bredvidboende

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Jag söker någon som haft placeringar i bredvidboende för att få svar på några ekonomiska funderingar.

Vi kommer inom kort att ha möjlighet att ta emot placeringar i en lägenhet och vill veta hur man ska tänka ang kostnaderna för lägenheten. Det är ju en viss drift förknippad med ett boende och frågan är ju hur pass intresserade soc är av att betala vad det eg kostar att driva runt ett boende.

Vad har ni "tagit betalt för" ?
Lägenheten har 2 sovrum och kombinerat vardagsrum/kök.

Om nu inte soc är intressade så finns det ju alltid andra som är.... :wink:
 
Då vi jobbar förstärkt har vi ju ett höjt arvode bara erfarenhet av kriminalvårds utsluss då den placerade inte får ha eget hushåll utan måste äta med familjen.
Omkostnads delen 199kr inte mer än vanligt står något i våra kontrakt att vid eget hushåll ska dom ha en viss del av omkostnads delen för mat inköp dock ej torr varor som familjen ska se till att fylla på.
 
Vi kommer också snart ha 2 lägenheter för antingen mamma/barn eller bredvidboende, vi tar för våra jourisar vi har inne 16 000 i arvode och 6000 i omkostnad/ per månad samma kommer vi ta i lägenheterna.
Ska dom sköta hushållet själva med matlagning så kommer vi följa konsumentverkets regler och det är ca 1.600:- för vuxen i matkostnad + nån hundring i förbrukningsvbaror som tvål, diskmedle, shampo, skurmedel o.s.v Sen kommer ju alltid SL kort ca 750:- och kläder till, ca 500;- i månaden.
:banan:
 
Det är nu en jättebra uppställning men jag tänker också på el/uppvärmning och vatten/avlopp... lägger du inte på något för detta?


Trixen sa:
Vi kommer också snart ha 2 lägenheter för antingen mamma/barn eller bredvidboende, vi tar för våra jourisar vi har inne 16 000 i arvode och 6000 i omkostnad/ per månad samma kommer vi ta i lägenheterna.
Ska dom sköta hushållet själva med matlagning så kommer vi följa konsumentverkets regler och det är ca 1.600:- för vuxen i matkostnad + nån hundring i förbrukningsvbaror som tvål, diskmedle, shampo, skurmedel o.s.v Sen kommer ju alltid SL kort ca 750:- och kläder till, ca 500;- i månaden.
:banan:
 
Dessa båda lägenheter i det huset kommer kosta oss ca 10 000 i månaden, då är det en trea och en etta, vi räknar med att "hyran" (el, vatten, sopor, försäkring, ränta på lån) kostar oss ca 10 000 i månaden och om jag räknar ut kvadratmeter kostnaden så blir det för ettan ca 3000 i månaden och för trean ca 7000. så det som blir kvar av omkostnaden blir hyran.
Enligt konsumentverkets blir det då ca
mat ca 1.600
förbrukn 100
busskort 750
kläder 500

summa= 2.950:-
Hyra= 3.000:-

Tycker kommunen att dom ska ha extra pengar för nöjje, hobbyn, frisör så får dom betala det utöver.......

Har jag då en mamma/barn placering som bor i trean så räknar jag lika men hyran för den ska jag ha 7000:-
Bra summa att lägga upp för soss tycker jag att, för det är konsumentverkets uträkningar vad det ska kosta och det har vi som grund.
 
Det måste väl skilja mycket i pris (som soc får betala för er tjänst) beroende på hur mycket stöd den som bor i ett bredvidboende ska ha. Behövs stöd så ska det kallas stödboende.ni kanske till och med ska vara tillgängliga dygnet runt??

Vi har haft en placerad som sedan flyttade till ett stödboende, för det får soc betala 3600 kr/ dygn plus socialbidrag till den boende.

Det är stor skillnad i bredvidboende och stödboende. Därför ska ni kalla det för STÖDBOENDE för det är det soc köper. Ett bredvidboende är ju en andra hands uthyrning till en självständig person. De personerna brukar inte förmedlas via soc.

Spännande och lycka till.
 
Bra att veta Trygga Rekan, då döper vi absolut om det till "stödboende" att vara tillgänglig dygnet runt har vi räknat med :claphappy:
Oj vilken summa soss fick betala 3.600 per dygn är inte illa......
Var i landet man bor skiljer nog också en del.....var det i Stockholm?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp