Hur räknar man barnbidraget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!

Som helt ny på familjehems delen så finns det ju frågor.
När jag tittar på de rekommenderade summorna så blir jag lite fundersam. Jag kan inte förstå vad de menar med siffrorna.

Om man tittar på omkostnadsersättningen så finns det ju en grundersättning (3527kr/mån). Ingår barnbidraget i den eller tillkommer den?
Vi kan ju utgå ifrån att denna summan är oförhandlad och att lägsta ersättning ska utgå. (som ett exempel)

Var - på vilken summa är lämpligt att lägga sig vid förhandlingen, jag utgår ifrån att man ska försöka förhandla med handläggaren innan avtalet skrivs.

Är det meningen att man sen ska förhandla sig till ev ersättningar för barnomsorg eller ska det också ingå? I så fall blir det ju inget kvar... :?

Räknas omkostnadsersättningen upp varje år så som arvodet görs?

Tacksam för hjälp att reda ut begreppen.
 
Hej...

Att bli familjehem för första gången är oerhört spännande men samtidigt så har man ju tusen olika frågor och funderingar...
En sak är dock så viktig, skriv avtal etc INNAN placeringen. Vad gäller omkostnadsersättningen så ingår barnbidraget i den summa du nämnde. Däremot så kan du "förhandla" till dig vad som SKALL INGÅ i omkostnaden och vad SOM INTE SKALL INGÅ.

Barnomsorg brukar väl som regel komma utöver omkostnaden, men det förvånar mig inte om vissa kommuner bakar in det oxå... :smirk:

Jag vet av erfarenhet att de flesta kommuner självklart vill betala ut lägsta möjliga omkostnad, men stå på dig och ställ krav på vad som skall betalas utöver eller ej. Tänk på tex umgängesresor, fritidsaktiviteter osv... Allt kostar ju tyvärr idag och det är inte meningen att man som familjehem skall få stora hål i plånboken för att man har en placering.
Men som sagt, tänk efter själv vad allt kommer att kosta och var en tuff "förhandlare"!
Stå på dig och lycka till! :P
 
Tack för ditt svar Disney!

Ja då gäller det att vara en tuff förhandlare - då skickar jag fram mannen min :wink: han är bra på sånt.

Jag kanske ska sätta mig och spalta upp saker och ting så att jag inte glömmer något då.

Då återstår bara att se vad som händer med placering nu då.
 
Vi fick omkostnadsersättning enligt uträkning och sen drog de BORT 1050 kr för barnbidraget. Så vi fick inget barnbidrag utöver omkostnaden...
 
Hej!
Jag har sett din uträkning i en annan tråd. Så bra att ha det uppspaltat.
Så dumt att de drog bort barnbidraget därifrån - hade ju inte varit nödvändigt :wink:


Mor Anna sa:
Vi fick omkostnadsersättning enligt uträkning och sen drog de BORT 1050 kr för barnbidraget. Så vi fick inget barnbidrag utöver omkostnaden...
 
Vad ingår i omkostnadsbiten?

För vår del har diskussionerna varit: Ingår inköp av cykel, slalomutrustning, årlig utlandsresa i omkostnadsbiten eller får man söka dessa "större" utgifter separat? Vilken policy har kommunen kring dessa utgifter? Betalar kommunen 18 kr milen för besök hos Bup, föräldrar, släkt eller räknas även dessa summor in i omkostnadsdelen? Faktum är att dessa summor kan bli riktigt stora i en del fall. Hur många människor skulle ta egen bil i sitt jobb utan att få betalt? Men de vardagliga, normala körningarna står vi givetvis för som för alla barnen i familjen.

Naturligtvis finns det otaliga småutgifter som tillsammans blir riktigt stora och det får man nog räkna med ska täckas av omkostnadsbiten, men de större summorna slukar nästan allt på en gång!

Det är alltid bra att skriva upp de faktiska summorna för är det så att det mesta ska betalas av en "fritidsdel" av omkostnadsdelen så kommer man snart märka att den summan ska täcka allt möjligt utan att någon egentligen har någon koll på hur mycket som belastar den delen. Köp en dator, cykel och en utlandsresa så har barnet inte möjlighet att ta sig en glass på flera år! :roll: En sak är säker: pengar rullar!
 
Tack Lollipop!

Som jag förstår det så är det ju så mycket mer som ska in i denna kategori än bara vardagliga saker. Allt detta som du spaltar upp är ju dyra saker.
Då är ju frågan.. Ska man nöja sig med en lite lägre summa för det vardagliga och sen förhandla sig till att man lämnar kvitto på resten.

Eller ska man se till att få så hög summa som möjligt för att själv spara undan lite varje månad till det andra?

Det är en hel vetenskap med detta och det handlar definitivt inte bara om "barnbidraget ingår eller inte"

Vad är smartast att göra - Nu handlar det om ett mindre barn som i dagens läge inte har så dyra vanor som sporter mm men det kommer ju.
 
Avtalet ska förhandlas om lite då och då. Vår uppdragskommun sa vartannat år men de höll inte det heller... Å andra sidan har vi ju inte haft ngr svårigheter med att få extra pengar.

När vi går in i nytt famhems-uppdrag har vi lärt oss en del och kommer att kräva samma detaljerad lista över vart pengarna ska gå. Det är då mkt lättare att förhandla om just en post. Förhandla om pengarna innan ni skriver på, låt det stå i avtalet att ni FÅR begära mer pengar senare för tex aktiviteter eller större säng när barnet vuxit ur spjälsängen eller vad det nu kan vara. Ju mer som står i avtalet dess mindre bekymmer behöver det sen bli.

Jag personligen tycker nog att det är bättre att få in i avtalet att man får begära pengar i ett senare skede för tex långsemester, cykel, säng etc än att få det varje månad och spara undan. Jag vet ju att omkostnadsersättningen försvinner fortare än kvickt... :roll:
 
Tack Mor Anna!

Jag tar verkligen till mig din information. Så bra saker att tänka på, just som omförhandlingar - även att man ska ta med i avtalet att om större saker och resor.

Känner mig ganska trygg i vad som ska förhandlas nu då - tack vare era bra tips.

ha det gott tjejer :P
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp