Vad ska man få i ersättning som familjehem till tonåring(NPF

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej.
Jag och min sambo ska bli familjehem till en kille vi varit kontaktfamilj till under ett par år, det kommer troligtvis gå vidare och bli vårdnadsöverflyttning.
Han har ADHD med sidodiagnoser och en lindrig utvecklingsstörning. Vi har innan fått väldigt låg ersättning och tänkte nu faktiskt kräva den ersättningen vi är berättigad till. Då pojken kröver väldigt mycket tid och energi och vissa gånger får man lämna jobb som leder till inkomstbortfal. Han kan dessutom inte vara ensam nån gång vilket kräver planering i jobb osv. Hur räknar jag ut vad vi är berättigade till? Han är 13 år.

Tacksam för svar!
 
Re: Vad ska man få i ersättning som familjehem till tonåring

Titta under rubriken "Ersättningsrekommendationer 2014" under Ekonomi.
Där hittar du det rek i tre olika nivåer som skall vara minimum.
Vad ni begär är upp till er, jag hade begärt den högsta nivån!

Lycka till
 
Re: Vad ska man få i ersättning som familjehem till tonåring

Glöm inte att SKL´s ersättningar är som det låter...rekomendationer, jag skulle inte gått under 18 i arvode + att det ska skrivas in att ni ska ha lönebortfall varje gång ni måste vara hemma.

Lycka till
 
Re: Vad ska man få i ersättning som familjehem till tonåring

Om man räknar med att kunna jobba samtidigt är det ingen mening att begära 18, det försvinner ju bara i statlig skatt, tycker JAG (allt är personligt och valfritt :angel :wink: ).
Ska du däremot ha det som enda inkomst är det jätteviktigt!
Däremot är det som Trixen viktigt att skriva in övrigt som LBE, dyra fritidsintressen (vi betalade själva upp till 1000 kr), semesterresor och annat relevant som t ex glasögon.
 
Re: Vad ska man få i ersättning som familjehem till tonåring

Tack för svar!
Som det ser ut nu har jag möjlighet att arbeta då vi jobbar om varandra så nån alltid är hemma. Men detta kommer inte vara möjligt vid årskiftet och då kommer nån av oss behöva gå ner till en 60% tjänst troligtvis.
Jag kan redan nu säga att vi har fått för tok för lite innan, men tycker det är svårt att gå in och kräva när man samtidigt vill hjälpa pojken. Men nu när det blir en sån här placering känns det viktigare. Tidigare kontrakt har jag bara fått hemskickat och skrivit under. Hur "sätter" man ner foten? Är det bara för mig att säga att utlandsresor ska ingå? Ska faktiskt åka på vår första semester i sommar som vår "nya" familj. :)
Kommer både omkostnadsersättningen och arvodet fortsätta när det blir vårdnadsöverflyttning? Fick ett lite luddigt svar men jag uppfattade det som att dom betalar ut samma som innan men om man ansöker om vårdbidrag försvinner den delen från Omk..

:angel:
 
Re: Vad ska man få i ersättning som familjehem till tonåring

Du kan hävda att eftersom hen även har en utvecklingsstörning och inte kan lämnas så kan du säga till soss att om det vore eran egen telning så skulle ni haft rätt till åtminstone halvt vårdnadsbidrag.....Det borde ni ha utöver högsta skl´s rekomendationer som ligger runt 12 000.
och under högsta omkostnaden ska ni absolut inte gå med på, då lär ni snart gå back, titta på konsumntverkets sida vad en tonåring kostar och hur dom räknar.
Lite förenklat från konsumentverket:
Boendekostnader (hyra, el, vatten sopor bredband,försäkring mm) ca 3000:-
Mat för tonåring ca 1800:-
mobil ca 200:-
SL kort eller kommunala färdmedel ca 500:-
Hälsa, hygien (frisör, mediciner mm) ca 400:-
Hobbyn, intressen ca 400:-
Fickpengar (veckopeng ca 150) ca 600:-
Klädpengar ca 500:-

Då är endå inte milpengar, semestrar, cyckel, dator, mobil, skolfoton, presenter till kalas, klasskassor, semesterresor eventuella skidresor medräknade....

Lycka till dom kostar mycket mer än vad man tror när man börjar räkna ihop allt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp