Är det föräldrarna som bestämmer all umgänge....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
.. är det så att placering via SOL är så att föräldrarna har rätt att bestäma umgänget och om det är LVU så bestämmer soc? Trodde att det var soc. i båda fallen utifrån barnets bästa. Försökt hitta fakta om detta på nätet men lyckas inge vidare, kanske någon rutinerad familjehemsförälder här har svaret....
 
Hej

I vårat fall, vi har en liten som är SOL placerad så har sos bestämt umgänget,
självklart tillsammans med oss och bio,det har inte varit snack om saken.
Sos har varit tydlig och klar över hur umgänget ska se ut.
Vi har kommit till en bra lösning för alla tycker jag.
kramar trädet
 
Låter ju underbart, i vårt fall är soc, väldigt flata, alla tre soc.tanterna säger olika saker, och ingen ting verkar någonsin bli bestämt, jag vet inte vad jag kan trycka på för barnets skull...och vår, för det går ju inte planera sitt liv så bra om man ska vara superflexibel och bara ställa upp för umgänge närsomhelst när det behagar biosarna! Vad säger lagen egentligen?!
 
Hej!!

Våran pojke som vi har är på SOL.där har sos bestämt 1 gång per månad.
Det funkar sådär vi har hela tiden haft i gång per månad och lite längre vid skollov.

Problemet som vi ser det är att mamman lovar allt till pojken till nästa gång och nästa gång men vi får ta hand om alla besvikelser och "löften" från henne.Så när pojken kommer hem är han oftast väldigt splittrad.
Han vill inte flytta hem men hon bara måste säga det till honom varje gång att hon kommer snart plocka hem honom och ge honom ett tv spel.
vi har tagit upp det här många gånger med sos men de säger bara att det är så det är och vi måste förstå att mamman har ett utvecklingsstörnnig och säger saker till barnet.

Kram Jonna
 
Vad anser ni om detta omgänget,som våra placeringar har:

Vi skjutsar till umgänge två gånger i veckan,två-tre timer vardera.Bio får även ringa två gånger pr.dag.
Enligt oss är det alldeles för mycket,då barnen blir oroliga och mår dårligt.
Detta är en SOL-placering.
 
Prata med SOC och säg att detta håller inte varken för Er eller barnen.
När ringer Bio fm.vid 11??????och sedan vid 17?????
Ni lunchar vid 12 åker badar vid 13 kanonväder tar fika med,ligger länge vid stranden
så ni tänker ätta ute .DET GÅR INTE måste hem telefon.
Stå på Er träffas 1 gång i veckan och ett samtal i veckan om dom är stora nog att förstå,och prata i tel
 
Fialotta.....det där låter sanslöst!!!Är barnen på inskolning hem igen eller????....
Om inte-Ta hjälp av Bup......Så kan ni inte hålla på!!!
Vårt soc verkar ha 2 tim/vecka som grundmall.....och telefonsamtal 2 ggr/vecka.....Nu har vi 4 tim varannan vecka pga avstånden....En gång i månaden kommer maopa hit och en gång lämnar vi in dom 4 timmar hos maopa...Då har vi lite shopingledigt!(Och det är skönt att fylla på alla förråd av både mat,hygienartiklar och kläder till barnen utan barn.....).
Vi tycker att det funkar bra!Som ni har det blir ni ju utslitna ganska fort....och inte är det bra för barnen heller....Så man undrar ju VARFÖR????Har ni fått nåt svar på det....Vilket är motivet???
 
EJE sa:
Fialotta.....det där låter sanslöst!!!Är barnen på inskolning hem igen eller????....
Om inte-Ta hjälp av Bup......Så kan ni inte hålla på!!!
Vårt soc verkar ha 2 tim/vecka som grundmall.....och telefonsamtal 2 ggr/vecka.....Nu har vi 4 tim varannan vecka pga avstånden....En gång i månaden kommer maopa hit och en gång lämnar vi in dom 4 timmar hos maopa...Då har vi lite shopingledigt!(Och det är skönt att fylla på alla förråd av både mat,hygienartiklar och kläder till barnen utan barn.....).
Vi tycker att det funkar bra!Som ni har det blir ni ju utslitna ganska fort....och inte är det bra för barnen heller....Så man undrar ju VARFÖR????Har ni fått nåt svar på det....Vilket är motivet???
Från början var det meningen att detta skulle vara en kort placering,men troligen blir det ganska mycket längre.Man bio föratår inte detta,utan säger till barnen att dom snart(dom ger tom.datum...)skall komma hem igen!!
Soc vill göra lvu på dessa barn,men behöver nåt mera konkret att gå på,det finns en historie med anmäldingar gentemot bio också.
Vi bor 8 mil från där vi skjutsar till umgänge,så vi kan inte åka hem under tiden,så vi måste fördriva tiden med annat.
Bio vill ringa på morgonen,vid 8-halv 9 för att säga godmorgon,och halv sju för att säga godnatt.Förut ringdes det vid halv åtta på kvällen,med resultat att barnen inte kom till ro,dom bara grät och skrek efter dom..... :littlesad
detta fick vi,efter myyycket bråk,genom,att dom nu skal ringa vid halv sju istälet.
Bio har gett barnen en egen mobil,,som dom säger att barnen kan komma i kontakt med dom när dom vill.Men den mobilen har vi tagit,det fungerade inte alls....
dom två gångerna i veckan tar nästan knäcken på oss.
När det är en SOL-placering,kan vi stlla några krav alls på hur detta med umgänget skall fungera all,eller måsste vi bara acceptera vad bio bestämmer??
 
NEJ!!!....För böveln.... :evil: Det kan väl inte vara möjligt att bio ska bestämma nåt alls???
Det är väl soc som ska se till att barnen får ett umgänge som fungerar för dom....(och också för er)?
Känns som en anmälan till soc om att barnen far illa vore på sin plats.....för så måste man väl kunna göra....?Då får soc utreda soc.... :angel ...Nä....allvar....Nån högre upp än handläggarna borde ni ta kontakt med.....
Det kan ju inte vara möjligt att ni ska måsta säga ifrån er barnen för att ni inte orkar....på grund av att umgänget är fel......
Nä....ta fajt för det här!!!
Lycka till!!!
 
EJE sa:
NEJ!!!....För böveln.... :evil: Det kan väl inte vara möjligt att bio ska bestämma nåt alls???
Det är väl soc som ska se till att barnen får ett umgänge som fungerar för dom....(och också för er)?
Känns som en anmälan till soc om att barnen far illa vore på sin plats.....för så måste man väl kunna göra....?Då får soc utreda soc.... :angel ...Nä....allvar....Nån högre upp än handläggarna borde ni ta kontakt med.....
Det kan ju inte vara möjligt att ni ska måsta säga ifrån er barnen för att ni inte orkar....på grund av att umgänget är fel......
Nä....ta fajt för det här!!!
Lycka till!!!
Sist vi försöket diskutera detta,så sa jag till bio att jag inte ville diskutera(bio gapade) detta inför barne.Men det gick inte in alls,gapande fortsatte.Och en släktning till bioföräldrarna var också där,och var ganska aggresiv,verbalt alts,med svordomar och hot.(om att "såna som jag" inte borde vara familjehem,minsnn).
Och allt detta fick banen bevitna.Det var då jag gick därifrån,då det kändes meninslöst av ens försöka prata sansat.
Bio gastade om att det var DOM minsann som vara vårnadshavare,(altså var det DOM som skulle bestämma)....
Jag blir helt mattDet skall vara ett möte på soc i dag om detta ärende,jag har pratat lite med en handläggare om vad som hendt,hoppas att nåt händer,för detta tar kål på mej,ärligt!
Men,HUR mycket HAR bio rätt att bestämma om umgäne/telefonsamtal,när det är en sol-placering?
 
:? Men nu blir jag lite brydd...... :?
Jag kan helt och fullt förstå att soc/handläggare "bara" är människor dom med....MEN dom borde väl ändå måsta göra ett bra jobb?Klarar dom inte en bit så får dom väl ta hjälp av "teamet" eller chefen???

Det kan väl inte vara meningen att ett bra familjehem ska knäckas av att soc inte fullföljer SITT uppdrag.....Sen ovanpå det så är ju själva placerandet verkningslöst om inte barnet får det bra!!!Vill det sig ännu mer illa så kan ju fler barn dras ner pga av att familjehemmet inte orkar....Att ta på sig solglasögon 8) och låtsas som det regnar :angel är väl ingen bra lösning.....???

HUR gör man då???Har nån nåt bra förslag???Vad KAN och FÅR man göra i den här situationen???? :bow

När vi hade det som värst tog jag kontakt med "familjehemsrekryteraren" och hon drog i en del trådar så vi fick en ny handläggare med RUTER i!!!!Men det måste ju finnas nån öppen och bra väg att gå????
 
Måste tyvärr av egen bister erfarenhet hålla med Anne,risken finns att man blir uppsagd,det hände oss när vi protesterade och argumenterade för ett glesare umgänge.Jag har skrivet om det tidigare....när det kom till kritan var vi som fam.hem utbytbara och barnet fick flytta till jourhem!efter uppsäg.tiden eftersom inget nytt hem hittats.Barnet hade vi haft 1år o påtalat anknytningsprbl men det var inget vi skulle bekymmra oss över......vi var för pålästa enl.soc.Iefterhand har vi hört att BUP nu är inkopplat,stackars barn.....Trots LVU kan handlingsförlamade handläggare förstöra små barn i sin iver att tillgodose föräldrars och övrig släkts önskemål och då väger fam.hemmet lätt och tyvärr även barnets behov.Förstår att man har svårt att rekrytera hem när man har en sån inställning till oss som verkligen försöker göra ngt bra för dessa barn!K!an tillägga att vi har anmält detta barnförfarande till länsrätten
 
Lånebarn.....då måste jag fråga igen.....Under dessa premisser ....är det då rätt mot barnet att bara köra på?????

Vore det då inte vettigare att ägna sin tid åt ett barn som man kan göra livet bra för.....istället för att stånga hela familjen blodig för nåt som ändå inte kan lyckas????
Låter hårt och cyniskt.....jag vet....MEN det är en fråga driven från samma vinkel som soc driver sina felaktiga beslut.....
Drivet till sin spets.....Har vi råd med det här......????

Finns det nåt försvar till att man låter allt bara vara fast det inte är bra varken för barnet eller den egna familjen????

Svåra frågor.....Och jag har inget bra svar.....MEN min känsla säger att det ÄR fel!
På nåt sätt MÅSTE ju soc ta sitt ansvar för barnets bästa!!!!

Kan inte ta att vi ska vara dom som har dåligt samvete för barnen hela tiden.....för att soc inte kan ta SITT ansvar!Jag vill göra ett bra jobb......och det kan jag bara göra om jag kämpar samma kamp som jag skulle gjort för mitt eget barn....och slitningar som de här skulle jag då inte utsätta mitt eget barn för....varför ska jag då acceptera situationen för mitt hjärtebarn......????

Kan det verkligen vara meningen att "knasiga bioföräldrar" ska ha rätt att styra den här världen????Vem tar det yttersta ansvaret?????
 
Eje,håller med dig.Önskar att fler fam.hem vågade ställa krav på soc,då menar jag fårstås rimliga krav.Vi hade tankar flera gånger på att själva säga upp uppdraget och med facit i hand hade det varit bättre för alla inblandade än det trista uppbrott som nu blev.Vi vill fortfarande hjälpa barn med olika problem och har bestämt oss för att använda dessa surt förvärvade kunskaper till att göra gott för ngn annan,istället för att känna bitterhet.Vi kommer dock aldrig rekommendera ngn att ta uppdrag för denna kommun med så uselt,cyniskt synsätt på barn o deras rättigheter!Och hur man behandlar sina fam.hem är under all kritik!Men det är väl som en socsekr.från den kommunen sa till oss:det är inget fam som säger ifrån(bråkar)alla är väl så glada att få ett barn!
Mitt råd är:känner ni att ni inte har ngt stöd för hur ni tänker o resonerar kring barnet,och eller att ni inte får support i ert VIKTGA uppdrag som fam.hem,säg upp uppdraget!Har man inte soc med sig kommer man ingenstans och det blir i förlängningen inte bra för någon!Gå vidare och hitta andra,bättre att smarbeta med.De finns!!Vi ska ju ändå ingå i ett teamarbete!
 
Hej igen Lånebarn!
Som jag tog i är jag glad att du håller med mig :oops: ...rent principiellt alltså.....och kanske borde vi vara tuffare i verligheten också....eftersom det ofta slutar med platt fall i vilket som....Och under tiden kan vi ju hjälpa barn som det är nån mening med.....

MEN jag förstår att man inte klarar att stålsätta sig och säga upp ett barn man vet får ett ännu större h-vete sen än om det bor kvar.....SAMTIDIGT så borde vi ju inte acceptera anat än bra arbetsvillkor.....Då först kan barnet helt och fullt utvecklas på alla fronter och verkligen känna sig som familjemedlem till 100%....och SAMTIDIGT få en vettig relation till sin ursprungsfamilj...på SINA EGNA villkor!!

Jag tycker nog det här är en av de största och viktigaste frågorna vi borde driva!
Var vänder vi oss när soc inte klarar sitt uppdrag?Vart kan soc vända sig när dom inte klarar sina uppdrag?Och hur går man tillväga för att barnet inte ska fara ännu mer illa under tiden???
Det finns ju riktlinjer.....det är ju tolkningsfriheten det är fel på!!!!Vem ska ha tolkningsrätt i första hand?
 
Håller med dig lånebarn har precis sagt upp vårt uppdrag och vi brottas med skulldkänslor för barnens skull men det är ju först och främst vi som fam som ska fungera
det är de som flyttar till oss och inte tvärt om ,får man inte rätt suport går det inte hoppas att soc lärde sig något av deta till nästa gång...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp