Ålder för familjehem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har aldrig hört talas om en bestämd åldersgräns. Det beror nog på hur man mår och hur mycket ork man har och åldern på det placerade barnet. Jag vet de som är runt 65 som är familjehem. Fast det kanske inte är så vanligt i och för sig.

Kanske nån annan vet?

Är du äldre får du kanske inga erbjudanden om mindre barn men å andra sidan behövs familjehem som tar sig an tonåringar.
Ibland är det bra om man har lite erfarenhet av livet.
Matchning är A och O när det gäller att passa ihop oavsett ålder och kön.

Jag har hört att man ska kunna ha biologiska barn i samma ålder. Dvs är man 65 år så skulle man kunna vara förälder till tonåringar eftersom det finns de som är runt 50 år när de får barn men du kanske inte kan vara familjehem åt en 1 åring för det är väl inte så vanligt att 64 åringar får biologiska barn.

Samma sak åt andra hållet är du 25 år så är det svårt att vara biologisk förälder till en 17 åring men du kanske skulle kunna vara det till en 2 åring och därför vill de placera lite yngre barn i den familjen.

Såhär har vi fått det förklarat av våran soc men det skiljer sig säkert från kommun till kommun som med allt annat :smirk:

Som Björken skriver samt väldigt beroende på person jag känner folk som är 65 men skulle inte drömma om att dom var det. samt ovänt det finns 40taggare som är som 70 från fall till fall. Jag tror nog att ni behövs många tonåringar har dålig kontakt med lite äldre.

Tack för alla svar!!!
Jag håller med om att åldern inte ha någon betydelse, bara man har erfarenhet o ork att ta på sig ansvar o ta hand om en annans barn. Sen ska det ju matcha förstårs.

Nyss fyllda 62 år. En pojke placerades hos mig 2005. Han var då nyss fyllda 3 år. När han varit här i 7 år skulle han flyttas till en yngre familj för soc. trodde inte att jag skulle orka med honom i tonåren. Istället flyttades han hem till bios. 2008 placerades en pojke hos mig. Han var då 2½ år och han blev 7 år i söndags. Han bor kvar och jag har fått frågan om jag vill ta över vårdnaden. ????? Hur tänker soc. Hur kan soc. veta hur 7-åringen blir i tonåren?

Hej Mat-tlda! Tack för ditt svar..Tänk vad soc jobbar olika ändå ska de följa samma lagar. Håller med dig !! Hur kan soc veta hur barnet kommer o bli i tonåren. Igentligen så vet vi som familjehem mer om barnen än vad soc vet när de bott hos oss ett tag.
Jobbar ni på heltid som familjehem?

Man skulle ju önska att varje ärende verkligen utgick från barnets bästa. Generellt tror jag att små barn, bör placeras hos familjehem där man " i ålder kunde varit bioföräder" . Men om placeringen redan är gjord så bör man ju verkligen fundera om det ör värt att avbryta en placering för att familjehemsföäldern anses för gammal.. Man är ju så olika, en ålder på papper säger inte allt. Nätverk, andra barn, make/ makas engagemang spelar ju oxå roll. Och vad familjehemmet vill. och barnet!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp