Vad bör jag tänka på vid hemgång?

Såklart tänker ju alla olika och ja det kanske hade varit bra med en till åsikt. Som sagt jag vill att detta ska bli bra för henne. Jobbar du med detta? Skickar kanske pm till dig sen om du känner att du orkar läsa, men det är mycket.

Gör mitt bästa... sa:
Vilbara kort o koncist säga att olika "anknytningsexpeter " har olika infallsvinklar o tycker olika. De (vi) har olika teorier vi grundar vårt arbetssätt på. En "anknytningsexpert" kan tycka helt olika från mig som också arbetar proffessionellt med sådana saker "live" . Så även om jag fick alla fakta är det inte säkert att jag hade tyckt samma sak som den anknytningsexperten som är involverad i detta barn som det skrivs om här. Så är det. O så kommer det nog alltid att vara. I svåra frågor som dessa , då det ju verkar vara svårarbetat kan det vara bra att ta in ytterligare expertis så får man se om man kommer fram till samma sak....

Men, men... om du har behov av att berätta storyn (har du själv fått hjälp att hantera ditt trauma i detta?) kan du ju alltid pm:a så kan vi kanske förstå lite bättre- vi som är lite skeptiska . Kanske lär vi oss lite då....

Håller helt med dig! Tack för dina svar.

mammac sa:
Hej igen!
Men om anknytningsexperten tycker de gör fel så måste ju de förtusan hjälpa familjehemmet att skärpa till sig? Det är lika mycket familjehemmets och soc ansvar!!
Om jag ser opartiskt på det hela:)
Nu är det ju som det är, men soc måste ta sitt ansvar och hjälpa dem för flickans bästa, nu bor hon ju där
Som sagt det är svårt att ge råd när man inte har hela bilden, men jag tycker det verkar som du ser klokt på det hela,,,, hoppas ni kommer på en bra lösning.

Sen är vi alla olika men behöver inte vara dåliga för det, och det är ju inte familjehemmet som tagit ditt barn, DET var soc beslut...

Vill inte låta negativ till dig, hoppas jag du förstår,,, utan försöker bara svara dig så gott det går:)

Kram C

men att soc gjort fel under så många år???? Det prövas ju var 6 månad att INGEN reagerat att detta beslut var fel, konstigt. Jag beskyllde dig inte för att inte tänka på ditt barns bästa utan för att du beskyller soc för att göra fel. Det är inte soc i slutändan som tar beslut om placering eller inte men allt detta vet ju du.
Att du burit och fött barnet betyder inte att du som mamma har rätt till ditt barn utan tvärt om. Jag hoppas att alla ser till barnets bästa och inte låter hen flänga fram och tillbaka som någon liten trasa. Tyvärr ser vi detta allt för ofta. Tycker soc vurmar allt för ofta och allt för mycket om bios kännslor så där kan jag inte hålla med dig men säger inte att det är så i ditt fal, det vet jag inget om.

anne

Administrator
Forumpersonal
Jag vet att detta är ett väldigt laddat ämne. Det är många känslor inblandade när det gäller placerade barn.

Hurvida socialtjänsten har gjort fel eller inte i detta ärende, kan ingen av oss kan veta. Om de har gjort fel så hoppas jag att det görs en anmälan till socialstyrelsen så de kan gå in och granska ärendet och påpeka eventuella fel och brister och att socialtjänsten då kan få en möjlighet att ändra i sina rutiner.

Då pingu ville ha råd och lite tips från oss som är familjehem så hoppas jag att vi kan försöka att hålla oss till det. I stundens hetta så kan man skriva både det ena och det andra, men man kanske inte alltid menar precis så som det står och eftersom vi inte har hela historien bakom så är det väldigt lätt att misstolka det som skrivs eftersom man tänker tillbaka på sina egna erfarenheter.

Jag vill inte ta bort denna viktiga möjlighet att diskutera med varandra från olika håll och jag vill säga att det är väldigt svårt att veta när man ska gå in och lägga sig i. Men för att det inte ska spåra ur på vägen så vill jag ändå skriva dessa rader redan nu.

Vill ni skälla på mig så får ni gärna göra det. Skicka ett PM eller mail till mig. :razz:

God fortsättning på det nya året!

Vänliga hälsningar
Anne
admin

anne

Administrator
Forumpersonal
TILLÄGG: Tack snälla för att ni ger mig synpunkter!
Jag skrev ovanstående inlägg för att göra er uppmärksamma på att tonen kan upplevas hård ibland men också att man kan få svar på saker man skriver som man kanske inte vill prata om eller egentligen ha svar på. Och då kan det uppstå en lite mer "laddad" diskussion. Vill man inte ha den diskussionen så måste man tänka på vad man skriver innan.

Hälsningar
Anne
admin

Jag är väl lite av den åsikten att om man inte berättar mer - men ändå skriver mkt negativt om ngt- ja, då kan det lätt leda till mer påhopp än vad som kanske varit befogat- men skriver man inte mer - ja , då lämnar man öppet för väldigt mkt tolkningar- o det känns som om det undanhålls ngt. Så har det varit här. Tyvärr. O ja g är van vid att om ngn pratar illa om ngt o sen inte vill skriva mer om det- ja , då kan det finnas "ugglor i mossen".... Därav min skepticism.

Förstår att saker kan verka misstänkt när jag inte skriver allt. Men jag vill varken hänga ut min familj eller familjehemmet så att någon kan räkna ut vilka vi är och då vet jag inte riktigt hur mycket jag kan skriva...

Helt rätt P!
Det gäller oss alla :)
Hur har det gått annars, hur går tankarna?
Njut av de stunder ni har tillsammans.

Du frågade från början om vad du skulle tänka på vid hemflytt, men blev det ju inte så, men frågan är även viktig då ni ska ha sova över umgängen:)
Skynda långsamt, ta det lugnt, gör inte så mycket varje gång, försök hitta en mysig och lugn vardag, villkorslöst inga löften. Skratta tillsammans, läs en bok...

Ät lagom:)) ibland vid umgängen vill man ju så väl, allt på en gång (kan bli för mycket att smälta) :))
Var här och nu...var lyhörd!

Kram C

Det har ju inte hunnit bli så många umgängen än, men en gång har vi hämtat henne, de andra gångerna lämnat. Har fikat, kollat film, myst, pysslat, åkt pulka o gjort snöänglar. Det kan bli ganska intensivt då vår mellantjej är väldigt aktiv och vild så vi har funderat nu när hon ska vara här längre tid att en av oss kanske åker iväg med henne till affären en stund så hon får lite "paus" och egentid. Vi har också tänkt att när det blir bestämt att hon ska sova över så ska vi åka iväg så de får handla vars ett nattlinne. Hon har heller inte träffat någon än oss under umgängena (alltså mor o farföräldrar tex) och det kommer vi vänta med ett tag. Eller är det fel?

Det vi fått reda på utan att säga för mycket är att vi ska försöka väga upp de "brister" som finns i familjehemmet så att hon får "hela paketet". Närhet och tid. och det försöker vi fokusera på. Vill också poäntera att de bristerna inte beror på att familjehemsföräldrarna är dåliga utan på speciella omständigheter som råder där.

Vi har gjort en scrapbook till våra barn, även henne, från det att de var nyfödda som vi tänkt visa henne vid lämpligt tillfälle. Men det är nog bäst att vänta med det ett tag också.

Undrar också, eftersom familjehemmet säger att hon mår bra efter umgänget och längtar tills nästa gång borde man ju anta att det stämmer. Eller finns det någon anledning till att man skulle undanhålla ifall hon mår dåligt?

Mina tankar just nu är väldigt splittrade efter att ha läst allt här måste jag säga. Måste läsa igenom igen och smälta. Tack så jättemycket för dina råd...:)

mammac sa:
Helt rätt P!
Det gäller oss alla :)
Hur har det gått annars, hur går tankarna?
Njut av de stunder ni har tillsammans.

Du frågade från början om vad du skulle tänka på vid hemflytt, men blev det ju inte så, men frågan är även viktig då ni ska ha sova över umgängen:)
Skynda långsamt, ta det lugnt, gör inte så mycket varje gång, försök hitta en mysig och lugn vardag, villkorslöst inga löften. Skratta tillsammans, läs en bok...

Ät lagom:)) ibland vid umgängen vill man ju så väl, allt på en gång (kan bli för mycket att smälta) :))
Var här och nu...var lyhörd!

Kram C

Snubblar in här lite :wink: .
Liten synvinkel från ett annat perspektiv. När soc. ansåg mig färdig och vuxen skjutsade dom ihop mig med min bio.mor och gav order till mina fosterföräldrar att vi skulle tillsammans och så skulle allt bli ett lyckligt avslut .
Det var ingen höjdare . Nu tillhör min mor den kategorin som skriker att hon är ett oskyldigt offer men ljuger så det stänker då det var deffinitivt befogat . Min mor lovade på heder och samvete att hon ändrat sig och tog sitt ansvar och jag ville gärna tro henne så jag gick med på att flytta hem till henne samtidigt som jag kände mig väldigt ratad av mina fosterföräldrar . Det visade sig att hon inte ändrat sig och jag tappade fotfästet . För att göra en lång historia kort så.... efter nästan 2 år ringde jag min fostermamma (mitt i natten) och bad om hjälp och hon kom med en gång . Vi pratade och jag fick veta att de följt order och genom att ställa upp för mig trots soc. fick jag mitt värde tillbaka .
Vad jag vill säga med detta är att familjehemmen ser sånt som min historia till 90% och får många gånger slåss mot allt och alla för att hjälpa och skydda den placerade . Inte alltid att dom är så gamla som jag var men effekten och resultatet blir dessamma .
Sedan att soc. gör fel i omhändertagande..... ja, det gör de , inte alla men det händer , och som mycket riktigt skrivs så dom inte ensamma att ta beslutet men ett litet påpekande i det hänseendet : de som fattar besluten baserar det på den info. de får från soc.
I övrigt kan jag bara säga att pingu verkar tänka och agera helt rätt . Viktigaste är ju att :angel: känner sig älskad och önskad . Att man tar det i :angel: takt .

Nu har det blivit såhär väldigt hastigt att vår dotter kommer att komma hem om en månad! Fler saker om familjehemmet har kommit fram och nämnden har beslutat att trots att separationen kommer vara jobbig för henne kommer detta gynna henne i långa loppet. Vi har precis fått veta detta och får inte berätta för någon. Inte för vår dotter och inte för familjehemmet...detta gör mig illa till mods då familjehemsmamman är på mig var gång vi ska ha umgänge...De ska få veta ett par dagar innan flytten ska ske...brukar det gå till såhär??

Gör mitt bästa... sa:
Verkar inte vara då bra för barnet. Hur gammal är hon o hur länge har hon bott i familjehemmet?

Hon fyller snart fem. Bott där sen hon var 9 månader. Haft umgänge varannan helg ett tag nu och nu är hon här varje helg.

Va roligt för dig att få hem ditt barn, men samtidigt blir jag så ledsen över att de behandlar familjehemmet på detta sett. Varför ska de inte få tid på sig att förbereda både sig själva o barnet.
Där kommer faktiskt in en ekonomisk bit också. vi var med om detta o hela hösten frågade min arbetsgivare om jag ville ha en ny tjänst med fler timmar, men pga att vår placering hade det lite jobbigt, beslutade jag att tacka nej och bara jobba halvtid.
Barnet flyttade hem i all hast o där stod jag med en halvtid i onödan o tjänsterna var tillsatta.
Hade vi blivit förvarnade hade jag tackat ja.

Jag tycker det är synd att många soc inte bryr sig om familjehemmen o behandlar dem som de inte betyder något för barnet.
Det gör ju också att många vägrar att bli fam hem.

Men lycka till med att få hem ditt barn och jag hoppas att detta verkligen är för barnets bästa.

familjekär sa:
Va roligt för dig att få hem ditt barn, men samtidigt blir jag så ledsen över att de behandlar familjehemmet på detta sett. Varför ska de inte få tid på sig att förbereda både sig själva o barnet.
Där kommer faktiskt in en ekonomisk bit också. vi var med om detta o hela hösten frågade min arbetsgivare om jag ville ha en ny tjänst med fler timmar, men pga att vår placering hade det lite jobbigt, beslutade jag att tacka nej och bara jobba halvtid.
Barnet flyttade hem i all hast o där stod jag med en halvtid i onödan o tjänsterna var tillsatta.
Hade vi blivit förvarnade hade jag tackat ja.

Jag tycker det är synd att många soc inte bryr sig om familjehemmen o behandlar dem som de inte betyder något för barnet.
Det gör ju också att många vägrar att bli fam hem.

Men lycka till med att få hem ditt barn och jag hoppas att detta verkligen är för barnets bästa.

Det vi fick som anledning var att de inte kan lita på familjehemmets reaktion och att om de skulle få veta direkt kanske hade kastat ut vår dotter direkt och att det då skulle bli alldeles för plötsligt för henne. Jag kan säga som så att i detta fallet har gamla handläggaren BARA lyssnat på familjehemmet och de har styrt och ställt precis som de har velat. Socialstyrelsen reagerade starkt på detta. Vår dotter har blivit bortglömd och allt har handlat om dem...tyvärr..men jag tycker ändå att detta är taskigt att de får så kort tid på sig att säga hejdå..men när det gäller ekonomin klarar de sig...de har många placeringar..

Gör mitt bästa... sa:
Blir ändå mkt skeptisk när jag läser det här....
Skeptisk?
Jag blir bestört och ledsen!
Både av Soc agerande mot barn och familj men också av att det fortfarande finns familjehem. "av dem sorten" .
Jag vet, vi har bara hört en sida av historien (och jag brukar inte reagera i det läget) men den här cynismen hos Soc gör mig bedrövad :littlesad

Topp