Lite frågor...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag och min sambo har anmält vårt intresse att bli familjehem till kommunen, men inte fått något svar ännu. Tänkte passa på att fråga lite innan så man är väl förberedd. Tycker detta verkar vara ett jättebra forum!

Hur viktigt är det att ha en god ekonomi? Och vad menas med god ekonomi? Hög inkomst är ju inte alltid lika med god hand med pengar.
Kan man bli godkänd om man studerar/ går på a-kassa?
Hur mycket plats måste finnas i bostaden? Kan man bo i ett litet hus med många rum, eller räknar de boende-ytan på nåt vis?

Tackar på förhand!

/ A-C
 
Jag går på a kassa och min man tjänar inga stora summor men det som är viktigt är att man inte behöver ett uppdrag för ekonomin man ska klara sig bra även om uppdraget försvinner.
Dom flesta vill att barnen ska ha egna rum men det beror ochså på ålder mm.
det är ju bra om alla kan få ett litet hörn det kan behövas.. :roll:
 
Tack för ditt svar!
Gick du på a-kassa redan under utredningen eller har det blivit senare? Tänker att de kanske inte flyttar ett barn pga att någon blir arbetslös.
Min sambo håller på att starta företag och går på sk. "starta eget bidrag". Det är ju meningen att det ska rulla på av sig själv sen efter 6 månader.
Jag arbetar bara 74% och vi har alltid haft små marginaler och lärt oss att levt efter det.
 
Man blir inte avstängd från akassan förän efter ett år har själv haft uppdrag i tre mån och sedan hoppat på akassa igen efter uppdraget var slut.
Men akassan tar slut ändå för eller senare.
 
Det låter ju bra! :razz: Då får vi bara hoppas att de hör av sig från soc snart.
Jag trodde de skulle höra av sig direkt efter man lämnat in intresse men det var några veckor sen nu... Kanske inte är så ont om familjer här i Halmstad.
 
Min erfarenhet är att många kommuner inte hör av sig alls! Jag skulle höra av mig till flera kommuner om jag vore du. Bor du skapligt till större stad som brukar hålla Pride-kurser så hör av dig till sådana.
Sen kan du ju också anmäla ditt intresse i Facos familjehemsbank.
Som sagt, vi fick ringa MÅNGA samtal och gå igenom flertal Kälvesten med olika kommuner och organisationer innan vi äntligen fick våra älskade små barn.
Långa tider gav jag upp, väntan och längtan var dryg och hemsk och jag trodde att det var något fel på oss som aldrig fick några barn.
Men så, till slut så!
Det är mina rekommendationer, att höra av sig till flera kommuner.
Mvh MGB
 
Absolut att ni bör höra av er till fler kommuner!
Väntan kan bli låååååång om man inte sprider sitt upptagningsområde.

Vi är också tillbaka in väntans tider igen.
Vågade inte ställa oss till förfogande för tidigt och har därför ännu bara "lämnat ut oss" på ett ställe.
Men nu är vi på G igen och har fått ett mail som frågar var vi håller hus..... :?
De har försökt ringa oss ett 40-tal gånger i sommar........................????? :oops: :angel
Väntar med spänning :banan:
 
Tack för ditt svar!
Tråkigt att det kan vara så svalt intresse från soc. sida. Då är det ju inte konstigt att det inte finns några familjehem när de behöver heller... Kanske handlar det om brist på resurser, att de helt enkelt inte hinner utreda familjehem.

Jag såg annonsen i Falkenberg, det är nära, ca. 3 mil härifrån så det passar ju bra!
Vi vill ju helst bli familjehem, annonsen gällde jourhem, men det kanske man kan framföra när man väl fått kontakt.

Ska försöka att inte ge upp hoppet! :razz:
 
Satt och skulle fylla i på familjehemsbanken, men förstår inte riktigt frågorna. Kan ni hjälpa mig?

"Bocka i vad som stämmer in på dig/er. "
Syskon:
Mamma/barn:
Bredvidboende:
Missbruksproblematik:
Annan etniskbakgrund:
Djurfritt:

Menar de att vi ska fylla i vad som finns i familjen eller vad vi kan tänka oss att ta emot?
Förstår att de knappast menar om vi har missbruksproblematik, men djurfritt antyder ju på oss, så det blir lite rörigt.. Och vad menar de med syskon? Om det finns syskon i familjen eller om vi kan tänka sig att ta emot ett syskonpar?

Hoppas ni kan bena ut det här för mig! :razz:
 
A-C sa:
Satt och skulle fylla i på familjehemsbanken, men förstår inte riktigt frågorna. Kan ni hjälpa mig?

"Bocka i vad som stämmer in på dig/er. "
Syskon:
Mamma/barn:
Bredvidboende:
Missbruksproblematik:
Annan etniskbakgrund:
Djurfritt:

Menar de att vi ska fylla i vad som finns i familjen eller vad vi kan tänka oss att ta emot?
Förstår att de knappast menar om vi har missbruksproblematik, men djurfritt antyder ju på oss, så det blir lite rörigt.. Och vad menar de med syskon? Om det finns syskon i familjen eller om vi kan tänka sig att ta emot ett syskonpar?

Hoppas ni kan bena ut det här för mig! :razz:

Dom måste ju mena vad ni kan ta emot - djurfritt är väl om ni "erbjuder" djurfritt boende.
 
A-C sa:
Satt och skulle fylla i på familjehemsbanken, men förstår inte riktigt frågorna. Kan ni hjälpa mig?

"Bocka i vad som stämmer in på dig/er. "
Syskon:
Mamma/barn:
Bredvidboende:
Missbruksproblematik:
Annan etniskbakgrund:
Djurfritt:

Menar de att vi ska fylla i vad som finns i familjen eller vad vi kan tänka oss att ta emot?
Förstår att de knappast menar om vi har missbruksproblematik, men djurfritt antyder ju på oss, så det blir lite rörigt.. Och vad menar de med syskon? Om det finns syskon i familjen eller om vi kan tänka sig att ta emot ett syskonpar?

Hoppas ni kan bena ut det här för mig! :razz:

Hej!
Precis som Adal skriver så ska du fylla i Ja på det som ni kan tänka er att ta emot. Djurfritt fyller ni i ja/nej om ni har djur eller inte. Det är brist kan man säga på familjehem som är djurfria så därför har vi tagit med det i formuläret.

Har du fler frågor eller vill ha hjälp, skicka gärna PM till mig eller ett mejl familjehemmet@familjehemmet.se

Hälsningar
Anne Aronsson
familjehemmet.se
 
Finken sa:
faktum kvarstår att du får inte stämpla och samtidigt ha fosterbarn. Du anses jobba även om barnen är i skolan eller på dagis efterosm du får arvode, "lön" . Vill du vara spiksäker ring din A-kassa och fråga.

Jodå min man går på A-kassan just nu och fick utan problem ta över arvodet för våran placering, (som innan han blev arbetslös har stått på mig)
Däremot att ta en Ny placering och få arvode gick dom inte med på men i.o.m att detta var en placering vi haft innan han blev arbetslös så var det inga problem. :claphappy:
Sen kanske det är olika på olika fackförbund, han tillhör Seko.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp