Rätt till semesterersättning eller inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Vi har mer arvode o omkostnadsersättning, än vad som rekomenderas men.......kan dom då neka oss semesterersättning. Har på 7 år bett om hjälp 2ggr.

Ni som varit beroende av bil.......och bilen gått sönder hur har ni gjort.

Ingrid
 
Har ni inte inskrivet i avtalet hur semesterkostnader ska hanteras?
Annars är det bara att äska, kan ju inte bli mer än nej.

Vad gäller bilens reparationer måste du väl stå för dom själv, man kan ju inte ha kommunen till att betala ALLt. Ärligt talat skulle det aldrig falla mig in att be kommunen om ersättning för det även om vi också bor så vi är beroende. Det är ju MITT val var jag bor och då får ju JAG stå för det.
 
annica sa:
Har ni inte inskrivet i avtalet hur semesterkostnader ska hanteras?
Annars är det bara att äska, kan ju inte bli mer än nej.

Vad gäller bilens reparationer måste du väl stå för dom själv, man kan ju inte ha kommunen till att betala ALLt. Ärligt talat skulle det aldrig falla mig in att be kommunen om ersättning för det även om vi också bor så vi är beroende. Det är ju MITT val var jag bor och då får ju JAG stå för det.

Vi om någon har inte begärt att kommunen ska stå för ALLT!! vem har sagt att vi vill att kommunen ska stå för allt??!!? ville bara ha er åsikt!!
Vårt val har ochså varit att flytta in till stora byn på grund av BARNENS BÄSTA fast vår dröm var på landet, med andra ord allt för barnens bästa.
Har heller aldrig sagt att kommunens skulle stå för reperationen menade mer en möjlighet att hyra en bil över en dag eftersom vi absolut inte kunde avboka ett umgänge. Brukar inte skriva med stora bokstäver tycker det verkar arg men ville bara svara dig och ditt arga svar till mig.
Kändes inte roligt eftersom vi vet vad vi gör för barnen.
 
Ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som argt, det var inte alls meningen.

Du bad om åsikt och du fick min.......................utifrån de uppgifter du lämnat. I första inlägget nämndes inte detaljerna som kom i det andra.
 
Så som vi har det, så får vi ersättning för ökade milkostnader i samband med umgänge. Jag skulle kunna tänka mig att vi även skulle få hjälp med hyrbil om det var så att vi inte haft egen bil (inte ens vid plac början). De utgår ju ifrån vad man har innan plac och väljer man att inte skaffa bil, så är det ju svårt att tillgodose såna behov som umgänge, utan extra kostnader. Vår bil var på verkstad för några veckor sen. Vi hade hyrbil under tiden, som vi betalade själva. Vet att det finns i bilförsäkringen att man kan teckna extra "skydd" för just hyrbil vid tex lagning av bilen.
Mitt förslag är att du frågar er handläggare/konsult/soc om vad som gäller.
I vårt avtal så står det att vår "semesterersättning" ingår i lönen. Om vi vill åka någonstans eller göra något extra, så får vi spara till sånt.
Kan ju tillägga att vi är anlitade av organisation, och då gäller kanske andra regler..!?

Du kanske inte blev någe klokare av mitt svar.., men nu vet du hur vi har det iaf!
 
Ang bilen - vi är beroende av den för att ta oss någonstans överhuvudtaget. Jag kan inte ens handla utan bil. Det är därför en sak som vi måste ha och måste laga även om vi inte varit familjehem.
Hade vi bott så vi kunde klara vardagen utan bil och den gått sönder hade jag bett soc om en lösning för att klara umgängen tex tågbiljett eller att biosarna tagit sig upp till oss under tiden bilen blir lagad.

Ang semesterersättning - i vårt avtal står det att xxx kr varje månad är avsett för aktiviteter och semester. Det vill säga simskola, gympalek OCH att spara en del inför semestern. Skulle vi (som aldrig åker utomlands) vilja åka längre bort en vecka tror jag att vi skulle kunna få ett extra bidrag. Vi har inte begärt särskilt mkt extra pengar genom dessa 4,5 åren. Det har varit till sulky, gunga och sandlåda i stort sett bara.
Jag vet dock att vårt soc hade inte gett oss extra pengar för att åka på solsemester varje år...
 
Vi har högsta rek. arvode och omk för vår plac via en kommun. När h*n ska åka på läger så betalar soc lägerkostnaden samt milers. dit och hem. Samma gäller när vi åker på semester - soc står för den kostnaden 1 gång per år.
För plac. via org så ligger ju både arvode och omk. betydligt högre och då får vi inget extra för t.ex. semesterresor för vår plac.

Ha de bra!
 
Fox sa:
Vi har högsta rek. arvode och omk för vår plac via en kommun. När h*n ska åka på läger så betalar soc lägerkostnaden samt milers. dit och hem. Samma gäller när vi åker på semester - soc står för den kostnaden 1 gång per år.
För plac. via org så ligger ju både arvode och omk. betydligt högre och då får vi inget extra för t.ex. semesterresor för vår plac.

Ha de bra!

Tack för svar.
Ångrar att jag ställde denna fråga från början. Känns som vi vill ha ut ALLT från Soc. .......vi är nämligen långt ifrån.
Vi har åkt på "solsemester" 3ggr av 7år och danmark dom andra åren, av allt detta har vi fått hjälp med 1 "solsemester" och en gång vi semestrade i Danmark. Barnen har 3 aktiviteter var m läger kläder körningar m.m som vi glädjeligen står för.
 
Hej Ingrid!

Såklart kan man "stå för" en hel del - men jag känner inte att jag har dåligt samvete för att jag ber om extra pengar för t.ex. läger och semesterresor. I dagens läge kostar ju allt det här ganska mkt pengar - och man vill ju gärna kunna göra ngt extra under sommaren t.ex.

Socialtjänstens arvode ligger ju väldigt lågt tycker jag - i förhållande till vad vi familjehem faktiskt gör. Tänk alla dessa fantastiska ungar som i våra hem faktiskt finner trygghet och harmoni att få utvecklas i lugn och ro - det är ett viktigt arbete vi gör! Jag är stolt och glad över att vara familjehem - skulle inte vilja byta! Men jag skulle önska att det här med att diskutera pengar inte alltid var ett så "brännbart" ämne! Vad skulle hända om inte vi familjehem fanns - hemska tanke?!

Nä, stå på alla ni därute - om vi hjälps åt så kanske vi får arvoden satta efter det arbete vi faktiskt gör! Och inte nöjer oss med låga arvoden bara för att våra "modershjärtan" så gärna vill hjälpa!
 
Fox sa:
Hej Ingrid!

Såklart kan man "stå för" en hel del - men jag känner inte att jag har dåligt samvete för att jag ber om extra pengar för t.ex. läger och semesterresor. I dagens läge kostar ju allt det här ganska mkt pengar - och man vill ju gärna kunna göra ngt extra under sommaren t.ex.

Socialtjänstens arvode ligger ju väldigt lågt tycker jag - i förhållande till vad vi familjehem faktiskt gör. Tänk alla dessa fantastiska ungar som i våra hem faktiskt finner trygghet och harmoni att få utvecklas i lugn och ro - det är ett viktigt arbete vi gör! Jag är stolt och glad över att vara familjehem - skulle inte vilja byta! Men jag skulle önska att det här med att diskutera pengar inte alltid var ett så "brännbart" ämne! Vad skulle hända om inte vi familjehem fanns - hemska tanke?!

Håller med dig till fullo. Vi har haft vårt tredje barn i 3månader nu, från en annan kommun och jisses vilken skillnad det kan vara från kommun till kommun.
Kram

Nä, stå på alla ni därute - om vi hjälps åt så kanske vi får arvoden satta efter det arbete vi faktiskt gör! Och inte nöjer oss med låga arvoden bara för att våra "modershjärtan" så gärna vill hjälpa!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp