HJÄLP!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Detta forum är verkligen bra! Jag har läst igenom allt tror jag, men jag skulle vilja ha svar på mina frågor ändå, så jag vet att jag har uppfattat det rätt.

Vid vfö: Blir det vår hemkommun som ska stötta oss? Placeringskommunen försvinner?
Rent ekonomiskt- är det också hemkommunen som ska betala ersättning enligt det påskrivna avtalet?
Som tillförordnad vårdnashavare: Blir man skadeståndsskyldig om barnet orsakar skadegörelse? Ska man ha extra försäkringar för sådant?

Detta låter kanske hårt att fråga men jag har rimliga skäl att undra. Som det är nu så får vi ingen ersättning för all skadegörelse som sker i vårt hem. Placeringskommunen tycker att hemförsäkringen ska täcka detta och soc. står för självrisken. Men vad händer då skadegörelse sker utanför hemmet? Hittills har det varit indragning av veckopeng och "förstående" drabbade som låter barnet komma tillbaka och ställa så mycket som möjligt till rätta (måla, snickra, byta rutor etc.) Vi törs inte släppa ut barnet hur som helst då allt kan hända, och händer!

Dock tycker jag om barnet och som det ser ut så är det en uppväxtplac. i allra högsta grad. Barnet har snälla och fromma föräldrar, men när barnet blir äldre kanske föräldrarnas leverne kommer att kännas lockande, det finns tecken som tyder på att det kan bli så. Då kanske barnet vill vara med dom så mycket som möjligt och är man tillförordnad vårdnadshavare kanske det finns en chans att kunna stoppa en del? Finns även två äldre syskon som lever som föräldrarna och de kan ringa till barnet i tid och otid och prata om saker som är ganska konstiga. Dessutom undrar jag: Är det så att man slipper soc.möten och soc. "infall"? I det här fallet skulle det vara otroligt skönt eftersom jag är så trött på handläggaren som lever i annan värld.

Vad ska vi göra? Hjälp mig att förtydliga vad som gäller och vad ni tycker att vi ska göra. Barnet är snällt och gulligt på sitt vis. Snäll och omtänksam mot djur till exempel. Men det är ju något som inte står rätt till. Vi vill ju rädda/hjälpa barnet så att vuxenlivet blir bra.
Tacksam för svar! Vi har aldrig haft någon vfö tidigare, trots många placeringar. Det har aldrig kommit på tal förrän nu. Vill ta reda på saker själv utan att fråga handläggaren först.
 
Helene70 sa:
Vid vfö: Blir det vår hemkommun som ska stötta oss? Placeringskommunen försvinner?
Rent ekonomiskt- är det också hemkommunen som ska betala ersättning enligt det påskrivna avtalet?
Som tillförordnad vårdnashavare: Blir man skadeståndsskyldig om barnet orsakar skadegörelse? Ska man ha extra försäkringar för sådant?
Vid en VÖF försvinner placeringskommunen och behöver ni stöd och hjälp så är det till er hemkommun ni vänder er. Då ni inte är försörjningsskyldiga ska placeringskommunen fortsätta att betala rimligt arvode och omkostnadsersättning. (Rimligt är i mina mått mätt minst samma som ni har nu i ersättning).
Som vårdnadshavare så är man skadeståndsskyldig och detta är förstås något att fundera över om många saker går sönder. Det jag då tänker spontant är att ni kräver en högre omkostnadsersättning som då ska täcka självrisken de gånger när olyckan är framme. Det finns nått som jag kallar "drulleförsäkrning" vet inte om det heter så :D. Om ni inte redan har det idag så tycker jag att soc ska stå för den extra kostnaden, men att det då blir en schablonkostnad som bakas in i omkostnaden. Det bästa man kan göra är att skriva upp alla utgifter och extra kostnader man har och kan tänkas få utifrån den erfarenhet ni har kring detta barn och föreslå att de betalar en högre omkostnadsersättning vid en VÖF.
När vi tog över vårdnaden så räknade vi på kostnader som vi visste att vi hade och som vi tidigare fått ersättning för från soc och begärde att få den ökade ersättning när vi gjorde överflytten, vilket de gick med på. Säkert luddigt förklarat, fråga gärna mer :D


Dock tycker jag om barnet och som det ser ut så är det en uppväxtplac. i allra högsta grad. Barnet har snälla och fromma föräldrar, men när barnet blir äldre kanske föräldrarnas leverne kommer att kännas lockande, det finns tecken som tyder på att det kan bli så. Då kanske barnet vill vara med dom så mycket som möjligt och är man tillförordnad vårdnadshavare kanske det finns en chans att kunna stoppa en del?
Absolut kan ni styra barnet i rätt riktning. Ni är nu de som bestämmer, dock har ni ansvar för att barnet får ha kontakt med sitt biologiska nätverk. Har ni idag ett fungerande umgänge så är det inget att fundera på. Då rullar det vanligtvis på som det gjort tidigare. För oss så har dock umgänget minskat. Vi planerar tillsammans nu med föräldrarna så att det passar oss alla och vi slipper stressa runt hela tiden bara för att vi bara måste klämma in ett umgänge mellan alla andra möten som vi har för våra barn. Även om barnet är helt slut.

Dessutom undrar jag: Är det så att man slipper soc.möten och soc. "infall"?
JAAAAA!!!!!!! Detta var den största anledningen till att vi gjorde en VÖF. Vi gör som vi vill, ingen som lägger sig i eller kräver att vi absolut måste klämma in umgängen när vi är helt slut eller sjuka, inget som knyter sig i magen när man ser att soc ringer med nya påhitt, inga onödiga möten där inget blir sagt eller bestämt. Vi har en bra relation med våra föräldrar. Har gjort det på båda våra barn och det är det bästa vi gjort!

Hälsningar
Sara
 
Tack Sara för din tydliga information!
Då har jag förstått det mesta kring vfö. Jag kände först stor tveksamhet, men plötsligt har många positiva aspekter dykt upp i mitt tänk. Bara att slippa springa på soc.möten som man i förväg vet inte leder någonstans känns som en trevlig tanke:)
Tänk att man komma in på helt andra spår tack vare detta forum!
Tack än en gång!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp