Vad bör jag tänka på vid hemgång?

... Vill inte vara negativ till dig nu.
Men hon kanske inte känner sig trygg med dig ännu så hon inte vågar säga till på natten? Det tar ju ändå låååååång tid innan tillit och anknytning kommer, hon verkar ha backat i utvecklingen lite ( vilket kan vara normalt)
Vrider och vänder på varje tankebana för att hitta lösningar....
Om hon har varit inlåst i fam hemmet och soc vet om det är det under all kritik ( i bio hem eller familjehem)

En flytt åt båda hållen är väldigt påfrestande för barn, det tar tid

Hoppas BUP kan hjälpa henne och att ni får komma inom kort.

Carina

mammac sa:
Men hon kanske inte känner sig trygg med dig ännu så hon inte vågar säga till på natten? Det tar ju ändå låååååång tid innan tillit och anknytning kommer, hon verkar ha backat i utvecklingen lite ( vilket kan vara normalt)
Om hon har varit inlåst i fam hemmet och soc vet om det är det under all kritik ( i bio hem eller familjehem)

Carina

Så kan det absolut vara! Jag vill bara hitta en lösning som äör bra för henne.

vilda barn sa:
Och jag tänker som så här .Oavsett så har detta barn tydliga problem om det som skrivs är sant ,så istället för att ifrågasätta sanningen i det så kan vi gå in och stötta den biten .

Jag tycker det låter som en bra plan att ta hjälp och stöd av BUP där finns utbildad personal som vet hur dom ska kunna hjälpa dig och ditt barn .

Sen ett tips som vi brukar använda när vi inte vet om saker som våra små :angel: säger stämmer men dom ändå uppvisar ett beteende problem är att fokusera på problemet inte på orsaken .Detta för att inte förstärka eller förringa något av det förrän man vet hundra vad det är som stämmer. Så fram tills dess att ni får komma till BUP försök att gemensamt komma fram till hur ni ska få eran dotter att lita på att det är ok att säga till även om det är mitt i natten .

Ja jag ska absolut fokusera på problemet mer...är ju bara jobbigt när hon pratar om detta så ofta och jag inte vet vad jag ska svara henne...

Min lilla- idag skolbarn - har aldrig kommit till oss på natten även om hon säger sen att hon varit ledsen . Vi har i 5 år sagt att hon gärna får komma - till o med övat så hon vet var alla strömbrytare fanns om hon tyckte det var för mörkt... O vår lilla har aldrig varit inlåst. Hennes beteende kan bero på hennes diagnoser.

Gör mitt bästa... sa:
Min lilla- idag skolbarn - har aldrig kommit till oss på natten även om hon säger sen att hon varit ledsen . Vi har i 5 år sagt att hon gärna får komma - till o med övat så hon vet var alla strömbrytare fanns om hon tyckte det var för mörkt... O vår lilla har aldrig varit inlåst. Hennes beteende kan bero på hennes diagnoser.

ja, fast vår har ju inga diagnoser..

mammac sa:

Carina

Vill också säga att ja de visste om det och det är bla därför hon har fått flytta hem.

Om det stämmer att hon varit inlåst så ska kommunen anmäla detta för att undvika att något sådant händer igen .

Jag hade ändå rått dig till att bemöta problemet och försöka undvika att lägga fokus på varför tills dess att ni får hjälp av Bup .

Detta för att undvika att projicera dina känslor i frågan på barnet .Vet att det kan vara svårt då man vill trösta . Men det går att göra ändå tex genom att man bekräftar att barnet mår dåligt utan att gå in på varför .Detta då barn som i erat fall varit med om trauma som det tyvärr blir vid en flytt efter så många år oavsett om det är från bio till famhem .Alltså om du svarar upp på hennes reaktion när hon pratar om att hon varit inlåst så kan hon se det som ett sätt att vara till lags och att hon får uppmärksamhet ,tröst och egen tid med dig .Detta gör att man omedvetet förstärker deras beteende och som sagt innan bups hjälp är det svårt att veta exakt vad som hänt. Under tiden ta och försök att prata med barnet visa att ni finns kanske låt henne sova i eller bredvid eran säng .Be Bup skynda på med tid så ni får klarhet i vad som hänt och vad ni ska göra, det kan tyvärr finnas många orsaker till varför din lilla beter sig som hon gör och för att göra rätt är det viktigt med deras hjälp råd och stöd .

Läs gärna på om anknytning det har varit vår hjälp många ggr då vi fått små plac och tyvärr får man ju säga att ni hamnar lite i samma sits som vi, ni måste knyta an även om ni är bios .Där står mycket om beteende som barn kan få och uppvisa vid otrygg anknytning

vilda barn sa:
Om det stämmer att hon varit inlåst så ska kommunen anmäla detta för att undvika att något sådant händer igen .

Jag hade ändå rått dig till att bemöta problemet och försöka undvika att lägga fokus på varför tills dess att ni får hjälp av Bup .

Detta för att undvika att projicera dina känslor i frågan på barnet .Vet att det kan vara svårt då man vill trösta . Men det går att göra ändå tex genom att man bekräftar att barnet mår dåligt utan att gå in på varför .Detta då barn som i erat fall varit med om trauma som det tyvärr blir vid en flytt efter så många år oavsett om det är från bio till famhem .Alltså om du svarar upp på hennes reaktion när hon pratar om att hon varit inlåst så kan hon se det som ett sätt att vara till lags och att hon får uppmärksamhet ,tröst och egen tid med dig .Detta gör att man omedvetet förstärker deras beteende och som sagt innan bups hjälp är det svårt att veta exakt vad som hänt. Under tiden ta och försök att prata med barnet visa att ni finns kanske låt henne sova i eller bredvid eran säng .Be Bup skynda på med tid så ni får klarhet i vad som hänt och vad ni ska göra, det kan tyvärr finnas många orsaker till varför din lilla beter sig som hon gör och för att göra rätt är det viktigt med deras hjälp råd och stöd .

Läs gärna på om anknytning det har varit vår hjälp många ggr då vi fått små plac och tyvärr får man ju säga att ni hamnar lite i samma sits som vi, ni måste knyta an även om ni är bios .Där står mycket om beteende som barn kan få och uppvisa vid otrygg anknytning

Tack snälla för dina råd! Har nog minst 5 böcker om anknytning som jag köpt under åren hon var placerad. Ska läsa dem igen.

Vill barnet ha kontakt och frågar efter familjehemmet?
Om inte, behöver du inte i nuläget säga någonting, inte förrän barnet frågar efter det.

pingu sa:
Hon undrar när hon ska dit nästa gång..
Undrar hon positivt, att hon längtar dit, eller negativt?
Positivt..........det är här du bor nu,vi får se när vi/de kan ses t ex
det är inte bestämt när det blir, vi får se när dom kan.....osv
Negativt....... det behöver du inte göra igen (?) eller om du inte vill (?) t ex

Jag tror på så ärliga svar som möjligt, men inte över hennes nivå.
Inga långa utläggningar, bara korta raka svar på exakt det hon frågar om.

honey sa:
pingu sa:
Hon undrar när hon ska dit nästa gång..
Undrar hon positivt, att hon längtar dit, eller negativt?
Positivt..........det är här du bor nu,vi får se när vi/de kan ses t ex
det är inte bestämt när det blir, vi får se när dom kan.....osv
Negativt....... det behöver du inte göra igen (?) eller om du inte vill (?) t ex

Jag tror på så ärliga svar som möjligt, men inte över hennes nivå.
Inga långa utläggningar, bara korta raka svar på exakt det hon frågar om.
ok, tack för dina svar. Jag tolkar det som att hon undrar positivt.

Hej. Det går ok. Svårigheter finns och hela familjen ska gå ett par veckor på bup för att de ska se hur de kan hjälpa eftersom barnen har helt olika behov och svårigheter. Flickan som flyttade hem har en del svårigheter i skolan, med koncentrationen och hon blir retad en del. Andra saker har utvecklats bra. En liten kontakt finns med familjehemmet.

Topp