Veta om barnet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Fick idag veta att vi som fam.hem ej får ta del av det som står i barnets akt. Har för mig att vi kan ta del om barnets akt-men sock ej det om barnets bioföräldrar? Stämmer det ? Eller ör det bara vid VÖF det funkar?

Vi vet ej något om barnets medicinska historia-vilket känns konstigt då ärr finns på kroppen efter operationer , men vi vet ej när Liten fick dem eller varför de finns där...När vi sökt vc har de frågat- och vi kan bara säga att vi ej vet..... Kan vi ta del av barnets journaler? Delfråga till det- vi har besökt vc med barnet och blivit konstigt bemötta- kan vi ta del av den journalen?

Vi har fått en anmälan mot oss- och fått veta att vi ej får se den eller ta del av utredningen- verkar märkligt- vi vill ha ut pappren- kan vi få det?

:? . Några frågor- någon som har något svar????
 
Hej!

Jag vet inte hur det är när det gäller den akten som soc har. Vi har fått delgivit oss det viktiga som står i den och också fått svar på de frågor vi har ställt. Det har aldrig varit något problem från någon arbetsgivare.
När det gäller journalen på vc så får ni inte del av den om ni inte är vårdnadshavare, inte ens längd och vikt i tidig ålder. Fast jag kan u tycka att soc borde gett er information när det gäller syn-och märkbara skador/sjukdomar som skett. Det påverkar ju hur barnet är och barnet kanske också undrar en dag, vad ska man då säga???? :?
Er egen utredning (när den är klar) borde ni få ta del av. Fast det var kanske inte det du frågade om. :?

Tre
 
Har aldrig haft problem med BVC, har fått läsa journalerna och haft tillgång till kurvorna på mina små!
Det borde vara lika över hela sverge tycker man!
Även en av våra :angel: var skadade när h*n kom till oss men läkte fint så på en återkontroll på Astrid lingrens visade dom kort på skadorna innan och efter operation Dom fråga om vi ville se!?

Vi be höver kött på benen för att kunna "vårda" våra :angel: på bästa sätt
 
Bra MU

en sak har jag märkt att det här med sekretess tolkas så olika. Min erfarenhet är att BVC arbetar just enligt BBIC (barnets bästa i fokus) så som soc SÄGER att de gör. Att då berätta om ärr och vikt sedan tidigare kan ju ALDRIG vara till skada för barnet.man måste ju tillämpa sekretessen med sunt förnuft dvs att lämna ut sådant ang barnet, som är nödvändigt. tyvärrtolkas serketess in absurdum emellan åt.

En bra sak är att inte säga att man är fosterförälder (då väcker man inte den björn som sover) jag brukar aldrig säga något när vi söker vård. Det känns underordnat. Däremot om man får frågan så svarar jag självklart som det är. Men det har aldrig hänt.

Din egen utredning har du ALLTID rätt att få. Likaså om DU har besökt någon vårdcentral med barnet så har du rätt att ta del av anteckningarna.

MVH sekretess polisen
 
Många bra tankar- vårt soc håller på all informatin, och har alltd gjort. Fick inte ens veta vilka skador barnet haft förrän jag sände efter papper från Förvaltningsrätten efter en hemtagningsbegäran. Där stod det- och det är ju offentlig handling...så vaddå sekretess...

Jag ska försöka få tag i info-känns konstigt att inte veta mer om det barn man vårdar och har gjort i tre år!!!!!
 
Gör mitt bästa... sa:
Många bra tankar- vårt soc håller på all informatin, och har alltd gjort. Fick inte ens veta vilka skador barnet haft förrän jag sände efter papper från Förvaltningsrätten efter en hemtagningsbegäran. Där stod det- och det är ju offentlig handling...så vaddå sekretess...

Jag ska försöka få tag i info-känns konstigt att inte veta mer om det barn man vårdar och har gjort i tre år!!!!!

Hej!

Jag förstår inte riktigt vad du menar... har du fått ut utredningen genom förvaltningsrätten genom deras dom??? Är det på barnet eller föräldrarna du gör förfrågan på??
Att få ut domar ur tingsrätten vet jag att det inte är sekretess, eftersom vi inte fått veta något om våra placeringar och de försöker inbilla oss att man tar barn enl LVU utan att ha något underlag, så kanske jag kan få chans att få lite vettiga uppgifter... Tacksam för svar!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp