Vad frågar de?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill gärna ha exempel på vad de frågar om när de gör en utredning. Läser ofta att de ställer privata frågor och vill veta allt. Någon som kan ge exempel? Något ni inte räknat med att de skulle fråga? Vi har väntat i snart 2 år och har fortfarande inte blivit utredda. Ska gå PRIDE-utbildning till hösten men hoppas vi blir familjehem tidigare. Väntar och väntar och väntar... :roll: Är väldigt nyfiken på vad de frågar!
 
frågor

Sociala frågar hur din uppväxt har varit, hur dina föräldrar är. syn på uppfostran, alkoholvanor, erfarenheter. hur ni är som par, hur barnen ser på att ni vill bli familjehem. Hur er sociala bit ser ut, om ni har kontakt med släkt och vänner m.m Du behöver inte oroa dig för frågorna. var bara ärlig så går det nog bra.
mvh: Fia
 
Det lät ungefär som det jag väntat mig. Tack för ditt svar!

Är det någon som fått en fråga de blev förvånade över? Vad i så fall...

MVH Fru Eriksson
 
Finns det "skelett" i garderoben så är det en bra idé att försöka ordna upp dem innan.

När vi gick PRIDE och fick svara på alla frågor så fastnade jag på min uppväxt och min far. Var tvungen att skriva brev till honom och berätta hur jag upplevt min barndom och då försvann den klump som jag inte "visste" att jag hade. Då var soc nöjda. Annars hade jag inte "gått igenom" medsamma utan fått jobba mer på det innan.

Så det är något att fundera över om det finns några outredda konflikter.

PRIDE(då det är utbildning och utredning) är jobbigare än tex Kälvesten, där man egentligen inte får ut något av familjen enligt mitt tycke.

Man får gå igenom sig själv när man går PRIDE, mycket grundligt. Skapar eftertanke kan man säga. Medan med Kälvesten behöver man bara svara på frågorna "här och nu" och sen vara orolig över om svarade jag "rätt" på frågorna nu, sa maken samma sak osv. Med PRIDE arbetade maken och jag tillsammans med frågorna hemma i lugn och ro, även om vi inte använde samma ord förstås.

Lycka till!
 
Tack för era svar!

Har beställt hem frågorna och ska ta mig en funderare när det gäller konflikterna.

"Måste" ha något att sysselsätta mig med när jag väntar. Har väntat ca 2 år och tycker att det borde vara dags snart :wink:
 
Vi har varit med om båda sorterna av utredning.Kälvesten vid adoption och PRIDE när vi skulle bli familjehem.
PRIDE är en klar favorit....det påminner mest om en process....en resa fram emot det som komma skall.
Kälvesten var mer utfrågande och det kändes som att svaren var viktigast just för utredarnas skull,medan svaren i PRIDE mer var för att få oss själva att utvecklas.

I vår uppdragskommun är det så att man först utbildar/utreder genom PRIDE och sen får man börja vänta på "uppdrag"......och väntandet på rätt uppdrag kan ta tid.Det är ju viktigt att man tillsammans med soc kan se vilket uppdrag som passar bäst.Jag har uppfattat det som så att vår kommun inte är så "desperata" efter familjehem utan låter var sak ha sin tid....och därför utbildar först.Tror att det blir mer rätt då....

Men jag vet också kommuner som gjort utredning samtidigt som placeringen flyttat in.....

Vi väntade sen drygt 1 år på "våra" barn.Men vi hade förståss lite speciella önskemål på placering eftersom vi tog stor hänsyn till att vårt eget barn är adopterat.
Lycka till!
 
Positivt

vi är kälvestensutredda och upplevde det båda som positivt, det var energikrävande men bara bra för oss, de såg att vi hade det bra och att vi var vanliga sunda människor - kul att läsa tyckte vi :)
 
Vi blev också utredda med Kälvestens-metoden.
Vi hade inte förväntat oss att det skull väcka massa tankar och känslor som det gjorde. Vi trodde ju "bara" att det var ganska intima och privata frågor...
Det gav tid för eftertanke då de delade upp vår utredning på två dagar med ett par veckor mellan. Vi fick möjlighet att förtydliga vissa svar vi gett - om vi ville. Än idag kan jag känna hur vissa frågor grävde oerhört djupt i mitt inre och som jag trott var glömt. Det var tex hur min tid på skolan varit, jag var ett ständigt mobbingoffer fram till vi fick fem nya elever från en mindre skola till vår klass - då fick jag stöd och hjälp att klara de två sista åren i grundskolan. Alla mobbingkänslorna kom fram och vi pratade mkt om det under utredningen, vad jag kunde bära med mig och känna igen mig i ett mobbat barn som ev skulle komma.

Vi kände som sagt det bra med Kälvesten men tycker fortfarande att det är märkligt att en psykolog kan sitta och läsa våra svar och sen uttala sig om vi "duger" eller ej!
 
Tid för utredning...

Vi är på G med att kontakta antingen en Org eller Soc för en utredning men hur kan det komma sig att ni får vänta som upp till 2 år?
Verkar ju otroligt när vi som familjehem behövs...eller?
 
Mor Anna sa:
Vi kände som sagt det bra med Kälvesten men tycker fortfarande att det är märkligt att en psykolog kan sitta och läsa våra svar och sen uttala sig om vi "duger" eller ej!

Det där är intressant faktiskt, men i vårt fall så hade inte psykologen tid inom en snart framtid så soc fick tolka svaren själva haha och alla vet ju hur kompetenta de är :D :smirk:
Som tur är så är vi helt "normala" så det var ingen fara enligt mitt tycke men vet att det finns familjer som blir godkända som har både det ena och andra i bagaget, så då kan man fundera om den psykolgen också inte hade tid?
 
vi är utredda med kälvestens metoden och det var jättenyttigt för oss. Vi lärde oss massor om oss själva och grät både under och efter.
frågorna var som jag tänkt mig men min reaktion var annorlunda och saker jag inte hade vid ytan innan kom upp, väldigt positivt.
det tog ca5-6 timmar och fanns tid för efter tanke.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp