ersättning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vilken ersättning är egentligen rätt?
Jag får arvodesersättning från 2 olika kommuner och det skiljer 1 år mellan barnen,17,16.men nästan 3000 kr i månaden.


Semesterersättning?
Har aldrig fått en krona extra än omkostnad och arvode,hur gör ni som fått ersättning utöver den?

Tacksam om jag får några svar.
 
Hej! Visst är det märkligt att två ungefär likadana placeringar kan vara så olika i arvode och omkostnad? Det beror helt på hur duktig förhandlare du är och hur mycket soc har kvar av budgeten.

Jag har efter ett tvåsiffrigt antal år som familjehem bestämt att min/vår prislapp är det högsta arvodet enligt kommunförbundets rekommendationer och den högsta skattefria omkostnaden. Om placeringen sker bara några månader innan vår utlandsresa äskar jag om hjälp till resan men inte kommande år. Det har hitintills inte varit något problem att komma överens.

Dessutom äskar vi pengar till FaCO:s riksläger varje år. Ett absolut måste som familjehem att få träffas så, enligt min mening!

Mama :wink:
 
Vi är ett ganska "färskt" familjehem och är så förvånad och numera besviken på att man kunna "prata" för sin sak vad gäller soc. Främst angående ekonomi. Före vår placering sa alla i vår närhet att "ni måsta vara stenhårda mot soc" osv... Nu efteråt inser jag att de hade rätt och jag förstår att många famailjehem håller med. Är det verkligen så vanligt att man måste vara en stenhård "förhandlare"?
Vi fick "rådet" av den jourfamilj som hade vår placering före oss att kräva ett högt arvode för att känna den där "sporren" att orka med då vårt fosterbarn är så krävande.
Naiva som vi var så satte vi arvodet ganska lågt med löfte om att det skulle förhandlas efter 3 månader...Det har nu gått åtta och arvodet är detsamma....
 
Olika kommuner ger olika...

...i både ekonomiska ersättningar och kundskaper.
En del kommuner är helt suveräna på att samarbeta, men en del vet inte ens de simplaste saker. I bland har jag sagt att barnet måste väl ha en basutrustning när man får det om inte annat ska väl kommunen ersätta det till mig utöver omkostnaden?!
Har nyss börjat jobba med en ny kommun, som nästan aldrig gör några placering, p.g.a. liten kommun, dom kan ingenting och nu blir dom bara tjuriga på mig när jag kräver. Men det är bara att jobba på och försöka lära dom lite vett i smyg...ha ha...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp