Vem bestämmer eg umgänget?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frivillig placering visserligen men 12 år gammal och är livrädd för sin bio vilket är fullt förståeligt efter något fruktamsvärt hände sista gången det var umgänge hos bio.
Bio bor långt ifrån oss så vi kan inte komma snabbt som det hade behövts sist heller! :bounce:
Placeringen vill absolut inte dit igen,h*n älskar sin bio men det är för att det ÄR just bio,inget annat ( egna ord),på MÅndag ska vi till soc och träffa nya handläggaren ch placeringen har kräft att få följa med så h:n kan spotta på bio om h*n är med och be h*n dra åt helvete och så tänker h*n minsan tala om för dom att ingen kan tvinga h*n att åka dit mera,
H*n är verkligen rädd för bio som person och det är inte konstigt efter allt.

Visst kan bio kräva umgänge ändå?
Vi vill inte försöka lirka till umgänge mera gånger,det gjorde vi sist då det gick åt pipan fulständigt så vi gick med fruktansvärd ångest i flera dagar efteråt kan jag säga.
Ska vi tjata ang umgänge mera så kommer placeringen snart tappa förtroendet för oss och det vägrar jag :cry:
 
Umgänge ska väl vara styrt av barnets behov....men tycker mest att det är bio´s önskemål som styr.
Kan du inte föreslå att det ska vara umgänge med en "kontaktperson" närvarande som din plac kan känna sig trygg tillsammans med? Då kanske det inte behöver bli misslyckade umgängen utan hellre kan bli något plac kan se fram emot.
Lycka till!
 
Skulle det inte vara bättre om er placering fick träffa bion hemma hos er det hade ju varit tryggare. blir förvånad många gånger över hur det verkar gå till, umgänge ska vara för barnets skull inget annat tycker jag...

ha det bra :razz:
 
Mina tankar går åt hållet att låta placeringen skapa en trygghet mot en kontaktperson som kan följa med på umgänge så småningom. Under tiden kanske det kan räcka med telefonkontakt?
Att ha umgänget hemma tror jag personligen inte är en bra lösning, man behöver ha en "fredad zon".
Om man är 12 år så har man en del att säga till om själv..................
Det har i a f våra kommuner ansett och det skulle nog jag kräva om jag vore ni.
Fast som alltid, SOL-placering komplicerar ju saker och ting.
Men med tanke på vad som hände sist så borde det inte vara svårt att få med soc på noterna.

Hoppas det löser sig!
Lycka till!
 
Tack för era svar,det värmer att någon tar sig tid...
Kontaktperson tror vi inte på eftersom placeringen har enormt svårt att lita på vuxna människor då h*n blivit enormt sviken i 11 år innan h*n flyttade till oss så det var i "grevens tid" kan man säga, tyvärr...

H*n har möjligheten att vi följer med,det har vi sagt fölera ggr att vi gärna gör men h*n vill inte,troligen skulle h*n känna att h*n tvingar oss till något vi inte vill men det är ju absolut inte så vilket vi också förklarat.

H*n pratar med bio i telefon men h*n ringer inte upp själv utan det är endast om bio ringer när h*n är hemma som dom pratar.
Oftast slutar samtalen att h*n blir lite nerstämd såklart,sist så skulle bio hitta på något skoj med placeringens syskon som inte är bios biologbarn ens för at syskonet fyllt år och det är bio tvungen att säga?! :?

De har träffats ett par ggr hos hos oss tidigare då det strulat med umgänget ( placeringen som ej vill åka) men det blir fel i och med att bio tar till sin barnsliga sida ibland och ska hämnas med att ställa in och inte komma).

Plaeringen själv säger att h*n kan tänka sig att träffa bio men inte sova kvar och inte i samma stad som bio bor utan då vill h*n att de ska åka iväg och det ska ske då h*n vill,inte påtvingat.

I morgon ska vi ju till soc och kommer prata om detta med dem och får verkligen hoppas att dom förstår hur vi menar och att det är allvar!
Vi har även skolan i ryggen som fått det solklara beviset på att umgänget sist innebar katastrof för placeringen :cry:
 
har jobbat några år på hvb hem med barn från 12 år och uppåt och det var sällan att vi utsatte barnen för att träffa föräldrarna på deras mark och ej längre stunder än vad barnen orkade kan ochså tycka att om barnet inte mår bra av umgänge och själv känner att han el hon inte vill låt det bero.Det är sorgligt när bio inte förstår vad dom förstör när dom inte kommer när dom lovat. :cry:

ha det gott och hoppas att ni finner det som är rätt för er..
 
Möte i går med soc som gick jättebra,placeringen var väldigt lugnad efter att få höra direkt från dem som bestämmer och har makt ( placeringens egna ord) att det står i papprena att umgänget sla vara 2 ggr/månaden men det är då h*n som har tillgång att träffa sin bio och inte tvärtom,dvs att vill h*n inte så ska det vara så och ingen kommer att säga att h*n måste åka.

Gud så skönt!

Vi vuxna kommer ha möte snart med bio ang detta med umgänget också.

***GLAD***
 
Men här är du ju.... :D Pm:ade alldeles nyss....Nu behöver du ju inte svara på det :smirk:

Så skönt att allt verkar lösa sig.....viktigt att soc tar sin bit....umgänget ska ju inte vara en tvist mellan er och föräldern.....
Grattis! :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp