Månadspeng/Veckopeng?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi får våran första placering på Fredag,välsigt spännande ska det bli!
Hon är 11 år och har idag 170 kr i månadspeng som ska räcka till både bio,godis,tidningar och sånt.

Det låter så fel i mina öron,har jag rätt?
170 kr är ingenting om du ska gå på bio ju och det måste ju vara bättre med veckopeng??

Mitt förslag är 50 kr i veckan som INTE behöver räcka till bio.

Vad tycker ni?
 
Jag tycker att det låter som en bra ide ,lagom mycket pengar. Sen får man väl diskutera antal biobesök /månad de får inte bli för många om ni bor nära i stadsmiljö.
Lycka till med er placering
 
mamma haj sa:
Jag tycker att det låter som en bra ide ,lagom mycket pengar. Sen får man väl diskutera antal biobesök /månad de får inte bli för många om ni bor nära i stadsmiljö.
Lycka till med er placering


Tack för ditt svar,då får det bli som vi tänkt...
 
Hej! Vad roligt att ni ska få en ny på fredag. Jag tycker inte att 170 kr är orealistiskt. Hur ofta ska hon gå på bio är det tänkt? Det ska finnas en lista över snittet på månadspeng i olika åldrar på kan det vara Aftonbladet?

I vår familj så betalar vi vuxna alla gemensamma aktiviteter och samma sak med godiset. Har alltid gemensam godis/chips/popcornskål eller vad det nu kan vara en dag i veckan för att de ska kunna spara av sina veckopengar eller månadspengar till något dyrare. Vill de ha eget godis så får de givetvis köpa det.

Vem är det som satt månadspengen? Bioföräldrar, jour eller? Är det bioföräldrarna skulle jag ligga lågt i början för att inte bränna relationen och först så småningom höja - men först efter samtal med föräldrarna så att de känner sig delaktiga. Är placeringen en uppväxt eller ska ni jobba på hemflytt? Många gånger så vill nog vi familjehem rätta till så mycket som möjligt direkt men mitt råd är att låt det ta tid - jag tror ni vinner på det!

Lycka till!

Mama :smirk:
 
Mama sa:
Hej! Vad roligt att ni ska få en ny på fredag. Jag tycker inte att 170 kr är orealistiskt. Hur ofta ska hon gå på bio är det tänkt? Det ska finnas en lista över snittet på månadspeng i olika åldrar på kan det vara Aftonbladet?

I vår familj så betalar vi vuxna alla gemensamma aktiviteter och samma sak med godiset. Har alltid gemensam godis/chips/popcornskål eller vad det nu kan vara en dag i veckan för att de ska kunna spara av sina veckopengar eller månadspengar till något dyrare. Vill de ha eget godis så får de givetvis köpa det.

Vem är det som satt månadspengen? Bioföräldrar, jour eller? Är det bioföräldrarna skulle jag ligga lågt i början för att inte bränna relationen och först så småningom höja - men först efter samtal med föräldrarna så att de känner sig delaktiga. Är placeringen en uppväxt eller ska ni jobba på hemflytt? Många gånger så vill nog vi familjehem rätta till så mycket som möjligt direkt men mitt råd är att låt det ta tid - jag tror ni vinner på det!

Lycka till!

Mama :smirk:


Tack för ditt svar!
Vad jag inte tyckte var realistiskt i det här var att ha just månadspeng,hur lätt är det då man är 11 år att klara av allt på 170 kr i månaden tänker jag...jag hade då inte gjort det när jag var 11 år.

Hon ska inte tillbaka någnstans i nuläget men det vet vi ju aldrig och någon mamma finns tyvärr inte,ingen pappa heller egentlingen.
Pappa finns fysiskt men har aldrig varit i nätverket utan barnet är uppväxt hos sin mormor.
 
Antagligen är månadspengen sat efter bankernas rek. där står nämligen 170:- till en elvaåring.

Jag tycker det är väldigt olika från barn till barn vår nu 15 åring började vi inte med månadspeng fråns han var 14, han får nu 450:- i månaden fast bankerna rek. 580:-.

Vi diskuterade fram priset med tanke på vad han hjälper till med hemma och vad våra pågar får redan av oss på helger eftersom vi gör mycket redan tillsammans.

Sen har vår största påg möjlighet att få jobba på min mans jobb alla lov studiedagar o.s.v.
 
Hos oss provar vi att from 14 år ha hela barnbidraget som månadspeng! Men då sparas 300 och 300 sätts undan till annat som ungdomen vill handla utöver det vanliga - det brukar bli så att när dom upptäcker hur fort pengarna växer så sparar dom på.... Då blir det 450 kronor kvar/månad till telefonkort, bio o godis - och det räcker mer än väl tycker vi!
 
Vår dotter är 11 och hon får 350 kr i månadspeng och behöver inte betala bio och andra små nöjen för det.
 
hiahia sa:
Vår dotter är 11 och hon får 350 kr i månadspeng och behöver inte betala bio och andra små nöjen för det.


Vår 15åring betalar av sin månpeng viss del av mobilen om han vill ha pizza m kompisar hittar en speciell sko som vi kan tycka är alldeles för dyr( 1300) då betalar han en viss del själv o.s.v.

Han börjar förstå att allt kostar, för vår del är det en del av att ha månadspeng att dom får känna av att saker kostar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp