Någon som tycker till?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Är ny här på forumet,men har varit familjehem i många år. Nu kommer jag med en fråga som det kanske inte går att svara på, men väl att tycka till om. Ska snart ta emot ett barn som flyttat runt väldigt mycket. :angel: har ett stort nätverk (dvs. föräldrar och mycket släkt samt tre tidigare familjehem). Senaste familjehemmet, som :angel: bor i för tillfället har väldig separationsångest och vill att :angel: kommer dit när :angel: önskar och det ska tom. stå kvar ett möblerat rum där till detta. Jag kan förstå deras ågren, men vad är eg. rimligt med tanke på :angel: ? Familjehemmet vill att barnet bor kvar hos dem till skolavslutningen, men att :angel: ska vara här vissa helger och dessutom "kalla det för" att barnet redan har flyttat. Soc. verkar tycka att :angel: själv ska få bestämma det mesta, efter dagsbehov. Dessutom brukar :angel: ringa runt till alla släktingar och tidigare fam.hem varje dag för att prata. Kanske överdriver jag, men jag tycker att barnet ska få stöd i att det är här han/hon ska bo? Självklart kan :angel: åka till sin bio-familj och sova över, det motsätter jag mig inte alls. Men det verkar bli så många aktörer plötsligt och är en 8-åring verkligen kapabel till att få styra allt detta själv? Tyck till! Det verkar iaf. bli en tuff plac.
 
Åhj..... Det måste styras upp av vuxna. Tyvärr så känner jag igen detta från en av våra tidigare placeringar och der blev så att barnet inte fick någon "familjekänska" hos oss utan var ständigt på väg till någon annan. Måste finns anledning till att barnet har haft 3 familjehem, och att dom nu inte släpper taget är anmärkningsvärt. Vad vill dom åstakomma? Denna :angel: har stora anknytnings problem och lär få har dom kvar om ingen stätter stopp. Märkligt att inte socialen ser detta och väljer att strypa kontakten med övriga förutom biosarna.

Ett jätte stort LYCKA TILL

Ps. Som gammalt familjehem måste man släppa taget och ge barnet en chans i sitt nya hem. Annars så gör man dom bara förvirrade och otrygga.Ds.
 
Håller med helt och hållet!
MEN varför ska barnet byta familj?? Dom verkar ju trivas ihop?
Stackars barn och behöva hoppa runt sådär...

Lycka till!
C
 
Hej!

Jag undrar samma sak som mammac. Vad är det som gör att h*n ska byta familj. Om det är något som inte fungerar så varför hålla kvar. Jag tror att det är ett dåligt samvete hos de vuxna i det "gamla" familjehemmet som spökar. Det är fullt rimligt eftersom det känns som man ger upp.

Lycka till /Tre
 
Tack för kloka kommentarer! Ni har samma magkänsla som jag har. Ja, det är så klart tragiskt att :angel: redan har "avverkat" tre familjehem, men nu måste barnet få tid att landa hos oss och jag hoppas att överflyttningen inte blir för komplicerad på grund av vuxnas dåliga samvete. Nuvarande familjehem har tydligt och klart sagt att de inte kan ta hand om :angel: på längre sikt, men när det börjar brännas då är det jobbigt förstås. Pratade med soc. idag som tyckte att det vore bäst om gamla familjehemmet kunde "ta flytten som vuxna", men vi får väl se hur det blir. Det som "gått fel" i stackars :angel: liv är att soc. hela tiden trott att föräldrarna ska ordna upp sin situation så de som tagit emot :angel: har gjort det med tanken att det skulle vara under något år bara. Sedan har tiden gått och familjehemmen har omvärderat sina möjligheter att kunna ta hand om barnet. Det här är ett exempel på hur illa det kan bli när det inte finns ett långsiktigt "tänk" kring barn som behöver bo i familjehem. Samtidigt så ska ju familjehemmen vara inställda på att det handlar om lånebarn och tydligen har :angel: placerats flera ggr. med just detta som grundtanke. Inte bra, kan jag tycka- med facit i hand förstås.
 
Oj oj, låter inte bra alls! Alla varningsklockor ringer! Varför skall barnet flytta? Har tidigare familjer inte fått rätt information/stöd, eller vad handlar detta om egentligen?? Tänker att detta barn måste få komma till en familj som är inställda på i vart fall livstidsengagemang... Hur skall barnet annars kunna få förmåga till anknytning om det bara är att flytta om något känns/ går fel..? Vad är soc´s roll i detta gentemot biolog föräldrarna? Är det en LVU eller? Ja det blev många frågor och inga svar, men mitt råd är att ni skall gå på magkänslan och från början sätta upp tydliga gränser för vad ni tror är rimligt för en 8 åring att klara. Barnet skall inte behöva vara terapi varken till bio eller tidigare fam.hem utan allt skall utgå ifrån barnets bästa! Lycka till! / Snus7mumriken
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp