Önskar hjälp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan!
Har en fråga..
Jobbar som familjehem åt ett "privat" företag..
Jag har inte riktigt förstått om det jag tjänar är pensionsgrundande!
Är det någon snäll själ där ute som kan hjälpa mig få rätsida på detta.

Mvh lillajag

ha ha pma dig i en annan fråga ang ett annat inlägg o nu ser jag svaret.
Nej inte pensionsgrundande, visserligen rätt till sjukpenning men är svårt att få då man ändå är hemma.
ja vi får ju inte heller kalla det lön utan det heter fortfarande arvode.

Hej!
Arvodet är sjukpennings- och pensionsgrundande, men berättigar inte till tjänstepension.

/Sara

Hej.

Arvodet är inte sgi grundande men är pension grundande

Så om man får barn i anslutning till familjehems uppdrag så ligger man på lägsta

men det här är märkligt.

När vi fick vår första placering så ringde jag fk för att kolla hur jag skulle göra iom att jag var tjänstledig med 50% för att vara hemma med vår :angel:

När dom hade kollat på detta så blev det 50% lön från arbetsgivaren som grundade för sgi och de andra 50% där jag hade lönebortfall + arvode där la de till kommunen som placerat som arbetsgivare.
Detta för att min vab skulle stämma om jag vabbade för det placerade barnet.

Men tänk om nu detta är fel??

Kan inte förstå varför man inte kan legalisera det att vara familjehem? Vi gör ju ett jobb som alla andra.
Varför envisas dom med att ge ett arvode? förstår inte hela grejen faktiskt.

Om man nu hade fått en LÖN i stället kanske de oinvigda slutar upp med att tro att man tjänar stora pengar på att vara fam.hem, För min del är det ett stort engagemang där man ger allt av sig själv till den placerade och hela bio släkten, självklart skall man ha betalt för de arbete man lägger ner.

NÄ det är nog dags att sudda bort smutsstämpeln från familjehemmen som gör ett fantastiskt arbete med alla barn och vuxna med för den delen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp