Vill bli jourhem/kontaktfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla!
Jag är ny här!
Jag har länge (år) funderat på att vi ska bli kontaktfamilj eller jourhem! förra veckan ringde jag till våran kommun o dom är intresserade, vi ska träffas i jan, men jag vill ju ha barn NU. Dom hade ingen möjlighet nu innan jul, för lite personal... osv.
Det är så att jag har möjlighet att vara ledig på lovet vilket jag tycker vore ett ypperligt tillfälle att börja/prova jag har även möjlighet att ta tjänstledigt med kort varsel i januari :)

Vi har 3 egna barn 3, 8, 12, flickor, vi har tänkt oss ålden 0-5 för att inte våran äldsta ska känna "tokigt"

Jag vet att det inte går fort o man ska utredas osv, men jag tycker synd om alla barn som kanske skulle behöva oss i juletid....

jag vill nu!
C
PS Vi bor i Mälardalen....
 
nu går det inte så fort som du hoppas på , det kommer att vara många turer fram och tillbaka innan man har en placering , många nervösa dagar man bara väntar och väntar , dolt nr på telefon = soc = pirr i magen . Vi har nu ett barn hos oss boende , innan har vi nog blivit erbjudna ca 10 barn och det har fallit på något ( allergi, föräldrar som ändrat sig , lvu-fall som avbrutits , barn som vi kännt inte passar oss pga att vi är nya och oerfarna , vi har även ställt iordning rummet med lite passande inredning pga att ett barn skulle komma inom en timme , det avbröts också )
Så var beredd på att vänta , men jag vet hur spännande och jobbigt det är att bara vänta , kul att ni vill vara med och hjälpa dessa alla barn , välkommen i gänget :rollhappy:
 
Hej och välkommen. För oss tog det 3 mån att få gjort utredningen. Sen fick vi vänta 10 månader innan vi fick vår lilla. Och det var ändå snabbt har jag förstått. Vänta är något man lär sig bli bra på när man ger sig in på det här. Och vill ni dessutom ha små barn är väntan oftast ännu längre. Dom försöker ju matcha barn till familj och som föregående skrev kan det bli många turer innan det slutligen händer något. Men när det väl händer är det värt all väntan. Så håll ut. Lycka till och god jul..
 
Vi anmälde oss till Familjehemsguiden... sedan tog det ett år - hörde ingenting - tänkte att då kan det väl inte vara någon JÄTTEKRIS i Sverige på familjehem. :?

En dag ringde telefonen och det var familjhemsguiden som undrade om vi fortfarande var intresserade
-Visst är vi det!

Det tog 3 veckor efter detta samtalet sedan var vi utredda och klara! Fick vår placering och 6 mån senare ytterligare en till från samma kommun. Har haft en till akut under 6 mån men vi sa sedan stopp. Det blir för rörigt med de ungdomar vi har nu... De har bott snart 2,5 år hos oss...

Undrar om t ex familjehemsguiden och andra organisationer, kommunerna, m fl medvetet väntar med att kontakta familjer som gjort en intresseanmälan. Kanske de vill se att man bibehåller sitt intresse "över tid", dvs att man blir familjehem -inte bara för att det verkar coolt eller roligt just för stunden - utan att man har ett genuint intresse och verkligen vill göra det här??? :? För det är inte något lätt "jobb"... det påverkar hela livet och allt runt omkring och man måste vara stark även om man ibland känner frustration och vill ge upp...
Men oavsett: Det är oerhört givande och man känner också en sådan glädje när man ser att det ger resultat
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp