Älskar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla

Funderar på ordet "älskar" eller känslan....

"Tycker om"
"Bryr mig om"
"känner för"
"Berör hjärtat"

Alla barn behöver ju höra att dom är älskade
Men andvänder ni det ordet till placeringar???
Får dom höra det av bio familj?

Ordet är ju laddat, inget man säger första dan man träffar en människa
Men när? och är det sant!?
 
Även kramar

Hur funkar det hos er andra?

Hur gör man med större barn som kastar sig i famnen
på främlingar?

Hur får man andrum från barn som är som plåster på en och framförallt
har öron stora som tefat.

Hur säger ni nej till barn som är shopaholic
Mina öron blöder av ordet KÖP

Hur tidigt satte ni in stödfamilj för "Explosiva barn"
(För de andra barnens skull)
 
Laddat ämne.

Vore spännande att få läsa hur alla tänker.

Här hemma, har vi ju för det mesta "äldre Barn" Så orden "älskar dig" är inget man kan använda lättvindigt. För det första så har de så mycket bagage med sig samt att de redan fattat galoppen med de orden. De är ju ofta lättare sagda än kända.

Kärlek visar vi på andra sätt. kramar (om de vill) annars bus som ger ömhet utan att vara för nära.
Berömmer massor, vid minsta lilla bra grej.
Visar uppskattning via överraskningar, allt från en oväntad dricka till en ny t-shirt tex.
Visar och talar om hur stolta vi är över dem.
Låter alla vara delaktiga i allt på gott och ont efter egen förmåga.
Säger orden, bryr mig så mycket om dig. så glad att du finns osv .
Så vad säger ni andra?
 
Vi älskar våran lilla :angel: och det får h*n förstås höra dagligen. Men eftersom barnet bott här sen h*n var nio månader och är snart tre år så känns. det ganska självklart. Det kan ju givetvis va annorlunda om det skulle komma en tonåring som ändå hade ganska bra kontakt med sina bio och så. Äldre barn har jag ingen erfarenhet av än.
Alla i en familj behöver förstås känna sig älskade men kärlek kan man ju visa på så många olika sätt. Inte bara i ord
 
Benämnde oss vid våra förnamn till barnet som var 2 år då hen kom. Men efter 4 mån här började hen säga mamma o så till oss. Hen hörde vad andra sa t sina vuxna... Barnet hade ibte bott hos bio sedan spädåldern så hen hade inte ngn annan att säga det till då. Barnet har bott här i 5 år o vi säger ordet Älskar! Absolut! Pratat mkt m barnet om att det är skillnad på tycker om o älskar . För barnet sa nämligen att hen älskade alla- inklusive busschaufförer o tanten i kassan i matbutiken. Fick mkt hjälp m förskolan ang det. Barnet var mkt distanslöst...
 
Vi har en tonåring idag, hen älskar vi. Det är inte helt lätt att komma fram till det och inte helt självklart heller. Hen har bott hos oss i 1 år drygt och vi har inga biobarn eller andra barn. Det har växt fram och tanken på att hen inte skulle vara med oss skulle göra oss väldigt sorgsna. Vi har dock aldrig sagt det, vi har sagt "bryr oss om", "du är det bästa som hänt oss", "du ska bo kvar tills du är 35 annars fyller vi en pool med tårar" osv osv. Man kan säga och visa det på så många andra sätt. Hen älskar när vi kollar film och ligger på vår säng. Då ska hen ligga nära oss, vi ska kittla hen och sen slutar det med att hen ligger som ett knyte på min axel och vi håller om varandra. Plötsligt blir tonåringen ett litet barn.
Det är inte lätt med känslorna, men det viktiga är att det är ärligt. Ord som är tomma gör ingen nytta (enligt mig).

Våra nya barn som är småknattar är helt distanslösa, under överslussningen så har det varit pussar, kramar och dom säger "jag älskar dig" hela tiden. Något vi lär få jobba med i massor. Vi har bett om hjälp från BUP för det är viktigt att det blir en innebörd i ordet.

Så, det är nog olika utifrån barn/ungdom och en själv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp