Lite hjälp

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej igen alla !

Nu har vi kommit så pass långt att vi skall ta upp vårt arvode och omkostnad då vi ligger på det lägsta i dagsläget.
Vill höra efter här om det finns någon som kan hjälpa oss lite eller har en liknande situation som oss och vad ni får för ersättning ?

Placering via kommun.
Svårare ADHD, ej medicinering ännu.
All kontakt med skola, biosar,hablitering etc etc sköter vi själva.

H*N kan inte lämnas själv hemma alls så vida vi inte vill ha en tom kyl,frys eller skafferi när vi kommer hem eller en skyhög teleräkning.

H*N kräver otroligt mycket tid och uppmärksamhet, vilket h*n självklart också får.

Skolk i skola, rymningar till mor så fort något inte går h*ns väg här hemma.
Noll samarbete med biosar, helger h*n vistas hos biosar är egentligen var tredje helg men detta fungerar ej med båda biosarna.
Planera något för vår del utan h*n går ej på vår lilla lediga tid, då vi aldrig vet hur en helg hos mor eller far blir eller om h*n ens kommer dit och inget blir ändrat innan fårn deras sida.
Likaså måste vi vara hemma hela dagarna då h*n är i skola, ifall något händer där och vi fort måste komma.

Min sambo har valt bort att arbeta nu, då detta ej fungerar.
Istället har han vart så snäll att starta eget företag för att kunna arbeta på hemmaplan.
Trots att detta innebär en stor ekonomiskförlust då företaget ej kommit igång ännu, så har kommunen ej ens påpekat något om ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Jag har förtidspension och är hemma, men en konflikt med h*n går ej att lösa själv, vi måste vara två.

Min fråga är då, känner någon igen sig ?
Har en ADHD placering och vart ligger er ersättning ?

Hjälp vore uppskattat. :D
Vill ni inte avslöja här kan ni jätte gärna skicka privata meddelanden alt maila mig på bjorkolsen@spray.se

/ Anna
 
Hejsan !

Tack för ditt svar.
Tycker också att det borde vara så.
Är ju trots allt ej något lätt uppdrag vi har.

Men om kommunen ej går med på detta, kan dom då flytta/avsluta vår placering ?
Har haft denna placering i ca 19 månader nu , med samma ersättning.


Vi vet att det krävs två stycken hemma för att orka, men en annan fråga är ju vad kommun anser ska räcka ?
Begär ju iaf inte två inkomstbortfall, endast ett i sådannafall, och kanske inte för alltid heller.
Finns mycket som säger att det kan bli bättre, men i dagsläget behövs det 2 hemma för att ta de konflikter som uppstår och att vi båda vuxna skall se vad som händer och kunna ta itu med detta direkt, inte sen när den andra kommer hem från ett jobb ett antal timmar senare.

/ Anna
 
Jodå, skolan vet att vi gör ett bra och jobb.

Aldrig vart något tal om att flytta på h*n eller så.
Men man känner sig lite otrygg hur kommunen ställer sig till om man börjar ställa krav.
Känns som enklast för dom, vore att bara flytta placeringen till någon annan som ej kräver samma som vi.
Fast å andra sidan skulle dom garanterat komma att kräva samma som oss till slut , när dom inser hur placeringen är. :)

/ Anna
 
vi har ADHD plac med högsta arvodet plus 4500 i omsättning +barnbidrag första året hade en av oss helt inkomstbortfall nu har jag 25% inkomstbortfall nu pratar jag om en 6 åring,som jag förstår har ni en tonåring?
När jag pratade med våran handledare om ekonomi så sa han att aldrig låta soc köra med oss,man ska ha betalt för det jobb man gör ifall dom inte vill ha er så finns det andra,det blev jag varse när jag hade en strid med soc, men dom valde att ha oss kvar och accepterade våra krav,är det inte detta som har varit så mycket snack om på tv, soc låter hellre barnet bli hoppjärka än betala vad som är skäligt.stå på er dom behöver er inte ni som behöver dom. Sen till alla som ska precis påbörja en plac kräv alltid högsta arvodet i början sen kan man ta ett snack ifall plac visar sig vara väldigt enkel(precis som det finns lätta plac)
 
Tack för sitt svar.

Håller med dig.
Dum som man var så var det första plac för oss, var glada över att få det vi fick.
I dag inser man precis som du skriver skall begära högsta arvodet í början och sen diskutuera det, eftersom det oftast är i början en placering kan vara riktigt jobbig.

Fick info om att ersättning arvode och omkostnad skulle vi diskutera igen efter 3 månader.
Inget som har gjorts, vårt arvode har ej höjts.
Men omkostnaden har höjts med hela , håll i er nu .. 57kr månaden..
-galet-
Detta efter ett och ett halvt år.
Fanns ingen diagnos vid plac , däremot misstanke om ADHD,
detta har vi jobbat med och lagt ner all tid på själva för att få utrett ..

Diagnosen var klar i början på vintern som var och soc fick en kopia, men inte ett ord om att vi borde få förhöjt arvode eller högre omkostnadsdel, trots att dom garanterat vet att ett barn med ADHD är svårare än en "vanlig" plac.
Har väntat i över ett år på medicinering, nu äntligen har vi tid, den 29 okt.

Man blir så lessen.


Men som vi känner nu så är det otroligt mycket tid vi lägger ner på denna tonåring med både tonårsproblem och ADHD.

Vi har fått så mycket positiva resultat utifrån vårt arbete och h*n trivs verkligen hos oss.
Från att ha vart en kille som hotat sin mor, vägrat gå i skola, totalt vänt på dygnen, haft ig i varje skolämne etc etc.
Idag har han missat ca 4 dagar under hela skoltiden sedan har vart oss.
Går iväg på mornarna, och vårt eviga arbete har iaf bidragit till godkänt i alla ämnen utom ett.

Men finns mycket att jobba med som måste bli bättre och som tar vår tid, som tex dessa konflikter som uppstår dagligen.
Skolk.

Att vara tillgänglig 24h, inte få egen tid trots att h*n är hos biosar eller i skola.
Alltid måste vi vara på vår vakt, och aldrig kan vi lämna h*n själv hemma.

Något måste detta väl vart värt från kommunens sida ?
Knappt ens ett tack från soc.

Skall ta tag i detta på Måndag, vår handläggare via kommunen skulle ringa upp oss i Fredags , men gjorde hon det ? Svar Nej .
Dålig kommun. :(

Information till er som har 6000:-/månad före skatt i arvode:
Räknade ut vår timlön, ca 8 kr i timman före skatt ..

Är vi inte värda mer för det jobb vi gör ?


Ge mig gärna tips på hur jag förhandlar enklast med vår kommun, vad jag kan säga etc etc ..
Förslag jag kan jämföra med och ta upp ang vad jag vet att andra i liknande situationer får för sitt arbete .

Tycker sånt här är så otroligt svårt, men samtidigt vill man ha lite "morot" för sitt 24h jobb.

/ Anna
 
6000/mån före skatt? Vi har 8330 kr /mån, 3895 kr i omk ers. samt full ers för förlorad arb ers. Ingen diagnos, ingen jour.

Stå på dig. Du gör ett enormt bra jobb. /pippi
 
Tack för de fina orden.

Är otroligt hur mycket det kan skilja mellan olika placeringar.

Några frågor :
Har ni via kommun ?
Är arvodet du skriver före eller efter skatt ?
Vad är det för "faktorer" med er plac som bidrar till att ni får full ers för förlorad arb ers ?
Är er plac ett barn, tonåring, ungdom, vuxen ?

Tacksam för svar så jag får lite mer "kött på benen" inför i morgon. : )

/ Anna
 
Vår placering är en 4-åring med anknytningsproblematik. Börjar dock reda upp sig så sakteliga. Skall snart börja jobba halvtid efter att varit hemma på heltid i några år. Soc kommer då att täcka upp det halva lönebortfallet.

Arvodet är innan skatt.

Kontrakt m en kommun

Vi kan även begära (mot kvitto) upp till 4000 kr i semesterersättning/år. Utöver detta får vi milersättning om vi varit på kurs el dyl. Vi är supernöjda med vår kommun (och handläggare), oftast inget tjafs vare sig om pengar, umgänge el annat. Upplever att vi blir lyssnade till...
Tyvärr verkar det inte vara så för några av er.

Ge inte upp /pippi
 
Tack för ditt svar.

Ja tänk om alla kommuner var som er kommun. : )
Vi får ersättning för semester för h*n då vi åker iväg på sommaren, det har aldrig vart några problem.

Är själva ersättningen för plac det handlar om för oss, vilket jag ser som viktigare just nu. :)

Tycker inte vi ska behöva avstå från bl.a jobb för att vi älskar det andra jobb vi gör men ej får betalt för.

Får se vad samtalet i morgon leder till, återstår att se.

/Anna
 
Lycka till idag!!

Kom ihåg att när placeringen varit hos er så lång tid och ni trivs så bra tillsammans så ska det MKT till innan det blir tal om att flytta. Dessutom har ni ju gjort ett fantastiskt bra jobb med bl.a. skolan.

Behöver ngn av er vara hemma så är det klart att du ska ha fullt inkomstbortfall!
 
Vad vi känner igen oss, vi hade inte heller ngåon diagnos när 15-åringen kom till oss. Det fick vi veta efter några år! Lägsta arvodet o lägsta omkostnaden trots att tonåringen kostar mycket mer än vad andra i samma ålder gör. Har tagit upp detta med soc flera gånger, vi tycker vi har bra kontakt med dem i andra hänseenden men när det gäller pengar så kommer vi inte någon vart.

Vår placering hade knappt varit i skolan under flera år, nu sköts det till punkt o pricka, lektioner o prov går bra o tonåringen är jättelycklig över det! Liksom vi är! Folk tror man gör detta för pengarna men skulle de veta så tror nog ingen på oss. Det går nästan jämt ut med alla utgifter, skatten m m.
 
Ibland tror man att folk skämtar när man får höra vad de får i arvode för sina placeringar, samt omkostnadsersättning.

Så här står det om vad man skall få i ersättning från Kommunförbundet:
Rekommendationerna gäller oavsett vilket lagrum som placeringen (SoL, LVU)
eller insatsen (LSS) grundar sig på.
I det följande lämnas exempel på förhållanden som, ensamma eller tillsammans,
kräver ökade arbetsinsatser och kunskaper vilket motiverar en höjning av arvodet
inom ramen för rekommendationerna.
* starkt utagerande beteende: bråkig, impulsdriven, aggressiv
* starkt hämmat beteende: passiv, depressiv, ängslig, inbunden
* specifika skolproblem: skolk, anpassningsproblem, konflikter
* missbruk av beroendeframkallande medel
* negativt beteende: kriminalitet, asocialitet, vagabondering, prostitution
* fysiska och psykiska funktionshinder, begåvningshandikapp
* kroppslig sjukdom av kronisk karaktär, allergier, eksem och liknande som ställer
krav på särskilda insatser
* omfattande kontakter med sjukvården, barn- och ungdomspsykiatrin och myndigheter
*omfattande kontakter med anhöriga eller andra närstående personer.
Det kan förekomma att ett enskilt barn har så omfattande behov av vård och omsorg
att det finns skäl att fastställa arvodet till en nivå som överstiger förbundets
rekommendationer.
Som exempel kan nämnas omfattande funktionshinder eller sjukdomar som gör att
familjehemsuppdraget inte går att kombinera med förvärvsarbete.



SoL, LVU och LSS för år 2007
Omkostnadsersättning
Beräkning av rekommenderad omkostnadsersättning för år 2007. Beloppen är
beräknade på 2007 års prisbasbelopp, 40 300 kronor, och är per månad fr.o.m.
januari 2007 och inkluderar barnbidrag alternativt studiebidrag som ska dras av då
det går direkt till familjehemmet alternativt ungdomen. Individuell bedömning
måste göras utifrån vilka kostnader som kan komma i uppdraget, se avsnitt 7.

Grundkostnad Tilläggskostnad högsta skattefria
inklusive grundkostnad
Ålder
Kronor % av
prisbasbeloppet
Kronor % av
prisbasbeloppet
0 -12 3 527 kr 105 % 5 038 kr 150 %
13 - 19 4 030 kr 120 % 5 710 kr 170 %
Arvodesersättning
Beräkning av rekommenderad arvodesersättning för år 2007. Ersättningen grundar
sig på löneläget för vissa yrkesgrupper inom vårdsektorn, utgår från aktuell lönestatistik
och är per månad fr.o.m. januari 2007. Arvodet har räknats upp med 2.9
% för år 2007. Individuell bedömning måste göras utifrån vilken arbetsinsats
uppdraget kräver, se avsnitt 5 och 6.
Ålder Grundarvode Exempel på förhöjt arvode
inklusive grundarvode
0 -12 4 395 kr 7 011 kr 8 330 kr 9 861 kr
13 - 19 5 701 kr 7 011 kr 8 330 kr 9 861 kr

Med andra ord är ni grundlurade och er kommun borde skämmas!
 
Tack för all info från er. : )

Har nu försökt både i går och idag att nå vår handläggare.
Hon vet att vi vill diskutera vår ersättning, har bett henne ringa upp oss redan i Torsdags men inget har hänt ännu.
Inte så olikt vår kommun dock.

Hon lovade efter vårt nätverksmöte även att ringa i slutet på veckan som var för att höra hur allt gått, men än har som sagt inte ringt och i dag är det Tisdag.

Just nu vill jag bara få tag på vår handläggare och få ersättningen vi kräver, blir så besviken på dessa människor. :(

Stå på er alla som är familjehem. : )

/ Anna
 
Skriv ner era tankar

Jag tycker du ska skriva ner era funderingar och tankar. Står det inte i ert avtal att kommunen följer Kommunförbundets riktlinjer för arvode och omkostnad?

I sådana fall följer de ju inte sina egna rekommendationer!

Spalta ner alla punkter som ni vill ha förändring på och i samband med besöket/kontakten tar du upp alla tankar du har.
 
Hej igen!

Exakt vad jag har gjort faktist.
Bara väntar på att få kontakt med vår handläggare, vilket jag försökt med i flera dagar nu.
Men nångång så lär hon förhoppningsvis gå att få tag på.


Tack för tipsen iaf.
/ Anna
 
Tänkte bara att jag skulle informera lite om hur det gått ..

Äntligen diskuterat vår ersättning.

Fick en hel höjning på 500:- i arvode och 500:- i omkostnad.
Trots all det vi lägger ner och offrar för vår placerade.

Påpekade att vi inte alls ville nöja oss med detta, att vi vill ligga på en skälig nivå efter kommunförbundets rekomendationer etc etc ..
Fick bara till svar att dom är så tacksamma för det jobb vi gör men att kommunens resurser ej räcker till .

Nej, fy för vår kommun.
Kommunens resurser skyller dom på, men vår tid och allt vi offrar för att hjälpa känns inte direkt som det är värt nått för dom. : (

Men men , man får vara glad åt det lilla iaf. : )
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp