Hur har ni gjort med tjänstledighet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag funderar lite på hur tidigt man ska prata med sin chef om att man kanske behöver vara tjänstledig framöver. Vi är ju bara i startgroparna och det känns lite tidigt att förbereda redan nu, det kan ju ta år innan vi får nån placering. Har ni tagit upp det med arbetsgivaren när ni fått erbjudande om ett barn? Tänker att tjänstledighet ska väl lämnas in minst 3 mån innan, och står det redan ett barn o knackar på dörren kan det ju bli snabba ryck. Hur har ni andra gjort? Någon som blivit nekad tjänstledighet? Hur gör man isf?
 
Hej!

Jag sa nog till att vi planerar att bli familjehem/jourhem redan i våras när vi gjorde vår första utredning (fanns inget tilltänkt barn då). Men jag visste inte när det skulle ske...det kan ju som sagt ta väldigt lång tid!
Jag lämnade chefen som referens.
Att Tjlht kunde bli aktuellt från sommaren, eller under hösten för en kortare eller lägre tid!

Förfrågan fick vi i sept, jag meddelade chefen i okt att det kan bli aktuellt i nov/dec.
Jag har fullt stöd från jobbet, :claphappy: känns jätteskönt!

Ärlighet kommer man längt med :wink:
C
 
Min man blev nekad tjänstledighet när de ringde på onsdagen och frågade om vi kunde hämta en bebis till helgen som höll på att födas samtidigt som de ringde :idea:
Så, den placeringen gick i stöpet.. :cry:

De flesta placeringar har vi fått i samband med semestrar och andra ledigheter så vi har inte behövt ta så mycket tjänstledigt.
Till saken hör att jag jobbar halvtid och mannen oregelbundet så vi har oftast kunnat pussla ihop det ändå.
Dock gick mannen ner i arbetstid när vi hade en syskonplacering.
Men det var inom ramen för föräldraledigheten med rätten till minskad arbetstid när du har barn under 8 år.
 
Jag önskar också jag kunde vara öppen och ärlig mot min arbetsgivare, men min är lite speciell...
Överlag godkänner de inga tjänstledigheter, anledningen vet jag inte, för det finns många som vill ha vik. Det känns lite som att de säger nej för att de kan. Det är ingen chef jag vill gå in o småsnacka med direkt. Jag har biologiska barn under 8 år, och har ju rätt att gå ner till halvtid iaf, så man kanske kan pussla lite om man har tur. :idea:
 
För att få behålla en heltidstjänst är det väl bara 75% man har rätt att gå ner till?
Rätta mig om jag har fel...........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp