vad ska ingå i omkostnadsersättningen egentligen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
omkostnadsersättninggg är ju som det låter en omkostnad som barnet har. mat kläder fritid etc

Vi är i en förhandligsprocess just nu med en kommun. jag blev så paff när handläggaren påpekade att hyra för rum "inte var barnets behov".Nej det är socialförvaltningens behov svarade jag, och hon blev skit sur.

Arvodet är ju vår lön eftersom den beskattas det ska vi väl inte betala "hyran av rum för".

Elller förväntas vi upplåta rum gratis??????

sen undrar jag om "basutrustning" är det bara kläder till barnet. Jag anser att barn ska ha cykel skridskor dator mobil (11 åring)

Man får ju som familjehems mamma känna sig som en socialbidragstagare som sitter och tigger och motiverar för barnets skull, och sen detta med kvitton.

Hjälp någon
 
Fritids..........
Milersättning vid umgängen, planerad sjukvård (typ BUP,utredningar o s v), fritidsaktiviteter mm
Basutrustning = inrett rum (möbler), kläder efter säsong, fritidssaker efter säsong (vinter=skridskor ev skidor om man åker det, sommar = cykel, roller blades, skateboard, sparkcykel eller vad ni nu tar er fram på).
Att man inte kan få ALLT är väl en självklarhet (allt= för alla säsonger)........
Det är ju det omkostnaden ska vara till för framöver.

Dator och mobil tycker jag inte är lika självklart att starta med.
Men allt beror ju på hur den enskilda familjens standard ser ut..............

Tycker JAG.........
 
dator och mobil, tycker JAG är självklart när övriga i familjen har egna sådana.

TYCKER BARA ATT DET ÄR SÅ SORGLIGT MED ALLA DESSA PLACERINGSBARN SOM KOMMER UTAN NÅGONTING. Sen ska familjehemmets7barnets omkostnadsersättning (i detta fall 3700 kr7månad)
räcka till att köpa ikapp till så som dator cyket spark eller vad nu som önskas och behövs för att hänga med i familjen.

Håller dock med dig om att hela säsongens prylar inte kan förväntas vid inflytt. Men visst borde barnen få det för sesongen, som vi andra har.

i det här fallet pratas bara om basmöbler och kläder. 6000 kronor för allt.
 
Å jag kommer som vanligt dragandes med ett cirkulär :D

I SKL´s cirkulär 08:81, kap 7, 8 och 9 hittar du lite texter på vad som kan ingå och vad som kan vara extra utrustning. Sen kan man ju tolka det som står på olika sätt :smirk: Men det ger en liten fingervisning vad som rekommenderas och kan kanske vara till nån hjälp.

Sara
 
Jag går ALLTID efter konsument verket och då räcker inte omkostnads delen till mycket inte för att jag får mer för det men vid konfrontationer om att det ska väl finnas pengar till det säger jag blankt nej.
Nu har jag äldre placeringar visserligen är dom över 18 räknar jag på vad en 18 åring ska betala hemma och är dom under står det vad dom ska kosta sen lägger jag till vad 18 ska betala för hyra för visst kostar det extra i både el slitage osv...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp