Vilken tid

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla glada...är ny här men har läst under flera månader..
Jag och min man har blivit utredda och klara för 8 månader sen, vi har fått en förfrågan på en placering där dom sa att det va prio, vi förstod det som att det innebär att det kan gå snabbt, men det va nog det långsammaste jag varit med om,,,det va nog nästan 3 månader sen dom kontaktade oss, sen va social sekreterarna hos oss snabbt men det tog 4 veckor efter det att handläggarna kom och nu har det gått 5 veckor, och dom har inte hört av sig till oss, vet att dom hade 2 familjer till som va intressanta men man blir så trött och ledsen på att bara sitta och vänta på att dom ska höra av sig.

Vet inte då vad dom menar med att det va ett prio...då kan man undra hur lång tid det tar om det inte är prio.. är det någon som har erfarenhet av detta eller bara några goda tips vore det trevligt.. Glad Påsk....
 
Vet inte heller vad de menade, Ring och fråga.

har ni kontaktat flera kommuner? organisationer? Vad har ni för begränsningar vid placering (ålder , allergier etc)
 
Vi har en önskan att ta emot pojke/flicka även syskonplacering mellan 0-6 år.
Har 4 st olika kommuner vi har anmält vårt intresse hos.. dom ringde från en av dessa för några dagar sen angående en annan placering men vi skulle fundera över helgen och återkomma nästa vecka, om vi va intresserade av att soc skulle komma på besök för ytterligare information, men man börjar bli lite trött när det har hänt vid flera tillfällen att det inte blir nåt och att det tar sån tid innan man får veta något över huvud taget, man sitter som i en bubbla och kan inte planera någonting för i fall vi får en placering...
Eftersom vi inte har hört något om den första placeringen och vi kände att det inte riktigt klickade mellan handläggarna och oss är vi osäkra hur vi ska göra??? vi har inte bestämt oss än, och inte dom heller eftersom dom inte har ringt tillbaka...tror att det är viktigt att det känns bra mellan handläggaren och oss så det blir en bra kontakt oss emellan, Är det viktigt att man har en bra kontakt med handläggaren???
 
Mango sa:
Vi har en önskan att ta emot pojke/flicka även syskonplacering mellan 0-6 år.
Har 4 st olika kommuner vi har anmält vårt intresse hos.. dom ringde från en av dessa för några dagar sen angående en annan placering men vi skulle fundera över helgen och återkomma nästa vecka, om vi va intresserade av att soc skulle komma på besök för ytterligare information, men man börjar bli lite trött när det har hänt vid flera tillfällen att det inte blir nåt och att det tar sån tid innan man får veta något över huvud taget, man sitter som i en bubbla och kan inte planera någonting för i fall vi får en placering...
Eftersom vi inte har hört något om den första placeringen och vi kände att det inte riktigt klickade mellan handläggarna och oss är vi osäkra hur vi ska göra??? vi har inte bestämt oss än, och inte dom heller eftersom dom inte har ringt tillbaka...tror att det är viktigt att det känns bra mellan handläggaren och oss så det blir en bra kontakt oss emellan, Är det viktigt att man har en bra kontakt med handläggaren???


JA! det är viktigt men det är inte alltid samma som rekryterar er och som sedan sköter ärendet.

Det är inte speciellt snävt utan ni borde snart få fler erbjudanden. Kollar ni annonserna här och på familjehemsguiden?
Vart i landet bor ni?
 
Det verkar vara lite som Lollipop skrev för några dagar sedan. Ibland kan man vara aktuell och man känner att allting verkar stämma och att vi passar bra ihop med den som ska placeras men sedan blir det ingenting av...

Själva skulle vi få ett syskonpar där allt kändes "perfekt", vi hade till och med fått barnens namn och kände oss "gravida". Ja, ni vet hur allt i en börjar förbereda sig och längtan infinner sig just för dessa barn .... och så blir det inget.

Kanske detta skulle kunna undvikas till viss del om det som Lollipop skrev fanns en uppdaterad familjehemsbank hos soc, med utredda familjer, så att de direkt kan vända sig till så "rätta familjer" som möjligt för barnet. Det är ju hela familjehemmet som berörs, så även eventuella barn som också får vara med och dela besvikelsen då det inte blir någonting av ev. placering.

Men som Hjärtat skrev, ring, om inte annat så tycker jag att soc ska förstå vad de sätter igång hos familjerna och det limboläge vi lever i då vi inte vet hur den närmsta tiden kommer att se ut. Att soc borde höra av sig och vara raka och tydliga är väl inte för mycket begärt, eller hur? :roll:
 
Hej Mango!

Det beror ju på var i landet du bor... :angel
Såg att de sökte familjehem till syskon på familjehemsbanken samt familjeguiden.
Kanske kan vara något?
Carina
 
Nu har dom äntligen hört av sig efter nästan 6 veckor, dom hade bestämts sig för ett annat familjehem med barn som va i närmare ålder som bio barnen, så det blev inget, men vi va redan osäkra på om vi skulle tacka ja så det va väl meningen då, att inte vi skulle ha den lille. Men man blir lite ledsen och arg att dom väntar så pass länge innan dom hör av sig, tur att man inte bara har suttit och väntat på besked från just dom,,,,nu har vi kontaktat andra så vi har en annan på G, det är kankse så man får göra att man har flera alternativ, och när dom hör av sig kan man välja själv vem som skulle passa bäst hos oss...

Men som sagt detta är en evighets väntan känns det som. och när vi anmälde oss till att bli familjehem trodde jag att det va ont om hem, men har fått en annan bild på det nu, verkar finnas gott om hem för kommunerna att välja och vraka på, som naturligtvis är jättebra för den placerades skull...om man inte väljer en tonåring så klart då kan det gå snabbt vad jag förstår.

Är den någon som också varit med om att det tar tid att få svar och att man får gå vidare till nästa och nästa....???
 
Oja allt tar tid oftast, det är få placeringar som går toksnabbt!
det är MYCKET som ska planeras och framför allt matchas med er som familj och det tilltänkta barnet.
Är det sol plac så skall även bio få säga sitt och det kan ta tid.
Familjehem finns det inte så många av men det är matchningen som är så viktig som gör att det kan tyckas ta lång tid då det gör det.

Sen kan man tycka att de ska informera under resan och matchningens gång, det tycker jag med:)
 
Det är bra att det tar tid med matchningen så det inte blir som för oss..........
Efter 4 månader hos oss har kommunen kommit på att de gjort en felmatchning, att det gick för fort, och tänker avsluta uppdraget!
Fick ett telefonsamtal om detta i fredags och ska träffas på måndag för att få veta VARFÖR!!!
VI tror det beror på att vi vill kunna åka utomlands och vårdnadshavaren inte går med på det (SOL-placering) men vi vet inte.....

Så, var inte ledsen att det tar tid!
Men var ärlig mot kommunerna med att ni inte ger exklusivitet förrän ni har ett konkret förslag.
 
Men hony!
Vad säger du?? Det borde de ha tänkt på lite tidigare :evil:

Men kan du översätta åt mig "Så, var inte ledsen att det tar tid!
Men var ärlig mot kommunerna med att ni inte ger exklusivitet förrän ni har ett konkret förslag."

Vi har ju gjort två utredningar men blir erbjudna placeringar som inte motsvarar oss eller vi dem! kommunen vet att vi har en hög levnadsstandard och vill så fortsatt ha men ändå så envisas de. Jag tror inte ett dugg på att de försöker matcha det är bara något de drar till med när de vill/eller inte vill! För att det heter så på papperet. 8) oj va bitter jag var idag :rollhappy:

Lycka till!
Carina
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp