Vi är redo, lite tips önskas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har haft funderingar på att bli familjehem under en längre tid och nu känner vi oss redo. Jag är utbildad socionom och vi lever under ordnade förhållanden på alla plan. Har två biologiska barn.

Har några frågor, hoppas på att ni har tid och lust att svara!

1). Skall jag höra av mig till en närbelägen kommun och anmäla mitt intresse, eller är det bättre att kontakta någon organisation?

2). Vilka organisationer rekomenderar ni?

3). Vi vill gärna ha en placering där barnet är i samma ålder som våra egna, dvs mellan 0-4 år. Hur ser efterfrågan ut på failjehem för den ålderskategorin?

Hoppas ni orkar med mina frågor, är jättetacksam för svar.
 
Har några frågor, hoppas på att ni har tid och lust att svara!

1). Skall jag höra av mig till en närbelägen kommun och anmäla mitt intresse, eller är det bättre att kontakta någon organisation?
Mitt tips är att ringa/mejla till din kommun samt närliggande kommuner även till flera olika organisationer, företag ect. Jag kommer aldrig mera att arbeta direkt mot kommun, men det är min personliga erfarenhet.

2). Vilka organisationer rekomenderar ni?
Det finns ett flertal att välja mellan. Bra eller dåliga är svårt att säga. Beror också mycket på uppdraget och vilken kommun som placerat barnet genom org. Jag säger som alltid, första intrycket och magkänslan ska man alltid gå på.

3). Vi vill gärna ha en placering där barnet är i samma ålder som våra egna, dvs mellan 0-4 år. Hur ser efterfrågan ut på failjehem för den ålderskategorin?