi anses för påstridiga eller nåt...
Nu för tiden är det soss, bioförälder o barn/ungdom som träffas och vi får allt rätta sig efter vad de bestämmer. Tror :evil: på att man bränner ut sig. Frivilligplacering sen 4 år efter 10 års LVU, och man sitter här o bockar o bugar. Sänkt lön och ingen påverkan, vem är så dum att man jobbar med sånt nuförtiden. Jo det är ju en unge inblandad också, även om soss verkar ha glömt det ibland.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp