Gjort enkalkyl. Ha gärna åsikter.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ska diskutera kontraktet. Dom ville ge oss lägsta nivån påomkostnadsersättningen, men vi vill ha högre.Han har en lindrig utvecklingsstörning och adhd med autistiska drag. Kräver ständig tillsyn och många möten. Vissa saker har jag tagit från konsumentverkets kalkyl. Sätter * på dom och dom andra har jag räknat på själv. Säg gärna till om ni tycker jag tagit i eller missat nåt.

Veckopeng 14 år = 150
Mobil =150
Kläder = 610
Fritid och lek = 710
Personlig hygien =380
Mat =1200
Rum, "hyra" =1800
Medier =250
Hemutrustning = 175
Förbrukningsvaror = 65
Medicin =500
Färdtjänst =600 / 1200 under sommarlov
Semesterresa =7000/år
VIntersemester =3000/år
Lönebortfall/ möten/skola/vård 3h/varannan vecka ca 800 kr månad
Bortappade saker =2000/år
Cykel =3000/ var tredje år
Dator =5000 / var fjärde år
Skolutflykter = 100*6= 600/år
Skolfoton = 350/år
Kalas =450/år

Detta gör en omkostnad på 9774/månad. Och dom vill inte ens ge oss hälften.
Jag kan känna att jag hellre ser till att få dessa 9774 per månad och aldrig ansöker om nåt. Jag har inte räknat med presenter till honom, startpaket för möbler eller bilresor.
Vill gärna ha ett bra kontrakteftersom detta sätter grunden för vad vi får efter vårdnadsflytten.. Så kom gärna med åsikter :)
 
Jag tycker att vi familjehem ska få en omkostnad som täcker vad saker verkligen kostar och tycker att man alltid ska få högsta rek för att vi ska kunna ge samma standard som biobarnen får men jag tycker att nästan 10000 är VÄLDIGT mycket för vilken 14 åring som helst.
Det finns några poster i din kalkyl som är lite väl tilltagna tex så kan inte mediciner kosta 500 kr/månad=6000 kr/år eftersom högkostnadsskyddet ligger någonstans runt 1700 kr tror jag och sen är det gratis.
Jag tror inte att någon kommun är villig att betala ut 10000 kr/ år till semestrar och skolan kommer inte kräva dig på 100 kr varannan månad till utflykter för svensk skola ska vara gratis och därför FÅR man inte kräva att föräldrar ska skicka med annat än matsäck (inte ens det kan de kräva utan om man säger till måste skolan se till att ta med matsäck) och den kostnaden lär ju ändå ingå i matposten.
Sen är det andra poster som jag inte riktigt förstår vad de står för tex medier är det typ tv och bredband och sånt för den kostanden lär ju inte öka för att det bor ett barn till i huset.
Som sagt jag tycker vi ska ha bra betalt men då tycker jag att det är bättre att försöka få upp arvodet istället för jag tror säkert att det är ett krävande uppdrag om placeringen är förståndshandikappad och ev har andra svårigheter. Man ska inte tjäna pengar på omkostnaden och det tror jag definitivt stt du kommer göra om du får igenom dina krav men arvodet däremot är vår lön och då är skls rek ett skämt för det enorma arbete som många av oss gör dygnet runt 7 dagar i veckan.
 
Glömde sätta * vid dom som konsumentverket angivit och det kopierade jag bara så media och förbrukningsvaror vet jag inte rikitgt.
Hur mycket är rimligt att få till semester?
Medicinen ska ja räkna om på heltklart. Han har diverse allergier också så det blir ju en slant.
Vill barakänna mig trygg i kontraktet då många tycker att man blir lurad och lämnad vid vöf.
 
Vad har du för arvode? Bor hen hos dig redan nu eller är det tänkt som en ny placering?
Jag menade på inget sätt att hoppa på dig förut jag bara skrev ner mina tankar kring de siffror du la upp :roll:
 
De ADHD mediciner som vårt barn behöver går på högkostnadsskyddet.
Semester är dyrt, men jag tror inte att soc är beredda på 10000 kr/år. Jag tror de kan vara betedda på att betala 4000-5000 kr/år. Resten får ni tyvärr nog stå för själva. Vi betalar våra placerades semester ur egen ficka då det inte är barnens behov att semestra utan vårt.
Men det är vårt beslut så du gör det du tycker passar er.
Lycka till!
 
Vilka Adhd mediciner går inte på högkostnadsskyddet? Vi har haft flera barn med adhd som har medicinerat med Strattera, Concerta och Medikinet och de är det inga problem med.
 
Har en väninna som har en biologisk son som använder en medicin som ej går på högkostnsdsdelen - den är på licens o har ännu ej godkänts inom högkostnsdsdelen ... Vet ej namn. Kan ha fel;)
 
HAns medicin går under högkostnadsskyddet. SKa räkna om detta.
Arvoder var nog tänkt att ligga på ca 8000 men vi tyckte det var för lågt med lägsta omkostnadsskydd och första nivå förhöjdaarvode med tanke på hans diagnoser och behov. Men då vet jag med semestern. Det jag har skrivit upp är inget jag räknar med att få. men tycker det är absurt att inte ens få hälften av det.
 
Jag tyckte åxå att 10.000kr var mycket för semester. Men när man tänker efter rinner ju pengarna snabbt iväg. Tror alla gånger jag lägger de på varje barn under semester/år. Nu åker vi till olika ställen o hyr. Jag har inget landställe eller båt så då blir de ju dyrare per gång. Sen är jag ensam. Semester är semester. Nog för att jag bakar bullar o och kanske inte fikar ute jämt.Men mycket sånt. Bevämlighets mat kostar. Vi äter nästan alltid ute.De är semester för mig att umgås med barnen o inte laga mat o tvätta . Matsäck är inte min grej. De kanske inte är barnens främsta behov semestern. Men de ger ju ändå väldigt mycket gemenskap o positiva minnen för livet ? Bara vara utan tjat o massa måsten ? samla energi för kommande läsår. Och att man tar med dem när de e semester är ett måste i mina ögon. Så visst gynnar de barnen.
Jag backar nog,,, bara kulglassen där vi var sist va 200kr för alla :)) Man vill ju ge de lilla extra åxå.. :love:
Bara man kan motivera.. Lever man så innan barnen kom är de ju åxå svårt att tänka om i allt.
Men har man lanställe eller båt sen innan ,,har jag svårt att se att man lägger på för det.
Beror ju åxå på hur mycket pengar man har.. Många väljer att lägga lite av sina egna just för att man själv vill ge de lilla extra. Funkar om man har ett par barn. Men blir svårt när de blir många barn. :bounce:
 
Vi haren liten själv och har alltid rest två gpnger per år. Något vi inte vill sluta med helt. Klart :angel: ska med vare sig dom betalar eller vi. Dom har själva gjort en utredning och dom vill placera honom här.. Vi vill gehonom det bästa man kan.. Men behöver ju såklart hjälp med det också. Det ska nog bli bra när allt är färdigt :)
 
Vi har bara semestrat i Sverige ( pga att liten ej har pass) o då enbart några dagar - till exempel Astrid Lindgrens värld. Bara det har soc fått ersätta med ca 5000 kr. Del av hotell, del av reskostnaden o inträden .... De ersätter utlandsresor om vi kommer iväg o det är många tusenlappar bara det.... Har lägsta omkostnaden i övrigt o då är det fyllt möjligt att krävs 10000 kr - år till semester . O ja, semester är även för barnens skull!
 
Jag tycker din kalkyl är ganska rimlig, bensinkostnader/biltullar har du inte tagit med men ni kanske alltid åker färdtjänst?
Om det blir en vårdnadsöverflyttning så har du rätt att söka vårdbidrag som betalas ut till dig och då kan soss minska den delen på ditt arvode.

Julklappar, födelsedagspresenter går kanske in under "lek o fritid". Som någon sa så bör du sänka medicinkostnaden upp till högkostnadsgränsen, behövs glasögon nu eller i framtiden så är det fruktansvärt dyrt,.

Lycka till med förhandlingarna :smirk:
 
Hej igen. VI "förhandlar fortfarande" tillsvidare får vi lägsta omk. och mellan förhöjda arvode.. Men ska lämna in kvitton osv som är vad som kostar utöver det vanliga. Färdtjänsten är bara från fritids så dom övriga resorna har jag inte tagit med.
JAg har inget emot att betala vissa delar ur egen ficka men vill också känna mig trygg i att man inte ska känna att man måste dra in på saker heller. Vi vill leva det liv vi alltid gjort även nu när vi är en till. Vi måste exempelvis flytta till större nu när det blev så här. Skjuter även på att skaffa vårt andra barn. Så man offrar en stor del av det livet som var tänkt.
Missförstå inte, det gör vi gärna för denna :angel: men slipper helst offra ekonomin också :) Tack för era tankar. :banan:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp