Fy så nervöst!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är helt ny här... Är så glad att jag hittade denna sidan så jag kan skriva av mig o få lite råd... :P

Vi hade bara pratat om att bli jourhem men inte ansökt än när uppdraget liksom bara kom till oss istället!
Idag, helt oförberett, (nästan) så ringer socialen o frågar om en 16-åring kan flytta hem till oss IDAG! Vi har inte ens blivit utredda så dom måste ha lite panik... Det var genom en bekants, bekant kan man säga, vi blev rekomenderade samt att barnet själv vill bo hos oss, utan att känna oss. Känner bara en som känner oss... Rörigt eller hänger ni med?

Vet nästan ingenting om 16-åringen mer än att det inte fungerar hemma med tider, regler och alkohol. Ska åka och hämta NN i skolan idag, NN vet inget ännu. Har bara fått ett telnr av soc. Soc kommer att börja utredning nästa vecka sa han. Men jag har svårt att tro att vi inte blir godkända när dom redan valt att placera barnet här. Eller?

Här hemma har vi fem egna barn och inget rum förberett eller någonting förberett alls. Hur i hela friden ska det här gå?? Säkert bra men jag blev så nervös så jag är tvungen att skriva och berätta.

Någon som har några tips? Snälla. om ni har egna erfarenheter ge mig lite stöd och råd. Tider, regler, hur få in tonåringen i resen av familjen på ett bra sätt??? :?

Alla våra egna barn är yngre 8-14.

Tror oxå att det inte blir fråga om några månader utan säkert minst ett år som NN kommer bo hos oss.

Mvh Fröken Smilla
 
Oj, nu har det gått några dagar. Fungerar det bra?

Jag har själv inga tonåringar, men fasta regler är A och O men det vet ni säkert redan :P
Ta med NN i allt ni gör, låt NN vara med och påverka, då det är möjlit förstås. Det tar ju ett tag innan alla hittat sina platser men om alla har ett öppet sinne så brukar det lösa sig på något sätt.

Berätta gärna hur det går! Nyfiken :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp