Vad kan en 15 åring få bestämma??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Även om en utredning skulle visa på att den unge kan flytta hem det bedöms att skälen som tonåringen uppger inte är tillräckliga för fortsatt placering o den unge vägrar flytta hem igen kan man fortsätta placering ändå?? Vi pratar som rubiken löd om en 15 åring.
 
Givetvis beror det på omständigheterna. Min enda erfernhet av en tonåring som själv velat bli placerad i fam.hem är en flicka som jag var kontaktperson för- som inte trivdes med en mkt dominant far o en mamma som hon inte kom överrens med. Flickan hade ingen missbruksproblematik o skötte sig bra, (förutom att hon vid ångest försvann på nätterna)men mamman, som haft ett missbruk, o hon hade aldrig kunnat nå varandra. Föräldrarna bodde inte ihop. Fliackan hade prolem med mkt oro o önskade sova /bo hos mig för att inte rymma. HOn fick sova hsos mig 1-2 nätter i veckan, men soc satte stopp för mer. Ävenom mamman var positiv till fam.hemsplacering för barnets bästa-ävenom hon då skulle känna sig ledsen (en mamma som såg vad dottern behövde o sina egna begränsningar att möta barnet :claphappy: ) Orsaken till att soc sa nej till frivilligplacering var att mamman eller pappan (som barnet vägrade träffa - o jag förstår varför)ansågs kunna ta hand om sin dotter. Än idag har vi kontakt...o det är 10 år sedan.....var kontaktperson till för 6 år sedan.

Så tyärr vet jag inte vad som gäller, men har bara denna erfarenhet att dela med mig av... kanske ngn annan som vet mer?
 
då fyller jag på med lite info för enkelheten :razz:
klassiska askungen scenariot en pappa som hellre tycker att man ställer till o skämmer ut familjen när man ropat på hjälp
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp