Barn från olika kommuner

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej ska man hålla sej till samma kommun om man skulle villja ha en plac till, eller kan man gå till grann kommun,
någon som har erfarenhet av de // Hella
 
Hej Hella!
Vi har barn från 3 olika kd men det har handlat om tillfäligheter.
O framför allt tillgång och efterfrågan.

Vi har haft 1(huvud kommun) där vi har både vårdnads förflytt, Och
Ställer upp och avlastar jourhem vid semestrar,sj-dom osv.

Sen anmälde oss till rekruteringsgruppen på stockholmsstad för vi ville ha en liten (fans inga bebin i sikte just då så vi ringde runt o tala om att vi fanns för många år sedan )och det är många olika stads delar med.
Har aldrig upplevt det jobbigt eller krångligt för man är aldrig garanterad
samma soc-sekreterare i allafall.
Har man funits med ett tag blir man i håg kommen när det dyker upp barn som vissa bara vet skulle bara må bäst av att bo hos just oss.
Det är jätte roligt men det är inte lika kul och tacka nej

Hoppas du fått lite svar alltid svårt att fatta sig kort när man brinner för det man gör.
 
Hej!
"Många ungar" läste det du skrev om att du har barn från 3 kommuner.Många kommuner vill inte att man tar emot barn från annat håll. Har du haft problem med detta?

Jag skrev på ett avtal för en tid sedan och en av restriktionerna var just detta.
För några år sedan behövdes inte några sådana godkännande.

Jag ser både för- och nackdelar med det.

Gittan
 
Hej.
Vi har också från olika kommuner och vet att dom oftas vill har första "tjing" på sina familjehem. Har just nu 4 kommuner som vi har placering från. Men detta har vi inte acceptrerat utan sagt att detta måste få vara upp till oss att själv få bestämma vilka barn vi vill ta emot och från vilken kommun. Tror dom inte att vi klara av att hantera detta så får dom vända sig till något annat familjehem för att ställa dessa krav, eller så får dom anställa oss och betala för ej utnyttjad plats. Jag ser fördel att ha placeringa från olika kommuner.
För det första så känner oftas inte barnen till varandra då dom kommer till oss, eller att deras familjer har någon kopling till varandra. Så får man se hur olika kommunerna jobba och kan ta en posetiv lärdom av detta. Vissa kommuner skickar sina familjer på massa kurser med sedan är det vissa som är väldigt sparsamma.
Så jag hoppas att vi kan få behålla denna valfrihet att själv avgöra vilka kommuner vi skall jobba med och att dom har tillit till att vi gör något bra utav detta. //Eva
 
Hej Gittan!

Vist har det funnits Protester men det har inte påverkat då dom inte hafft några barn vid dom tillfällen som har stämt in i ålder när vi har medelat att det finns plats, vilja och önskan om flera barn (små)

Vi har alltid lovat våran älsta att h*n ska få vara älst.
Men vi har aldrig skrivit under på att vi måste hålla oss till en kommun.
Men det blir nog inga flera placeringar nu huset är full,

Men jag har så svårt att säga nej så man ska aldrig säga aldrig.
 
Så har vi också gjort att vår minste skall få vara minst tills han går i 3:an. Sedan tar vi en ny diskution.
Innan ny placering så kontaktar vi alltid placerings kommunerna och pressentera vårt nya uppdrag. Givetvis skall dom ha möjlighet att komma med önskemål. Dom har ju trots allt huvudansvaret för sina placerade barn. Har aldrig haft problem med detta.
 
Hej på er! Den kommun vi just planerat att samarbeta med har åsikter om både hur många barn ( helst få, för de har mindre goda erf av de som tar emot flera barn!! ) och att de plac barnen ska komma från just dom..
Men efter prat om ekonomi känns det dessutom som billigast e bäst, så efter det blir det för den kommunen att leta efter någon annan som har intresse!
När tycker ni man ska diskutera antal barn, från samma kommun, ekonomi etc? I de inledande samtalen per tel eller senare?
Intressant om nån av er som varit med om lite kan tipsa mig som är helt grön...
Känner mig både ledsen o besviken
 
Då vi har varit med i många år och har erfarenhet så känns det så naturligt att själv få styra "sin familj" jag vet ju hur mycket jag orkar med och vill lägga mer tid på. Vi är en stor och härlig familj med 5 pojkar i ålder 8 till 20 år. Killen som är 20 kom som 3 åring och tillhör invetarienra. Han går ut sin utbilding till våren och flyttar till eget. Han är så inkörd i vårt system så han är bara en posetiv tillgång då vi får nya placerinar. Vår 8 årinigen är en vårdnadsöverflytt och kom som baby. Killarna i mitten är 3 skötsamma ungdomar som fungera både i skolan och hemma. Så det är ju inga problem med 5 killar. Men på den tiden då vi hade barn med stora bekymmer så var vi hemma heltid både maken och jag samt vi hade kanske bara 3-5 placeringa. Det är där jag önskar att vi själv kan få avgöra hur mycket vi vill orka med. Vi har själv bestämt dessa senaste placeringna och dom har blivet en fullträff. Vi är en hamonisk och glad familje som har fungerande umgänge med två av barnens föräldrar. Men det tog tjugo år att komma hit.
 
Hej igen! Vi har själv 5 barn/ungd i huset, 1bonusbarn som vi är kontaktfam åt och 4bio ,vi är en helt vanlig fast lite ovanlig fam ändå.. Jag har nämnligen valt att vara hemma med barnen alla år och nu när de sköter det mesta själva, så skulle jag och resten av fam vilja göra en insats!
Men just nu känner jag besvikelse över att det låter som de är intresserade men att det är mkt snack o lite verkstad.. jag som redan var i full gång att inreda rum både praktiskt och i mitt hjärta!
Vi hade planerat att vara 8 till jul, måste lära mig att inte tro innan papperna är skrivna
 
Hej ejsa!
Ursäkta förra inlägget, men är lite fundersam just nu..

Det var så trevligt att läsa om er välfungerande familj, det är ju så alla vill att det ska vara/bli. Jag håller med dig till fullo ang antal plac, det viktigaste måste väl vara familjens ork och engagemang. Samt att man passar ihop, men tänk att det tagit er 20 år att komma dit hän att ni själv kan bestämma. Ser det som helt självklart att ni vet bäst för er fam!

För vår del handlar det om 1-2 barn beroende på barnens behov, jag har massor med tid och hela vår familj vill inget hellre. Jag tror nog det är svårare att vara tuff med förhandlingar av olika slag när det är första uppdraget, även om det finns mkt erf genom tidigare utbildningar, jobb osv. Vi har ju inte varit just famhem..
Trevlig helg
 
Trollmora! vad är det som gör dej fundersam??? Att det tog tjugo år beror på att dom första tio åren tackade vi/jag till alla förslag nästa för vi ville så väl... Inte sjutton tänkte vi på oss själv. Vill hjälpa alla och ville alla väl. Men vi for som en våt vante än hit och dit. Var fullbokade totalt med massor av besök på Bup och socialförvaltningar. Men det tar tid att lära sig att man kan faktiskt inte hjälpa alla. Det finns ju andra som kan göra samma sak lika bra eller kanske bättre. Men som sakt det tar tid att komma dit. Sedan är det så att man kastar inte ut placeringar för att man vill förändra utan det tar ju tid att forma sin tillvaro.

Men det kanske var lite att ta i med tjugo år......Men ibland känns det som om man hållt på så länge.

:roll:






Passar själv på att önska alla en trevlig helg...... :wink:
 
Jag mena att jag är fundersam över vad vi gett oss in på!! Vi blev nyss avpoliterade pga ekonomiprat..
Men även om det tagit många år för er, så inger det ju hopp
 
Avpolleterade blev vi också pga våra önskemål och krav. Placeringen handlade om en 3åring som varit i jourhem i 1,5 år och dessutom fick byta jourhem precis när vi kom in i bilden.
Barnet hade en hel del omsorgsbehov, kunde inte prata, hade hjärtfel med operation som väntade bla.
Vi skulle gå teckenkurs (tyckte jag skulle bli roligt o som jag var väldigt positiv till), vi var liksom med på alla noter, hans lasarett låg i innerstan, ca 10 mil från där vi bor. Det hade blivit en hel del lasarettbesök, då vi hade önskemål om högre omkostnadsersättning bla för det hade verkligen blivit dyrt för oss. Vi hade också önskat högsta arvode.
Kommunen hade dessutom tagit hjälp av extern rekrytering 2 gånger utan resultat. (Det vet inte soc att vi vet om)
Nu vill inte jag skriva rakt ut vilken kommun det handlade om, det hjälper ju liksom inte, men jag kan säga att rejält brända blev vi!
Nu är det några månader sen det här, jag har lagt det bakom mig, men jag känner att det liksom blossar upp i mig igen när jag läser om er andra.
Jag önskar istället att rekommendationerna skulle styras upp lite mer, det innehåller mycket fina ord, och det var med stöd av dem som vi hade våra önskemål men blev avpolleterade.
Kommunerna är fruktansvärt ineffektiva! Jag har börjat tro att dem lever i sin egen lilla drömvärld!
Jag kunde önska att intresseorganisationerna för familjehem hade starkare status!
Detta barn hade fått det jättebra hemma hos oss, hade inte kommunen tjänat på att placera barnet hos oss om dem inte tänkte så fyrkantigt?
 
Jag får lägga det bakom mig, även om det inte är så lätt!!
Man hoppas ju för barnets skull att de hittar nåt ställe som är billigt OCH bra :( .
Nu ser vi bara framåt och hoppas på Ängelholm! Skulle vara roligt om nån som känner till deras system ville delge oss, givetvis utan att röja namn o dyl.
Blir :D av att "prata" med er alla erfarna där ute, helghälsning från skånes första snöyra..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp