Varför blev ni/du familjehem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Har snokat runt här länge utan att ge mig tillkänna, är väl dags :D

Ja frågan är precis som den lyder :wink:

Vad var drivkraften hos dig/er att ta er an ett nytt barn i era hem?

Har själv varit placerad i min ungdom och det var väldigt olika anledningar att bli familjehem, både bra och sämre :roll:
 
Anledningen till att vi blev familjehem var nog mestadels mitt *fel*

Jag har varit den drivande i detta, och fått in min man på samma spår.

Varför? Jag har under alla år hjälpt andra barn, kompisars barn. Var tidigt barnflicka åt grannens barn.

Barn har varit en självklarhet i mitt liv, deras välmående har varit min drivkraft.

Har tre underbara egna tonåringar. Och kände nu att vi hade tid och möjlighet att börja om. Kände även att jag orkar med detta.

Så på den vägen är det. Att få hjälpa andra barn till en trygg, kärleksfull uppväxt är det vi vill.
 
Har alltid älskat att ha barn omkring oss.
Vi gifte oss 69 och tog sommarbarn till oss första året .
Och sedan har det fortsatt sommarbarn,Berlinerbarn,kontaktbarn och sedan familjebarn.
Så vi har många barn "bredvid"+5 egna under åren.
Har nu "egna"+familjebarnsbarn och det är en stor gåva.
Några firar jul med oss några hör av sig på semester,andra hör man inget från.
 
Jag var hemma under många år med våra egna barn, 5 st som kom under loppet av 7 år, och tyckte att det fanns "plats/kärlek/tid" till ytterligare fler barn. Vi startade med att vara stödfamilj men fick ganska snabbt en uppväxtplacering, en handikappad kille som nu varit hos oss i nästan 18 år.

När barnen var större återgick jag till förvärvsarbete (sjuksköterska) men det visade sig att behovet av familjehem för handikappade var stort och nu har vi ytterligare två killar placerade hos oss och jag har slutat min anställning och arbetar hemma med våra tre placeringar istället, tre killar med rätt svåra mentala och fysiska handikapp.

Vi har också haft placeringar utan fysiska handikapp men jag känner att vår kunskap/kapacitet finns på handikappområdet. Detta funkar också bäst i vår familj eftersom en av våra biobarn blev handikappad efter en hjärninflammation för 13 år sedan. Vi har fått bra kontakter inom barnmedicin, habilitering och skola under åren vilket naturligtvis underlättar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp