Erfarenheter av vårdnadsöverflyttning sökes!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej,

Jag har inte skrivit på den här sidan förut, men varit en flitig läsare av den. Nu skulle jag behöva hjälp från er därute vad gäller vårdnadsöverflytt. Vi har en liten juvel som snart varit hos oss i tre år och vi har blivit tillfrågade av vår kommun om vi är intresserade av vårdnadsöverflytt. Det är en relativt lite kommun det handlar om och med mycket begränsad erfarenhet av detta.

Vårt problem är att vi har fått så dubbel information från socialförvaltiningen, så nu står vi här och vet varken ut eller in :?

Vår socialsektererare uppfattar vi som positiv till överflytt. Hon menar på att det är så gott som solklart att vi kommer att tilldömas vårdnaden.
Vi har även fått prata med en annan person på soc som ska vara lite mer insatt och expert på området. Denne person sade då helt tvärtemot vår socialsekreterare och menade på att om det nu är som i vårt fall ( att föräldrarna kommer att motsätta sig vårdnadsöverflytt, barnet är placerat enligt LVU) så kommer domstolen att lyssna mycket på deras åsikt och risken är stor att rätten skulle döma efter bioföräldrarnas önskemål. Vi som familjehem skulle då få gå igenom en lång process som skulle kunna sluta med att vi inte tilldöms vårdnaden och den relation som vi trots allt byggt upp med föräldrarna skulle helt raseras.

Hur fungerar det i verkligheten? Jag trodde att det här med vårdnadsöverflytt var skapat med barnets bästa för ögonen, men nu vet jag inte längre? Sedan är det så svårt att veta vem man ska lyssna på. Jag pratade med vår socialsekreterare häromdagen, och då gav hon mig rådet att söka på nätet för att se om det t ex finns uppsatser skrivna i ämnet, samt att ta kontakt med grannkommunen där flera överflyttningar redan gjorts.

Jag har tänkt göra det också, men för oss skulle det vara oerhört värdefullt om ni som varit i en liknande situation skulle vilja skriva och berätta om era erfarenheter!
 
Vi har vårdnaden för två barn. Den första fick vi i slutet av 90- talet
Då valde kommunen att ta bort arvodet men vi fick behålla omkostnaden.
All kontakt med socialen försvann, men annars fungerade allt bra.

2004 fick vi vårdnaden för barn nr 2( biologiska var emot den.) Då upphörde kontakten helt, både med bio och socialen vilket vi inte ville.

Jag försökte få hjälp hos socialen men blev avvisad.
Arvode och omkostnad frös men jag fick behålla båda.

Nu är det på gång med barn nr 3, vi är mycket tveksamma.

Tanken är god, men verkligheten kan bli en annan.
 
Vårdnadsöverflyttning

Det finns lite att läsa om vårdnadsöverflyttning på nätet.
Socialstyrelsen: Om barnet behöver ny vårdnadshavare
SKL(Sveriges Kommuner och landsting) Cirkulär 08:4
Några råd.
1. Skriv ett civilrättsligt avtal FÖRE ärendet varit uppe i rätten. Det ska reglera hur arvodet ska regleras. Ni måste själva söka underhållsbidrag, ev. vårdbidrag, bostadsbidrag ev. barnpension och teckna Olycksfalls - sjukförsäkring för barnet. Ev. fyller kommunen på så att omkostnadsersättningen blir lika som nu.
2. Se till att en umgängesplan är upprättad innan överflyttningen. Om tvister i umgänget uppstår får ni själva stå för ev. advokatkostnader.
3. Stöd och hjälpinsatser från soc. kommer efter överflyttningen att sökas och fås i barnets vistelsekommun.( Inte från placeringskommunen)

Det finns även en del skrivet om vårdnadsöverflyttning i tidigare inlägg här på familjehemmet.
Lycka till
Mat-tilda
 
Hej! Se till att få in att ev vårdnadstvisters advokatkostnader för er betalas av kommunen - och få det inskrivet i avtalet som skrivs FÖRE tingsrätten. Kan inte nog poängteras! Tyvärr finns det familjehem som mist både arvode och omkostnadsersättningen efter vårdnadsöverflyttningen bara för att kommunen gör en kovändning efter att familjehemmet blivit särskilt förordnade vårdnadshavare.

FaCO:s tidning Aktuellt magazin har flera gånger haft information om vårdnadsöverflyttning och genom FaCO kan ni dessutom få erfarenheter av redan gjorda överflyttningar.

Mama :wink:
 
Hej igen,

Stort tack för alla svar! Nu har vi fått en hel del bra info som vi ska tänka på och kolla upp inför en eventuell vårdnadsöverflytt.
 
Vi har precis tackat ja till en överflytt :razz:

Vi har fått frågan vid två tillfälle innan vi sa ja. Vår loppa har bott hos oss i fem år och vi fick första frågan efter tre år.

Loppan är LVU placerad och den ena bios är emot. Vi sa ja efter att fått gehör för vilka behov vi kommer att ha efter en överlytt. Vi kommer att ha fortsatt kontakt med soc kring planering av umgänge och vid behov kontaktperson som närvarar. :D

Vi kommer att ha samma ersättning som i dag och den index regleras med åren.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp