Vikarierande jourhem-hur gör ni?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter att ha varit familjehem och kontaktfamilj under många år ska vi nu under sommaren fungera som vikarierande jourhem åt en närliggande kommun. Fast vi är vana att ta emot barn så dyker det ändå upp en massa frågor. Vad säger ni till barnen ni tar emot-första mötet+ Hur ser rummen ni har till förfogande ut? Är de neutrala i sin färgsättning möblering? Regler i hemmet-hur informera? Hur gör ni för att barnen ska känna sig välkomna helt enkelt?
Kanske självlara frågor för en del..vi har ju i våra tidigare uppdrag vetat vem vi får till oss och på så vis kunnat förbereda inreda (små men genomtänkta detaljer)efter person.
Berätta för mig är ni snälla! :roll:
 
Vi brukar,

om tonåringen är i skick, tillsammans med soc.sekr. gå igenom i stora drag vad som har hänt och kommer att hända de närmaste dagarna, vilka vi är o vem som "bestämmer", el vem man ska fråga om det är nåt,(vissa ringer hem till bio) prata igenom hur dagarna kommer att se ut, och då passa på att berätta lite enkla husregler (vad som gäller vid rökning, datoranvändning, telefon, pengar, mat-tider o så), sen visar vi runt och rummet där h*n skall sova under vistelsen här, sedan brukar de flesta faktiskt vilja vara ensam en stund för att samla sig.
Den ena av oss är hela tiden hemma, kollar av, "finns där", tillgänglig för frågor och reaktioner som kan komma. Första natten blir det inte mycket sömn, jag brukar ligga på helspänn.
Rummen är inte genomtänkta på något sätt, typ flick och pojkrum, det ena är blått och det andra grönt, neutrala överkast och ganska enkel möblering, lite tidningar och hyllor/byrå.
Det brukar alltid lösa sig med dem som kommer till oss, vi har gulliga biobarn och nyfikna placeringar, de brukar komma tillrätta snabbt.
Mvh SaraA
 
Nu är ju inte det här ett svar på ditt inlägg förvisso, utan ytterligare en fråga på ditt inlägg.
Vad som är: Vi går i utbildning för att bli familjehem, den är färdig sep/okt. Nu under sommaren har jag haft mycket starka önskemål om att få "göra" något.
Jag fick då ett namn att ringa på en soc.kvinna. Det blev då tal om att bli kontaktfamilj, där la sig då våra utbildare i och sa nej till det, orsakerna var att det kunde störa sen när vi skulle bli familjehem. Hennes argument köpte jag så det var inte mer med det.
Sen fanns ett annat barn som kunde komma bort för sommaren så pappan fick ett litet andhål, pappan har det tufft av olika anledningar. (Känner inte att jag kan säga så mycket mer om det). Men där har nu barnet satt sig till tvärn och vägrar så nu står vi här och inte har något iaf under sommaren tyvärr.
Att man inte hade kunnat få veta lite tidigare om att bli vikarierande jourhem!
Hur bär man sig åt för det osv?
 
Hej!
Vi har/är vikarierande jourhe under sommaren och för os gick det till så att soc. ringde upp oss och frågade om vi ville vara det. Det enda negativa är väl att man inte kan fara så långt bort på semester och att man inte kan planera en längre semester. Vi måste kunna åka hem på kort varsel för att ta emot ett/två barn. Alltid ha telefonen i beredskap.
För oss har det fungera jättebra så vi fortsatta i sommar med detta. Men bara för att man är vik.jourhem så är det inte säkert att ni blir uppringda.

mvh: Fia
 
Vi var vikarierande jourhem åt vår hemkommun för 2 år sedan.

De ringde och frågade om vi var tillgängliga för det. Vi umgås med ett par som jobbar där så de visste att min man är långledig varje sommar. Vi blev tillfrågade om 6 veckor men erbjöd oss att ta tre av dem, just för att kunna göra lite längre utflykter också. Har för mig att vi hade beredskap på 3-4 h.

Dock blev vi aldrig tillfrågade, de fick inga akuta omhändertaganden den tiden vi var jour.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp