Är det någon som kan hjälpa mig med detta ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi arbetar i en organisation som är privat , vi har fått lön tidigare men har nu fått höra att "alla" fakturerar alltså har egna bolag, Är det någon som vet hur detta fungerar fördelar/nackdelar kan man ta upp ex hyra /kostnader mm och dra av i företaget ??Mycket tacksam för hjlp med detta :claphappy:

Märkligt! Det är i strid med socialtjänstförordningen... tror jag den heter.

Följande gäller Göteborg men regelverket som refereras är ju nationellt:

-

4. Former för utbetalning av ersättningarna

Inkomster från uppdraget som familjehem är per definition inte inkomster från yrkesmässig verksamhet (3 kap. 2 § SoF) och ska beskattas som inkomster av tjänst.

Det är således inte möjligt att utbetala ersättningen som en vårddygnsavgift till familjehemmets eventuella näringsverksamhet. Socialnämnden kan därför inte acceptera ett familjehems hänvisning till att de innehar F-skattsedel och därför anser sig har rätt att få utbetalning till sin näringsverksamhet. Ett avtal om att familjehemmet själv ska betala skatt och sociala avgifter kan inte godtas skattemäs­sigt.

Nämnden bör informera familjehemmet om att nämnden ska göra avdrag för preliminärskatt och betala sociala avgifter. Kontrolluppgift ska lämnas över utbetalda arvoden och omkostnadsersättningar. Familjehemmet ska uppmanas att inlämna en A-skattsedel.

Det är möjligt för dem att ha såväl A-skattsedel som F-skattsedel.

-

Hej,

Bolag jag, men det vi menar är troligen enskilda bolag. Inta AB eller annat. Vet inte om det är någon skillnad?

Vi har inte social eller några andra stattliga/kommunala enheter som vi får ersättning från. Vi får det direkt från vår uppdragsgivare som gör placeringarna. Vi är ej heller placeringarnas förmyndare/godman utan agerar endast som värd/familjehem.

gör detta skilnad?

Hihi. Nu fick du igång min hjärna här på fredagkvällen :)

Det SKA inte göra skillnad, det där att ni får uppdragen från organisationen, men regler efterlevs ju inte alltid. Finns det en annan praxis i den organisation ni anlitas av så gäller ju deras praxis för er, till den dag de får en granskning på sig.

Placering via organisation förändrar inte socialnämndens ansvar: Socialnämnden är fortfarande ansvarig för de placerade barnens välbefinnande, även om de betalar avgifter till ett företag. Ni ska fortfarande ha avtal direkt med socialen för varje placering. Familjehem är fortfarande per definition INTE yrkesmässiga verksamheter och kan därför inte bedrivas i företagsform.

Jag läste noggrannare i socialtjänstförordningen, och om ni bedriver yrkesmässig verksamhet i ett bolag (enskild firma eller AB spelar ingen roll) så är ni ett HVB, inte ett familjehem. Kanske har er organisation valt att omdefiniera sina familjehem till HVB?? Då hamnar man i och för sig under massa andra lagparagrafer så det verkar inte helt vettigt, tycker jag... såhär från min lilla kammare. Jag är ju inte insatt.

Av det lilla du skriver tycker jag att det låter som om din organisation, och de kommuner som anlitar dem, kringgår en massa regler. Men, återigen, det kan jag förstås inte veta säkert! Jag är familjehemsförälder som intresserat mig för regelverket runtomkring, men jag är inte jurist - långt ifrån. Om du vill veta på vilka grunder din organisation agerar så kan du ju skicka mina två inlägg här och be din konsulent kommentera, så får du klarhet.

**

Med detta sagt: som företagare kan du dra av kostnader som är direkt hänförbara till verksamheten. I enskild firma är du som ägare inte anställd och du kan därför inte dra av kostnader för t ex egna måltider på arbetstid eller egen friskvård. Men det som är direkt kopplat till den placerade borde vara avdragsgillt i princip. Förutom den där i riktlinjerna jag citerade då, att ett sådant upplägg "inte kan godtas skattemässigt".

Jag skulle tippa att om du ska vara säker på att du gör rätt, så är det mycket krångligare att ha egen firma än att få ut lön. Om du inte är så bekymrad över om du följer regler eller inte så kan du få lite - LITE, inte mycket - bättre ekonomiska villkor av att gå över till enskild firma.

Hej!

Jag har också ställt frågan och fått samma svar att man inte får fakturera då vi också har den möjligheten!
Sök här på forumet i sök rutan så får du upp tidigare diskussioner om fakturera, F skattsedel..

Lycka till/C

Hur kommer det sig att de erbjuder att fakturera om det inte är lagligt ? Jag måste nästan fakturera annars kan vi inte vara familjehem jag pluggar och har studielån och då blir jag inte beviljat mitt lån, och jag klarar mig inte på min placering. Min man blev arbetslös förra månaden och kan inte heller ta "lönen" för då blir han av med sin A.kassa ,

Jag har sökt på fakturera och F skattesedel men får inte upp någon annan tråd ang detta, Det måste väl finnas någon som fakturerar idag??

Jag har läst någon stanns här på forumet att om man hade placeringen innan men blir arbetslös så ska det vara ok men att man inte får ta emot nya placeringar.

/ Lilla ja

Vissa org kör med fakturering. Om det nu är ok så kan det bli förmånligt eftersom alla kostnader då betalas med oskattade pengar. Och som familjehem har man ju mycket kostnader.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp