Ålder på placeringar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Funderar lite kring hur det ligger till med placeringar och åldrar.

Jag har försökt höra mig för både genom soc och olika org och de flesta säger att det är väldigt sällan de behöver göra yngre placeringar och att det i stort sett bara är ungdomar (13-18) på barnsidan.

Det jag undrar är om detta verkligen stämmer eller om de eg bara försöker pusha för att man ska vara villigare att ta emot en ungdom pga att det kanske är svårare att få platser till dem?

Blir lite nyfiken på hur det ligger till egentilgen, för efter att ha läst en massa här på forumet så får jag ju uppfattningen att det är alla möjliga åldrar på barnen som andra här är familjehem till.

Nyfiken i en strut! :D
 
Hej!!Jag har sagt att jag vill ha små barn, ej över 10. Har fått flera små, minsta var 5 mån,en 1år o en på 2. Har hört mig för hur det ser ut nu o fått till svar att det har blivit mycke mer små nu än för några år sen.Sen beror det på var man bor.Dom vill ha nya föräldrar till tonåringar för det är svårare att hitta.Vill du ha mindre barn så kanske du får vänta lite längre bara.Lycka till! :banan:
 
Tänkte nästan att det kunde vara lite på det viset. Vi har inte riktigt bestämt vilken ålder vi vill ha, men vi har pratat om kanske 4-10 år kunde passa bra hos oss som har en bioson på 1,5 år. Funderar på om inte det vore bäst med någon som börjat eller snart ska börja skolan kanske. Vi vill inte ha någon som redan är i moppeålder även om det lär komma med tiden, men liksom inte börja redan där...hehe =)
 
När vi började som familjehem resonerade vi som er,små som gärna får växa upp hos oss.Våran första placering kom som 2,5 åring o är idag 18.Våran egen minsta var 8 år då. :claphappy:
 
Våran första kom som 8månaders. Det var inte planerat att vi skulle bli familjehem, utan vi fick frågan, och tackade ja.

Vår nästa placering hämtade vi när h*n var 17 dagar. Detta var planerat och vi hade väntat ett tag. Men fått frågan från tre kommuner varav den ena har 4 barn att placera i höst. Spädisar alltså.

Vet också att alla kommuner säger när man ringer att de aldrig har småttingar...hmm.....inse fakta....dessa barn finns alltid, men det finns i stort sett nästan alltid fam.hem till dem också.

Det är alltid svårare att placera tonåringar och barn över 10....De lobbar alltid för dessa barn.

Lycka till
 
Gött att få lite fakta från verkligheten! Tänkte också att det borde väl finnas lika många yngre som äldre barn. Det lär ju knappast vara så att de flesta biosar "flippar ur" när barnen kommit just till tonåren utan det lär ju i de flesta fall vara något som pågår från tidigt oftast. Sen är det ju en fråga om hur tidigt det snappas upp av omgivning/socialen att ett barn inte har det så bra som det borde förståss.

Tack! :)
 
En hel del föräldrar klarar av barnen när dom är små och det är när dom blir tonåringar och får en egen vilja som det inte funkar längre. Eller när dom behöver skolning i att bli vuxna...

Så det finns nog lite fler tonåringar än små barn. Men det finns tyvärr små barn också.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp