Vilka åldrar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
bettyx sa:
Vilka åldrar är bäst för en förstaplacering? Vilket är bäst- kontaktfamilj eller familjehem?
Vilka åldrar hänger mycket samman med om ni har egna barn och i vilka åldrar de är. Betydelsefullt är också vad ni har för intressen, vad ni gör på fritiden och vilka åldrar som kan hänga med på det.

Sedan säger väl erfarenheten att det är bäst att börja som kontaktfamilj, att känna på att ha hand om andras barn från en inte alltid så fungerande miljö och kanske även dysfunktionella biofamiljer.

Mycket beror också på vad man har för erfarenheter innan.
 
Det kan vara en idé att höra er för i olika kommuner om dem inte ska ha en information angående dem olika varianterna som finns. Finns ju en uppsjö, kontaktfamilj/person, avlastningshem, feriehem, jourhem, familjehem, familjehem för ensamkommande flyktingbarn, familjehem för mor och barn, familjehem för utsatta kvinnor (ofta misshandlade tex), familjehem för ersoner som rehabiliteras och för det finns ju i olika kategorier och olika åldrar.
Ni själva väljer vilken kommun ni föredrar att vända er till, vi valde bland 3 kommuner och går just nu i utbildning men nu under sommaruppehållet ska vi vara feriehem till en ungdom nder några veckor. Så det finns så otroligt många varianter beroende på behoven. Nu kan väl jag bara prata för den kommunen vi går i utbildning för, men jag kan väl tänka mig att dem flesta kommuner jobbar för att matcha er familjesituation och önskemål gentemot det/dem barn som ni ska ha. Där lägger "vår" kommun ner stor omsorg för att det ska bli så bra som möjligt. Är ju väldigt tragiskt om man känner att det verkligen inte går och man måste göra nya uppbrott. I synnerhet för barnet/barnen anser ju jag.
För ca 10 år sen var jag och min f.d. kontaktfamilj till en ungdom. Den ungdomen är ju idag vuxen och det går riktigt skapligt för den personen. Vi har kontakt än idag, det var en väldigt givande tid.
Nu ska det blir otroligt spännande med att bli familjehem, så jag längtar tills varje utbildningstillfälle för det är också så utvecklande + att det är väldigt lärorikt att träffa dem andra familjerna som går i samma utbildning som vi. Vi vill försöka ha ett eget internt litet nätverk, även om vi alla kommer ha helt olika barn osv.
Så, lycka till!
 
Åldrar

Hejsan Bettyx, håller med som någon skrev innan att det kan vara smart att börja som kontaktfamilj.......
Vi började med att vara kontaktfamilj till en flicka som var i samma ålder som våra egna bioflickor, efter drygt 4 år som kontaktfamilj blev vi familjehem och har varit det i 12 år nu...... dom sista åren har vi även varit jourfamilj.
Lycka till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp