Vad förväntar sig folk??

Jag läste nyss igenom flertalet annonser från familjer som vill bli familjehem och märkte att många skrivit att de vill ta emot ensamkommande flyktingbarn i åldern 0-3 år. Får dåliga vibbar. Min första tanke var att de kanske bör vända sig till en adoptionsbyrå istället. Av annonserna framstår det som att de letar efter ett eget barn, inte ett fosterbarn :-/ Frågan är hur ofta det dyker upp sådana barn? Vad jag vet är de flesta ensamkommande flyktingbarn betydligt äldre. Scb statistik visar att förra året var bara 194 st av 7049 st barn under 6 år.
 
Ja jag håller med dig, det verkar finnas en del okunskap om vilken ålder det är på de flesta barn (eller ska jag säga ungdomar) som kommer. Jag har själv mött en hel del ungdomar där jag upplever det starkt tvivelaktigt att de är under 18 år oxå för den delen (inte bara i samband med flyktingkrisen nu från Syrien). Det är nog viktigt att veta vad det är som gör att man vill vara familjehem, som du säger, det kan bli rätt konstiga vibbar när det låter som att de vill ha ett eget snarare än ta hand om ett som ev ska jobbas hem...
 
Tillbaka
Topp