Vanligt att vara tjänstledig i början?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur vanligt är det att vara en tjänstledig med inkomstbortfall (helt eller delvis)i början vid en ny placering, t.ex ett barn i förskoleålder?

Undrar.
 
Det har varierat beroende på åldern.
Vi har varit lediga, en av oss, i 1-4 månader i samband med placering.
Någon kom till semestern som "förlängdes" med lite LBE.
Vi har inte tagit emot någon ny UTAN en period med att någon varit hemma på heltid.
 
Tack för svar Honey!

Har fått en förfrågan om en 4-åring. Vi är osäkra då våra egna barn är 3, 6 och 8 år. Just nu jobbar jag heltid då maken studerar. Sen kommer jag att jobba mindre eller inget. Känner att det är viktigt att kunna vara tjänstledig en period om vi tar emot denna 4-åring med tanke på anknytning och anpassning för alla i familjen...

Litago
 
Absolut att du ska begära att få vara hemma minst sex månader för att alla ska hitta sina nya "roller".
Kan gå bra men kan också bli tufft då det blir tätt mellan barnen.

Lycka till!
 
Självklart ska du vara hemma med lönebortfallsersättning en period om du tar emot denna placering. Det är stort att ta emot ett barn i sin familj. Anser inte den placerande kommunen att så bör ske ska man nog dra åt sig öronen om de har ett bra barn - o familjeperspektiv. Själv har jag varit hemma i 4 år ..Liten var 2.5 år när Liten kom o det tog några månader för såväl barn som vuxna att anpassa sig till situationen. Anledningen till att jag varit hemma så länge på heltid beror på att uppdraget kräver en MASSA möten, o att Liten har särskilda behov, funktionshinder som blivit tydlga med stigande ålder. Nu ska jag börja arbeta deltid.

Lycka till!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp