Äntligen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har jag tagit kontakt med kommunen och vi ska påbörja utredning för att bli familjehem!
Jag är så förväntansfullt pirrig... :D Det här är planer vi har haft länge, sedan innan våra barn föddes så iallafall mer än 7 år. Så det känns verkligen roligt nu när vi tagit det första steget...

Vi har ingen erfarenhet av barn från svåra uppväxter men går på magkänslan och vårt sunda förnuft och hoppas det ska räcka. Vi har stora hjärtan!

Vad har ni för tips till oss som är helt nya? Inför första besöket från kommunen och inför första placeringen?

Kul !!!
Det känns alltid spännande när man känner att allt är i rullning. Ett tips är att skriva upp alla frågor du har till soc, för när du väl sitter där mitt emot dem så har du glömt av alla dina funeringar....

Själv är jag precis färdigutredd och börjar som jourfamilj till midsommar :)

Välkommen till oss och familjehemsvärlden!

Ida hade ett bra tips, skriv upp dina frågor.
Försök sen att inte städa ihjäl dig, du/ni bor ju faktiskt i ert hem.

Vi hade heller inga erfarenheter av de svåra problem man kan ställas inför men man lär sig hela tiden. Utredningen är ju till för att lära känna er familj och ha så pass underlag att en bra matchning ska kunna göras för att rätt barn ska hamna i rätt familj. Sen är det ju många gånger så att soc inte alltid har rätt info om barnet, eller väljer att utelämna en mängd info det har många här inne erfarit men bli inte avskräckt för det. När ni fått en förfrågan kan man alltid tacka nej.

Så gå in med ett öppet sinne och få info från de som besöker er. Man kan alltid efter ett möte ringa eller maila för att ställa mer frågor.

Lycka till!
Adal

Vi är precis i samma situation nu. De började utredning, fortfarade måste kolla up alla papper.

Vi tänkte att på grund av våra bio är små fortfarande (minsta är bara 1,5 år) och även om hela processen tar 1-2 år då kanske är bättre för oss att börja som kontakt familj. Då får vi lite enfarenhet inan placering och komunen också tykte att det var jätte bra idea (jag tror att kanske de har lite storre problem med att hitta kontakt familjer).

Vi bor i stor Stockholm, så kanske har är lite större behöv av kontakt familjer också, då många enamstående som kommer hit saknar nätvärk, eller vad tycker ni?

Corri

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp