Vanliga familjer & barn/ersättning/arbete eller inte?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! :smirk:
Visste inte riktigt var och hur jag skulle svara så jag börjar på en ny tråd med tre olika infallsvinklar.Frågeställningarna krokar ju i varandra......och det blev lite mycket.Mycket intressant och kul!

Jag undrar jag om det inte är så att ovanliga familjer numera är dom vanliga.......och tvärtom??? :rollhappy: Med det menar jag att den "gamla vanliga familjen" - Mamma,Pappa och barn numera är den ovanliga.....För nu tycker jag de flesta lever i nyare konstellationer- styvfamiljer, singelfamiljer, särbofamiljer, umgängesfamiljer, gayfamiljer. pendlarfamiljer....osv......och "fosterfamiljer"/familjehem får väl lov att höra hit?

Även om det hör till ovanligheterna att ta hand om ett helt främmande barn som man inte har någon relation alls till från början så är det ju inte ovanligt med stora styvfamiljer där barnen "kompas" ihop på ett helt sanslöst sätt.....Och det kan ju funka bra det med.....fast det nog i princip ställer liknande krav på de vuxna i dom familjerna som det gör i våra familjer!

Men helt klart finns det ju nån ovanlig bit som gör att vi öppnar våra hem och liv för ett eller flera barn som verkligen behöver oss.....De flesta av oss gör det utifrån rätt vinkel....Vi anser oss ha tid/ork/plats/kärlek för flera i vår familj och väljer att ge ett barn som har det svårt en lycklig uppväxt.Utifrån den vinkeln gör vi otrolig nytta!Andra tror att jobbet är enkelt och ger ett lätt tillskott i kassan.....vilket ju oftast inte alls stämmer!När de familjerna tar sig igenom en utredning så måste det ju bero på att soc inte har rätt kompetens eller kanske är så pressade av bristen på familjehem att dom inte ser/hör varningssignalerna....eller så???Det är ju olyckligt och drabbar ju barnen,men även oss andra familjehem som känner att vi hela tiden har en massa ögon på oss och måste "bevisa" hur bra vi vill göra vårt jobb!!!

För eftersom vi måste utgå ifrån, att barnet inte är, eller kan bli vårt eget, ska det ju trots våra "anställnings"-/"arbetsvillkor" ses som ett jobb!!!Och här tillkommer ju också det faktum att de flesta barn som placeras har svårigheter som kräver extra mycket av familjehemmet.

Tänk om man kunde lösa det så enkelt att man heltidsanställer en av familjehemsföräldrarna (eller båda....beroende på hur många barn och hur tungt jobbet är) med den lön och arbetsvillkor dom har när dom arbetar i sin egen bransch, eller minst typ sjukvårdsbiträde eller nåt liknande om man själv inte har en full lön annars....????Lönen ska då täcka själva jobbet under dagtid....alltså för möten,umgängen,fortbildning,skötsel av hushållet(till viss del) och för att finnas till hand för barnet/barnen osv.Skulle det vara så att barnet utvecklas åt det håll att det kan räcka med 50% lön så får man ju vara öppen för det.....SEN ska ett arvode för kvälls/nattid utgå....och det ska avpassas efter barnets behov/svårigheter....och så naturligtvis omkostnaden då! Hur och om man sen utnyttjar dagis/fritids/avlastning/stödpersoner får ju också utgå från barnets behov.....Vad tror ni.....vore inte det nåt??? :banan:
 
Glömde ju.....Den känslomässiga biten!Men den är så självklar för mig.....Alla mina barn är mina på samma villkor här hemma......jag älskar dom alla och vill ge dom samma möjligheter utifrån dom själva!
Vi är ju en riktigt "brokig" familj....med bio/styv/adoptiv och nu också "fosterbarn".....Det är bara barnbarnen som fattas :smirk: Och det är så dråpligt för ibland glömmer jag att min numera vuxna styvdotter inte är min helt och fullt......Vår adopterade dotter har ju sin historia och sina behov.....precis som våra "lånebarn".....
Men dom tillhör alla vår familj på samma villkor!Vi älskar dom med hull och hår/fel och brister......för mest är dom ju så goa!!!!!!

Men för det är inte "familjehemsjobbet" ett "kall"....våra lånebarn kräver så mycket extra att utan ersättning skulle det aldrig gå......Jag personligen önskar nog både en statushöjning och vanliga "arbetsvillkor" på dagtid.....
 
EJE, våra familjer verkar ganska lika förutom att vi har barnbarn också.................. :banan:

Ditt förslag låter kanon!! Det skulle kännas mycket enklare att koncentrera sig på barnen oavsett behoven om man slapp "samvetet" mot den arbetsgivare som betalar ut lönen. Hur det än är tar det ju en hel del av arbetstiden också, ÄVEN om jag bara jobbar halvtid.
 
Hej!
Eje ditt förslag vore underbart. Då skulle man räcka till ännu mer och slippa det konstanta dåliga samvetet man har till arbetet/skolan/biobarn/extrabarn. Jag skulle med glädje vara "bara" hemma och ta hand om alla barn :banan: Men som det är nu så jobbar vi båda heltid, jag jobbar i och för sig hemma som dagbarnvårdare. Detta att man alltid ska måsta försvara sig och visa sig bättre än andra "normala" familjer som inte har placeringar och att alltid ha ögonen på sig är ganska påfrestande. :?

mvh: Annsofie
 
jag känner inte alls att vår familj har ögonen på sig eller att vi måste bevisa något. Jag upplever inte någon sådan skillnad alls mellan bio och placerade barn.


Jag tycker att vissa placeringar bör betalas som ett heltids jobb men det görs ju också många ggr genom att man får inkomstbortfall eller dubbla arvoden tex.

självklart skulle jag vilja få mycket pengar men jag tycker faktiskt inte att skattepengarna skall gå till att betala alla som har en placering så mycket. VISSA placeringa- ja absolut men långt ifrån alla. och att både få en heltidslön OCH arvode dygnets resterande timmar låter kraftigt. OM det är så att man faktiskt aldrig får sova på nätterna utan måste vara två vuxna som delar på dygnets alla timmer (vaken natt) då är det en sak men annars så skulle ju många garanterat göra det för pengarna.
 
Det är ju stora skillnader mellan olika barn! Det finns många utagerande barn med stora ryggsäckar som varit med om ohyggligt mycket i sina korta liv
Sedan finns det föräldrar som verkligen jagar! både soc o familjehemmet för att hitta, gräva upp o farbrisera fel o brister!
 
Helgona sa:
Det är ju stora skillnader mellan olika barn! Det finns många utagerande barn med stora ryggsäckar som varit med om ohyggligt mycket i sina korta liv
Sedan finns det föräldrar som verkligen jagar! både soc o familjehemmet för att hitta, gräva upp o farbrisera fel o brister!


ja, men det är ju inget man kan göra något åt så det är bara att strunta i.
 
Jo...Jen,men jag sa ju också att 50% kan räcka ibland....kanske tom 25% kan räcka....ALLT beror ju på uppdragets svårighetsgrad....Det är ju mycket anställningsvillkoren jag vill åt....Och arvodet blir ju också utefter svårighetsgrad.....En enkel placering kommer alltså inte att ge så mycket.....

Personligen så har vi tre allt annat än enkla placeringar.....50% lbe.....Och vi tog inte på oss dessa svårigheter.....dom växte fram!Barnen är helsyskon och det känns rätt att dom bor i samma familj....Många gånger har jag önskat att jag arbetat heltid med barnen.....min man arbetar skift.....och det har varit nära väggen många gånger....Nu har vi lite bättre struktur på livet för att barnen nu fått korttidsplaser så vi får lite avlastning,men hittills har vi själva fixat allt....utan fritids och med 15 timmars dagis.....under tiden jag arbetat.....Här går det relativt mycket pengar.....pga barnens handikapp.Vi kan ju inte göra saker på vanligt vis.....och saker går sönder här hemma på löpande band....och det går mer färdigmat.....osv....
 
jen sa:
Helgona sa:
Det är ju stora skillnader mellan olika barn! Det finns många utagerande barn med stora ryggsäckar som varit med om ohyggligt mycket i sina korta liv
Sedan finns det föräldrar som verkligen jagar! både soc o familjehemmet för att hitta, gräva upp o farbrisera fel o brister!


ja, men det är ju inget man kan göra något åt så det är bara att strunta i.



hahahahaha NU förstår jag inte alls???? Ska jag strunta i att jag blir kollad, att barnen särbehandlas av sina föräladrar att allt jag gör är fel. Att de biologiska föräldrarna gör att det aldrig kan bli lika mellan mina barn o mina placerade barn...
Så att bara för att DU inte upplever någon skillnad så ÄR det så..eller? Menar du att bara för att ditt uppdrag är lätt så behöver vi andra helt enkelt inte bry oss så blir våra uppdrag enklare?
 
EJE sa:
Jo...Jen,men jag sa ju också att 50% kan räcka ibland....kanske tom 25% kan räcka....ALLT beror ju på uppdragets svårighetsgrad....Det är ju mycket anställningsvillkoren jag vill åt....Och arvodet blir ju också utefter svårighetsgrad.....En enkel placering kommer alltså inte att ge så mycket.....

Personligen så har vi tre allt annat än enkla placeringar.....50% lbe.....Och vi tog inte på oss dessa svårigheter.....dom växte fram!Barnen är helsyskon och det känns rätt att dom bor i samma familj....Många gånger har jag önskat att jag arbetat heltid med barnen.....min man arbetar skift.....och det har varit nära väggen många gånger....Nu har vi lite bättre struktur på livet för att barnen nu fått korttidsplaser så vi får lite avlastning,men hittills har vi själva fixat allt....utan fritids och med 15 timmars dagis.....under tiden jag arbetat.....Här går det relativt mycket pengar.....pga barnens handikapp.Vi kan ju inte göra saker på vanligt vis.....och saker går sönder här hemma på löpande band....och det går mer färdigmat.....osv....


ok, men det måste ju börja hos oss familjehem. vi FÅR inte acceptera dåliga förutsättningar och för låga arvoden. Det är tråkigt att behöva kämpa och kräva men varför skall soc lägga ned mer pengar och energi än nödvändigt?. om ni väljer att göra jobbet med de förutsättningarna och den betalning så är ju de jättenöjda.

jag, håller alltså med dig man anser att det största ansvaret ligger hos oss själva- GODKÄNN inte annat än ni och barnen förtjänar.
 
Jen...Personligen skulle jag hellre vilja ha nån norm för arvoden/omkostnad och % i vanlig anställning.....Varför ska vår ersättning bero på hur mycket vi orkar bråka???

Känns som det ibland kan vara nog att få soc att förstå en massa andra saker.....som tex för oss där det halvt tog ihjäl oss innan vi fick byta till en handläggare som förstår vad utvecklingsstörningar ställer till när det kommer till struktur på umgänget.....Den första kunde inte säga nej till föräldrarna så i perioder skjutsades dom hit 4-5 dagar i veckan för att dom skulle delta i ALLT.....Hon förstod inte att ju mer man ger desto mer tjatar dom efter....och att för barnen blir det en katastrof när inget är fastslaget.....

Och inte är jag ute efter att försnilla våra skattepengar......jag är mer ute efter att bra familjehem ska få den ersättning dom är värda utan att måsta bråka sig fram.....På nåt sätt måste det väl gå att få fram kriterier även i den här branschen....???Det kanske rakt är så att med vettiga ersättningar i grunden kan man få fram fler bra familjhem.....och soc kan ägna sig åt annat än f-hem som tjatar efter mer pengar....Vi ska ju värna om våra resurser....
 
EJE sa:
Jen...Personligen skulle jag hellre vilja ha nån norm för arvoden/omkostnad och % i vanlig anställning.....Varför ska vår ersättning bero på hur mycket vi orkar bråka???

Känns som det ibland kan vara nog att få soc att förstå en massa andra saker.....som tex för oss där det halvt tog ihjäl oss innan vi fick byta till en handläggare som förstår vad utvecklingsstörningar ställer till när det kommer till struktur på umgänget.....Den första kunde inte säga nej till föräldrarna så i perioder skjutsades dom hit 4-5 dagar i veckan för att dom skulle delta i ALLT.....Hon förstod inte att ju mer man ger desto mer tjatar dom efter....och att för barnen blir det en katastrof när inget är fastslaget.....

Och inte är jag ute efter att försnilla våra skattepengar......jag är mer ute efter att bra familjehem ska få den ersättning dom är värda utan att måsta bråka sig fram.....På nåt sätt måste det väl gå att få fram kriterier även i den här branschen....???Det kanske rakt är så att med vettiga ersättningar i grunden kan man få fram fler bra familjhem.....och soc kan ägna sig åt annat än f-hem som tjatar efter mer pengar....Vi ska ju värna om våra resurser....


vänd på det -varför skall de betal mer än ni begär??
så är det ju inom alla yrken man måste löneförhandla och facken bråkar ju rejält, många människor tom strejkar ju. Så är det inom alla yrken. om någon jobbar för 10kr -varför betala 20??

klart att ingen vill behöva kämpa men det är ju det som krävs.

så varför skall ersättningarna höjas när familjehem godkänner den låga ersättningen. om du skall köpa något så betalar du väl inte mer än någon säljer varan för.
 
det jag menar är alltså att vi själva sätter ribban- vi VÄLJER vad vi är värda, vi VÄLJER vad vi godtar. Ingen kommer bara att börja ge oss mer pengar när vi inte kräver det-varför skulle de??
 
Hej Jen!
Jag tror att fler än jag som skulle vilja ha tryggheten som det är om familjehem räknas som ett "jobb" och att man i så fall kan välja att vara hemma med denna trygghet. Som det är nu så om man väljer att vara hemma på heltid för att det krävs det av soc eller för att placeringens art kräver det så har man inga rättigheter då man ska börja om att jobba. Du har inte a-kassa, din pesion sänks mm.
Jag tror att det skulle vara fler som valde att vara hemma i så fall om denna trygghet finns. Jag är inte ute efter att ha överbetalt....och det tror jag inte ejje heller är ute efter.

Om du slår ut ditt arvode på antalet timmar på ett dygn så ser du själv vad ditt arbete är värt....Vi har inte höga arvoden och omkostnadsersättning. Det krävs faktiskt en ganska rutinerad fam.hem för att våga ställa krav på soc att betala ett högre arvode.Jag har inte krävt detta eftersom våran placering sades vara en lätt placering. Nu så här efter snart 5 år så vet vi att barnet har svår astma, anknytningsproblem, struliga föräldrar. (Sedan så brukar soc. försköna barnen innan dom placeras.) Det är ovanligt tror jag att du exakt får veta barnets riktiga problem detta mycket pågrund av sekretess. Vi har även haft andra placeringar med div. problem och aldrig tagit i då vi har diskuterat arvodet.
Jag tycker faktiskt att det skulle vara enkelt om anställningstryggheten fanns


/Fia
 
jag tycker som sagt det samma bara att jag anser att ansvaret ligger hos oss själva.
nej, vi är inte speciellt rutinerade och vi ställer krav. Det gjorde vi från början. Det är ju bara att sätta sitt eget värde.
jag skulle aldrig gå med på att ta ett uppdrag om jag inte var nöjd med förutsättningarna. det är ju MITT VAL.

jag menar som sagt inte att familjehem generellt borde få bättre förutsättningar utan jag menar att det finns ingen anledning för soc att ge oss det om vi inte kräver det. Jag upprepar mig. Varför skulle de betala mer än vi kräver? skulle du betala mer för en vara/tjänst än den säljs för??
 
Är det OK Jen....om vi säger så här? :smirk:
Det är ju vi alla tillsammans som ska gå in och kräva en ersättning som vi alla rättvist vill ha....enligt typ mitt förslag....eller nåt annat.....

Eller menar du att var och en ska driva sin egen sak och att vi fortsätter som nu....under de villkor som nu gäller och efter samma orättvisa....som styrs av var och ens förmåga att orka bråka...... :?

Vi har OK ersättning så vi lyckades väl bråka bra då :bow .....men jag tycker alla är värda ersättning efter samma mall....utifrån barnes behov/svårigheter och inte efter bråkförmåga!!!! :roll:

Om soc placerar ett barn som dom hävdar "bara" är lite "sen"....kan man väl inte kräva ersättning innan placeringen......och sen när man upptäcker hur svårt uppdraget är kanske man har fullt sjå med/runt barnet och allt som dyker upp eftersom....DÅ orkar man väl heller inte bråka....
Jag hävdar bestämt att som allt ser ut idag.....så kan man utreda barn ganska precis även om man inte säkert kan säga orsaken till alla beteenden....i alla fall på så sätt att man vet om det kräver extra av familjehemmet eller inte....Och sen får man väl stämma av om man satt ribban rätt efter ev utredningar eller brist på utredningar (då sjunker ju ersättningen)...
Och det är INTE fråga om att vi ska sko oss.....!!!!
 
ja, jag känner mig som sagt nöjd och känner många andra som gör det (har inga bekanta famhem som inte är nöjda).

Hur menar du att det skulle gå till "på ditt sätt"?

det handlar inte om att bråka, det handlar om att välja vad ens arbete är värt.
det spelar ingen roll om det är inför ett uppdrag eller mitt i ett när förutsättningarna ändras.

det är ju bara att säga -nej tack!. Inte så jobbigt eller bråkigt tycker jag.
jag tror lika lite på en mall inom detta som inom andra områden. man har olika förutsättningar och gör olika bra /mycket jobb. men rekomendationerna borde höjas för inget uppdrag är enl mig värt det lägsta.



ni får gärna svara på det jag upprepar.

Varför soc skall betala mer än ni kräver och om ni skulle betala någon annan mer än de begär?
 
Jen.....jag skrev "enligt typ mitt förslag....eller nåt annat"...och menade då det förslag jag startade den här tråden med......

Och så ska jag försöka svara på din återkommande fråga rakt av....eftersom du inte hängt med när jag svarat alltför kringgående.... Soc jobbar alltid för att betala så lite som möjligt just för att politikerna pressar dom till det.....och därför blir det ju till en konflikt på nåt sätt när vi står på andra sidan och pressar....Därför tycker tycker jag att politikerna och handläggarna ska ha en norm från regeringsnivå typ "Kommunförbundets riktlinjer"...MEN som ger oss rätt anställningsvillkor samtidigt som vi får rätt ersättning på ett rättvist sätt....inte utifrån hur vi lyckas pressa (om vi undviker ordet bråka) och hur vilken ekonomi resp kommun har och också på vilken handläggare man har.....För så är det nu!

Och inte tror jag att lägga upp kriterier för arbetsinsats blir så svårt.....Typ umgänge 1 gång/vecka ger 20% lön......Oftast tar ju umgänget hela dagen och det är 20%.....Lindrig utvecklingsstörning ger 10%....måttlig 20%....svår ADHD 20%....(OBS.....bara hugget ur luften nu.....INTE relevant.....).....

Med ditt sätt att se allt ifrån soc sida hela tiden undrar jag ju snart om du är anställd av soc någonstans och bestämmer ersättningar..... :oops: :D
 
fast du besvarar faktiskt inte min fråga. jag förstår hur du menar men du förklarar ju inte varför någon skall betala 20kr för äpplet när det säljs för 10kr.

jag försöker alltid se saker och ting från olika håll, för min egen skull. för att jag skall förstå. Jag ser från soc sida-jag förstår- och jag har inget problem med för låga ersättningar :smirk:

jag ser ingen vinst i att bara se till mig själv och sedan sitta och muttra för att jag går med på något jag inte vill.

jag förstår att du vill att det skall komma automatiskt men det gör det ju inte så varför inte låta bli att godkänna de låga beloppen och annat??
varför inte välja att jobba för det din arbetsinsats är värd?

sedan kan man ju ta den andra kampen vid sidan av-absolit! men den kommer att ta tid.

Om inga familjehem jobbade för de låga ersättningarna utan alla krävde tex minst högsta rek så skulle inga familjehem få betalt mindre än högsta rek. Så enkeltä r det!
 
Förstår vad du menar EJE och jag tycker du har en poäng i det.

Självklart skulle vårt jobb lönesättas på ett helt annat sätt.
Jag är inte ett dugg främmande för att bråka o kräva mer i ersättning MEN det kräver så mycket energi som istället skulle kunna läggas på barnen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp