Vad ska barnbidraget räcka till?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Helt konkret, vad är tanken att just barnbigragspengarna ska räcka till? Vi ska börja ge både bio-barn och bonus-barn hela barnbidraget. Ska sätta oss med dem båda, och gå igenom vad pengarna ska räcka till, så hjälp mig gärna! Vet att det varit några inlägg kring detta ämne.., men jag känner att jag behöver få lite mer "kött på benen". Biobarnet är ju en sak..h*n har alltid klarat sköta pengar..men bonusbarnet har aldrig klarat det (enligt soc och tidigare familj). Här har h*n bara varit i en vecka..så vi har inte fått grepp om h*n än..när det gäller ekonomi. Men vi känner att vi måste vara raka redan från början, då pengar ofta är ett problem. Komentarer som "ta av soc-pengarna" "ni får väl fett med stålar" osv osv är meningar jag är enormt trött på! Får man 137 kr om dagen i omkostnad, så är det väl just de pengar som ska gå rakt till placeringen!?
Har tittat lite grann på konsumentverkets hemsida, för att liksom ha något att komma med som argument vid en diskussion kring månadspeng/barnbidrag. Hur gör ni?
 
Beror så otroligt mycket på barnet.... OM barnet ska stanna kvar, vidare hem, kanske till ett familjehem.
Nu är vi jourhem.
Om barnet ska hem till föräldrar som kanske 'inte har det så bra ställt så gör man verkligen en björntjänst genom att ge den lille för mycket pengar.

Gymnasiebarn brukar få studiebidraget -100:- (den hundralappen spars till sommarmånaderna när man inte har något studiebidrag)

Dom som går på högstadiet brukar jag
rent generellt hålla mig till konsumentverkets normer,
Där ligger klädpengar på ca 500:- för en tonåring. (handlar dom kläder själv så ska kvittot paras och jag ska se att det är köpt just kläder för det)
Sen brukar vi portionera ut veckopeng istället för månadspeng 100:-/ veckan. Klarar dom det någosånär brukar vi sen öka till 200:- i "varannanveckapeng", och när man klarar det då......går jag med på månadspeng...... :wink:
Inte många av barnen som klarar att dela upp det själva genom att köpa kläder för en del och "roa sig" för resten.
Mobilen laddar vi med 100-200:- månad beroende på om det ska vara föräldrasamtal från den eller inte.
SL remsor eller SL kort köper vi.
(Nu har vi redan gjort av med mer än barnbidraget)
Hobbyn, intressen, bio, simhall, bowling osv betalar vi, liksom klippning, skolfoton, presenter till kompisar som fyller år.
Däremot brukar vi för penninghungrande barn ordna jobb.... tvätta bilen, klippa gräsmattan, måla huset, städa toaletter, gå ut med hundar......
Vissa saker SKA dom göra för att få sin veckopeng men tjäna extra brukar vi försöka ordna genom småjobb.

När man sätter sig med barnen och ska förklara så brukar vi göra det så realistiskt som möjligt, gärna lägga fram pengar framför dom..... säga: -ge mig nu 450:- till jackan (som dom låtsasköper) 50:- till 3 pack strumpor..... oj...slut redan... säger barnen :oops:
Sen tar vi veckopengen..... 30 kr för tidningen du ville köpa.... 60:- för mascaran...... oj 10 kronor kvar bara säger barnet o ser förvånade ut....

Sen att visa dom med riktiga pengar vad maten kostar, klippningen, SL kortet, skolfotona, mobilens påladdning..... matkontot dividerat med hur många man är, elräkningen delat på hur många man är...... bensinkostnaderna.....
Sen ska kanske lite läggas undan till julklappar, skidresan och sommarsemestern.....
Barnen brukar vara ganska uppskakade av en kväll där dom ser hur riktiga pengar flyger iväg......... För använder man riktiga pengar i undervisningen så får dom en helt annan förståelse upplever jag det som.

Lycka till..... :idea:
 
Men å vad jag blev glad av att läsa detta! *underbart*
Tack så mycket Trixen! Nu ska jag ta det där samtalet med mina 14-åringar, med bra bagage med mig!

Fick förresten veta för någon timme sen, av en ungdom, att vårat bonusbarn sagt att vi får 30000kr för h*n i månaden, så h*n kan leva värsta lyxlivet och får allt den pekar på. Jag blev chockad av att höra det här..men samtidigt så ger det mig en förklaring till varför h*n verkar tycka att vi kan köpa allt, och speciellt en dator och Canada Goose jacka.. Måste få ett slut på det nu! Bra tips med de riktiga pengarna!!
 
ang klädköp för 500kr i månaden. det räcker ju inte till ett par varma vattentäta vinterskor tex. Menar ni att De skall handla kläder för 500kr och ni resten av kläderna eller att det räcker med 50kr i månaden och att barn i början av tonåren klarar av att planera till detta?
 
Jodå jen det räcker visst OM man handlar på dom rätta ställena.
Märkesaffärena kan dom glömma o vill man gärna ha sånt så får man spara av pengar man kanske önskat sig till jul och födelsedagar.

Vi hittade utmärkta vinterkängor till 14 -åringen vi hade för 300:-,
HM har vinterjackor för 300:-

Sen kanske man köper vinterjackan i oktober, vinterkängorna i november nya jeans i december......

Det förutsätts ju självklart att barnet har en grundutrustning men man behöver absolut inte köpa skor, jacka, jeans tjocktröjjor samma månad, att ungdomarna får tråna lite och längta "till nästa månad" för att köpa nya jeans är knappast nåt dom lider av utan istället otroligt nyttigt.

Man kan t.e.x strunta i att handla upp sina klädpengar i dec..... o istället gå ut på rean i januari och handla för både dec och januaripengen..... dom får en hel del för 1000:- på rean i januari för den summan.
 
Trixen sa:
Jodå jen det räcker visst OM man handlar på dom rätta ställena.
Märkesaffärena kan dom glömma o vill man gärna ha sånt så får man spara av pengar man kanske önskat sig till jul och födelsedagar.

Vi hittade utmärkta vinterkängor till 14 -åringen vi hade för 300:-,
HM har vinterjackor för 300:-

Sen kanske man köper vinterjackan i oktober, vinterkängorna i november nya jeans i december......

Det förutsätts ju självklart att barnet har en grundutrustning men man behöver absolut inte köpa skor, jacka, jeans tjocktröjjor samma månad, att ungdomarna får tråna lite och längta "till nästa månad" för att köpa nya jeans är knappast nåt dom lider av utan istället otroligt nyttigt.

Man kan t.e.x strunta i att handla upp sina klädpengar i dec..... o istället gå ut på rean i januari och handla för både dec och januaripengen..... dom får en hel del för 1000:- på rean i januari för den summan.

visst har hm vinterjackor och det finns billiga vinterskor men enligt all min erfarenhet av dessa så håller de absolut inte samma kvalite. Så som vi vistas ute kan vi inte använda oss av den typen avkläder iallafall.

Vi köper mycket begagnat men just vinterskor förlorar både isolering och motståndskraft.

bara ett par trosor är svårt att hitta under 50kr. Visst finns det men enl mig så skalla kläder vara PRAKTISKA, passande får väder, naturliga matrial, lätta att tvätta, sköna (man måste trivas i sina kläder) och helst ekologiska eller iallafall urtvättade av kemikalier.

Visst går det att köpa billiga kläder men det går inte att kombinera 500kr med det jag lär mina barn om ekoligi, ansvar mm. Inte om de inte vill använda enbart beg vilket ju många tonåringar inte vill. Och det är viktigt att käönna sig fin för självförtroendet. Om det fungerar för er och ungdomarna med det så är ju det toppen.
 
Jag hade nog tänkt att sponsra till vinterkläderna, eftersom vi ofta har -30 grader på vintern..och då räcker inte Din Sko eller Skopunkten eller HM heller för den delen. DÄremot så får jeans och tröjor, vara något de får köpa själva och önska sig. Jobba ihop mer pengar, då de kan hjälpa till med extra "jobb" här hemma..så kan de ju köpa märkeskläder om de nu vill prioritera det.
 
Tycker nog det Trixen skriver är aldeles utmärkt!

Dock så förekommer det säkert att man blir xtra generös någon gång ( i alla fall jag :wink: ).
Att göra björntjänster är inget positivt och det ser ju ut som så att ALLT kostar pengar.
Vårat Troll är väl medveten om pengar då h*n tidigare inte fått särskilt mycket så minsta grej vi köper till h*n blir h*n alldeles lyrisk av.

Jobb hemma är något som fungerar kanon hos oss i alla fall,vi har en lapp på kylskåpet där Trollet verkligen SER hur pengarna växer och planerar vad h*n ska köpa för dom sen.

Trixen hade ett kanon-upplägg tyckte jag!
 
Fiaflopp sa:
Tycker nog det Trixen skriver är aldeles utmärkt!

Dock så förekommer det säkert att man blir xtra generös någon gång ( i alla fall jag :wink: ).
Att göra björntjänster är inget positivt och det ser ju ut som så att ALLT kostar pengar.
Vårat Troll är väl medveten om pengar då h*n tidigare inte fått särskilt mycket så minsta grej vi köper till henne blir h*n aldeles lyrisk av.

Jobb hemma är något som fungerar kanon hos oss i alla fall,vi har en lapp på kylskåpet där Trollet verkligen SER hur pengarna växer och planerar vad h*n ska köpa för dom sen.

Trixen hade ett kanon-upplägg tyckte jag!

vad menar du med björntjänst i sammanhanget?
 
Bara att det är en björntjänst att inte lära de lite större barnen att hantera pengar och att allt faktiskt kostar.
Men jag syftade inte på något särskilt som just du skrev.
 
Fiaflopp sa:
Bara att det är en björntjänst att inte lära de lite större barnen att hantera pengar och att allt faktiskt kostar.
Men jag syftade inte på något särskilt som just du skrev.

ja, förstod bara inte varför det dök upp här :roll:
men jag håller med en björntjänst är inte positivt :smirk:
 
Jag har ett 14-årigt bio-barn och ett placerat barn på 17 år. Båda gillar att shoppa...
För att tydliggöra det här med vad barnidraget ska räcka till utformade jag ett enkelt "Barnbidragskontrakt" som var och en fick skriva under. Detta för att det inte ska bli diskussioner senare om vad vi egentligen sade. I kontraktet står klart och tydligt att om man väljer att handla något dyrt och det bara blir lite pengar kvar så får man ta den konsekvensen.
Jag begär att båda ska sköta skolan och hålla ordning på sina rum. Då får de hela sitt barnbidrag. Detta ska då räcka till kläder (utom jacka/skor för säsongen), bio, godis,tidningar mm. Jag laddar bådas telefoner med 75 kr/mån. Vill de ringa för mer får de ladda själva. (om det inte varit något speciellt som hänt och de fått lov att ringa mycket hem eller så- då laddar jag för 75 kr till).
Om vi åker iväg till badhuset eller bowlar tillsammans i familjen så betalar jag det. Om barnen har varit bussiga och t ex städat lägenheten eller bakat så kan de få en extra slant (och ett TACK och en kram - de belönas inte BARA med pengar!!), och ibland skjuter jag till med lite extra pengar när jag känner för det.
Så gör vi, och det har funkat bra hittills.
 
Jag kan inte förstå hur en tonåring ska klara sig på 500 kr i månaden.
Bara en mascara kostar 100-150 kr och det går åt en i månaden. en bh får du inte under 130 kr. Ta bh och trosor tex det vill man ju ha fler av.
En vinter jacka bör man ju ha innan det är svin kallt så det ser jag som omöjligt att köpa i mellandagarna. Vinter jacka och vinter stövlar bör man köpa redan i oktober för sen är det utrensat.
låt säga att man hittar en passande jacka och ett par stövlar man vill ha så tvingas man köpa jackan ena månaden då är stövlarna med all säkerhet slut nästa månad.
Som sagt jag ser det som omöjligt att klara sig på 500 kr i månaden.
Det är knappt så hela barnbidraget/studiebidraget räcker.
 
Jadu hiahia alla har olika referensvärden på vad saker FÅR kosta.
Inget är rätt eller fel, alla familjer har sin budget och innom den så får man välja om man vill spendera det på kläder, semesterresor eller ridlektioner.

Men för oss är det viktigt att barnen lär sig hushålla...... vi har mest jourbarn och dessa barn/ungdommar får väldigt många gånger flytta hem igen.... oftast till en bra mycket sämre budget än dom haft här. Och att då låta dom få massa nya och dyra märkeskläder är inte riktigt bra anser vi......
Om barnet redan har en del kläder så är det inte säkert att barnet /ungdomen har vuxit ut alla vinterkläder sen förra året, vinterstövlarna är kanske för små men jackan går utmärkt ett år till...... nästa år är det tvärtom....
Sen som någon skrev så beror det mycket på var i landet man bor....
Bor man i Stockholmsområdet så behövs kanske inte en jacka som klarar minus 30 grader.

Sen beror det ju på vad barnet väljer att lägga pengar på, oftast blir det ju extrapengar till födelsedagar och jul och vill man då ha en mascara för 150 så får dom lägga pengar på det om dom vill,
HM har mascara för 50 kronor, behöver inte kosta 150:-

15 åriga dottern kom hem efter en shoppingtur på REAN nu i mellandagarna och för 500 så fick hon ihop både jeans, 2 tröjjor, ett antal trosor och BH.... visserligen var det mesta inköpt på HM... men massor blev det....


I vår familj lägger vi hellre mer pengar hobbyn o nöjjen än kläder DET får däremot kosta mer i våran familj, vi åker upp i landet o åker skidor minst 2 gånger om året och liftkorten kostar en hel del men skidor och brädor har vi fått tag på billigt på blocket.
(hittade bräda och snowboardboots som såg ut som nya, dom kostade 400:- och kan säljas när dom vuxit ur det)

Visst är tonåringar dyra.... absolut.... men jag vill "så ett litet ekonomiskt frö" i dom och lära dom att man kan vara ekonomisk och klara sig väldigt bra även om man inte handlar dyra märkesvaror.
 
Jag har lärt mina barn vad pengar betyder och hur man sköter sin ekonomi. Då jag själv anser att billigt inte alltid lönar sig i längden.
Bra exempel på det är skopunkten. Köp 3 par skor betala för 2 par.
Deras stövlar/skor är så dålig kvalité att dom håller max 3 månader.
Mina tonåringar växer så att köpa en jacka ena året och tro att den ska räcka 2 vintrar till är en utopi Jo möjligen om man köper 1 storlekar för stor ja då är den lagom år 2 men år 3 är den för liten.
likadant är det med hm mascaror urusel kvalitet betyder att man får måla fransarna flera gånger om dagen.
mina barn/tånåringar är väl medvetna om att när dom flyttar hemifrån så gäller det att ha en bra utbildning så att dom får jobba med det dom vill och får lön därefter.
Nu är dom tonåringar och får njuta av en tid i överflöd och det tror jag inte dom tar skada av.

Själv är jag uppvuxen i överflöd men från det jag flyttade hemifrån har jag fått rätta munnen efter matsäcken och det har inte vart några problem för mej. Och som sagt alla familjer gör på sitt sätt och efter sin egen ekonomi.
 
man blir väl inte mindre ekonomisk för att man spenderar mer pengar eller köper ett par skor för 1500 istället för 150kr?

OM man har råd att köpa bättre kvalitè så är ju DET många ggr mer ekonomiskt och OM man har råd att köpa ekologiskt så är ju det VERKLIGEN att vara "ekonomisk" gällande vår lilla glob.

Och när det uttrycks "men för oss är det viktigt att barnen lär sig..."

så tolkar jag att det menas i motsats till något som någon annan redan skrivits

:wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp