Vad är skillnaden på olika behandlingsorganisationer?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag är intresserad av att bli familjehem men jag tycker det är en djungel där ute om vilket alternativ som är bäst? Vissa familjehemsorganisationer tycker jag ger okej ersättning men då verkar det som att man får dra hela alsset själv och det ser inte ut att vara alls mycket hjälp till dom vuxna. Tänker behandling så. Mest intresserad av att hjälpa missbrukare. Så jag undrar om vi skulle kunna hjälpas åt med info om tex Nåjden, FRIAB, Sävsjövik, INOM, BRIZARDm och RSU. Har jag missat något annat alternativ? Bor i Skåne så det är dessa som jag har fattat är verksamma här?

Tacksam för all hjälp jag kan få att välja.
 
Min erfarenhet har tyvärr varit kommuner ger inte mycket stöd och dåligt betalt , större bolag försvinner individen och stödet blir svajigt men ger bra betalt , små bolag mittemellan betalt och väldigt mycket stöd .
Det finns dom som jobbar bra själva och kan paragrafer och allt möjligt i huvudet och kan slåss på hur många fronter som helst utan att sova och dom kan ju välja och vraka .
Jag tillhör inte dom , att t ex ha en 16 årig ADHD med drogproblem , som ligger på en 4:e klass skolmässigt , anknytningsproblem , komplicerad föräldrakontakt o s v . Då får man slåss mot så många instanser för att din :angel: ska få den hjälp dom behöver och sedan ovanpå detta arbeta med tonåringen .
Jag anser det är slöseri med min tid + att jag är en vekling som måste få sova några tim i alla fall .

Kort sagt , sikta mitt emellan .

Vet att jag här säger emot mig själv lite men jag tänker så här . En som inte har jobbat som fam.hem tidigare bör få lite kött på benen innan man börjar ställa lönekrav . Inte för att marginalisera insatserna utan det är svårt att värdesätta och komma med krav när man inte kan reglerna . Jämförelse : en som aldrig spelat eller sett fotboll blir inslängd i match på elitnivå och förväntas kunna regler och förstå spelet med en gång . Inte riktigt rättvist .

En liten bisak Lill-Loppan , många utav missbrukarna brukar ha diagnoser liggande under . Personligen tror jag att dom börjat missbruka p g a att de inte fått hjälp med diagnoserna , inte alla men de flesta . Har sett detta underliggande problem hos de flesta jag övervakat åxå .
Ramlade av spåret och ber om ursäkt . Sök de små företagen så tror jag du blir mest nöjd :D
Förresten så brukar det väll vara svårare att hitta familjehem till missbrukarna så .... du borde ju inte ha alltför svårt att hitta samarbetspartner .
 
Hej!
Okej, har pratat med några men jag blir inte klok på vilket stöd jag kan få. Vissa säger att de har jour dygnet runt men vad det innebär blir jag inte klok på. Andra säger att man kan få en konsult kopplad till klienten men vilket stöd ger det mig liksom?
Tar tacksamt emot mer info om respektive organisation för att få hjälp med gallring.
 
Jag har inte haft samarbete med Inom, men vi har haft diskussion om ett samarbete och jag tycker att de verkar ha ett massivt stöd både för ungdomen och för familjehemmet. De verkar ha ett helt team inkopplat för ungdomen och familjehemmet, med handledning, täta hembesök, jour, samtalsstöd mm. Jag vet inte om detta gäller just för ungdomar med missbruk, men jag kan ju tänka mig att de har rejält stöd där också. Slå dem en signal! Dem jag har haft kontakt med har varit riktigt trevliga!

Dehar ett särskilt program de arbetar efter, som jag inte kommer ihåg vad det heter.... Men det har gett goda resultat på ungdomar, som är på glid. Kolla på deras hemsida. Där står det mer om dem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp