Kommunbyte

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Vårt uppdrag ska flyttas över från en kommun till en annan och vi trodde inte att det skulle bli någon skillnad för oss som familjehem. Den nya kommunen tycker att vi har för hög ersättning och vill inte betala det vi har haft tidigare. Arvode 8400 och omkostnad 5400. Jag har också 25% lönebortfall för att vi har haft det tufft en längre period, jag har nyligen fått beviljat 6 månader från den gamla kommunen och mitt jobb men nya kommunen vill inte betala min lön.
Ängeln har bott hos oss i 8 år, hen har asperger och är 11år.
Är det någon som varit med om ett byte som kan berätta om er erfarenhet. Var det problem eller löpte allt på som tidigare?
Jag tycker inte att vår ersättning är speciellt hög och vill inte gå med på en sänkning, vet bara inte hur jag ska gå till väga för att få behålla det vi har.
 
Hej!
Jag har inte varit med om detta själv men ni ska absolut inte sänka er ersättning bara för att ni byter kommun.
Var tuff, be dem att hitta ett annat hem i så fall.
Man blir lätt överkörd av fam.hems sekreterarna som tycker de vet bäst.
De försöker givetvis spara pengar i sin tajta budget men det ska inte ni betala för.

Hälsn.
 
Men varför ka det bytas kommun om det inte är en vårdnadsöverflyttning, det är ju en lag som säger att den som påbörjat ärendet har ansvaret.
Vägra hårdnackat gå med på annat än det ni har är mitt förslag.

Lycka till.
 
Ett kommunbyte ska ske för att det inte har funnits någon anknytning till den gamla kommunen på flera år. Bioföräldrarna flyttade för flera år sedan och vi bor inte heller i kommunen. Vi har aldrig haft något att säga till om vi har haft det bra som det var, vi har fått hjälp när vi behöver av trevliga soc-sekreterare. Vi kunde aldrig tro att det skulle bli någon skillnad för oss som familjehem vid ett byte.
Det blir nog inte lätt men vi ska stå på oss och i värsta fall får vi hota med uppsägning.
 
Vi hade en placering i 16 år, där föräldrarna flyttade nästan direkt, den kommunen ville lämna över ärendet till föräldrarnas nya kommun men fick inte det, för det finns en lag som säger att dom som påbörjat ärendet ska hålla i det, det finns ju föräldrar som flyttar 2 ggr om året och byter kommun så det skulle vara ohållbart o flytta ärendet, vi bor inte heller i samma kommun utan en helt annan.
Dessutom fans massa syskon.... har kunnat bli en ordentlig soppa om olika kommuner skulle bedöma fallet. :angel
 
Ni ska självklart behålla samma ersättningsnivå som ni hade i förra kommunen, gå inte med på nåt annat!

För övrigt går det alldeles utmärkt att flytta över ett ärende till en annan kommun. Den kommun dit barnet har starkast anknytning ska handlägga ärendet. Kommer kommunerna inte överens så får Socialstyrelsen besluta i frågan. Deras beslut är oxå överklagningsbart (förvaltningsrätt, kammarrätt, högsta förvaltningsdomstolen) så det är en process som kan dra ut på tiden, minst sagt.

Detta regleras av SoL 2.a kap 10 §

10 § Ett ärende som avser vård eller någon annan åtgärd i fråga om en enskild person kan flyttas över till en annan kommun.
En kommun som anser att ett ärende ska flyttas över ska begära det hos den andra kommunen. Ärendet ska då flyttas över om den som berörs av ärendet har starkast anknytning till den andra kommunen och det med hänsyn till den enskildes önskemål, hjälpbehovets varaktighet och omständigheterna i övrigt framstår som lämpligt.
En begäran enligt andra stycket ska vara skriftlig. Den andra kommunen ska skriftligen och utan dröjsmål meddela sin inställning. Lag (2011:328).

11 § Om berörda kommuner inte är överens om att flytta över ärendet, får den kommun som begärt överflyttning ansöka om det hos Inspektionen för vård och omsorg. En sådan ansökan får också göras av en kommun, som inte inom en månad har fått svar från en annan kommun på en begäran om överflyttning.
Inspektionen för vård och omsorg ska pröva ansökningen så snart som möjligt. Beslut i ärendet ska meddelas inom tre månader från det att ansökan kom in, om det inte finns särskilda skäl för en längre handläggningstid. Lag (2012:944).
 
Inte jag själv men jag vet andra familjehem som gjort.
Den nya ville också sänka de bråkade och bråkade till slut gick familjehemmet i väggen och sa upp sig!
Nya familjehemmet fick högre från blrjan!! Tragiskt men värst drabbat blev barnet som behövde bryta upp igen... Och vad fick det första familjehemmet för förtroende för socialen!
Ofta så vad jag vet, socialstyrelsen hade gett sitt godkännande
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp