Önskar vi hade plats för flera lånebarn...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är lite nyfiken på er som har flera egna biosar och flera placeringar... :wink:
Hur stort bor ni ? Har ALLA eget rum ? Jourplaceringar tex; måste man ha "stort välutrustat rum" till dem också , eller är det ok med ngt. mindre men ändå hemtrevligt och kanske lite mindre möblerat ??? Vi har 3 biosar o 1 kortttidsplac. men är vill så gärna hjälpa fler ungdomar ! (Känner faktiskt ett par stycken som VILL bo här, men utrymme saknas... :littlesad ) Undrar också hur soc. ställer sig till om man vill ta en 0-2 årsplac. och inte har ett eget rum till den, är det okej med tanke på åldern eller finns kravet där ändå ? (Tanken vore isf. naturligtvis en spjälsäng i vårt sovrum)
Nån vänlig själ som vet vad som gäller ?
Tacksamma julkramar från vår familj som önskar oss ett stooort hus av tomten :D

Morron Kråkan

Utan placering så har vi 2 sovrum till förfogande.
Det ena är ett stort rum på ca 18m2 på bottenvåningen. Det andra är ett precis färdigt rum - var ett kök förut - på övervåningen som är i runda slängar 9,5 m2.

Utöver detta har vi ett pytteutrumme i anslutning till lilla sovrummet som går att använda som rum till ett litet barn eller ett barn som behöver "trygghetstrångt" som är på ca 5m2.

Vi bor i ett gammalt hus och alla rum i huset är stora. Vi kommer så småningom att byta till det stora sovrummet på bottenvåningen, då kommer vår stora sovrum att finnas ist. Det kan delas av 2 barn med tex en avgränsare och ändå ha en bra storlek som sovrum.

Vi har satt en ålder i dagsläget på 0-4 på kommande placeringar, men det är väl föränderligt utefter vilken förfrågan man får.

Jag vet inte hur soc tänker - tror alla är olika.
Vi fick en förfrågan på mamma-barn plac för 2 år sen, innan vi bodde i huset. Hade då 1 rum på 15 m2 som de accepterade att mamman och 2!! barn på 5 och 8 år skulle sova i. Vet inte hur de tänkte, men det måste ha varit utöver det vanliga. Jag som mamma hade aldrig accepterat detta. Och nej... det blev inget av denna förfrågan, men det var av andra anledningar.

Du får säkert fler svar än mitt och jag kan tänka mig att de(soc) tycker att spädis i ert sovrum är helt OK.

/Adal

Efter att två barn flugit ut har vi också två rum över........
Ett klassiskt tonårsrum i källaren, 10-12 kvm, och ett lite mindre på övervåningen.
Just nu fungerar det ena som gästrum och det andra som skräprum :angel :wink: men kan på ett par timmar tömmas.

En spädis är väl inga problem att dela rum med men större barn, speciellt när de närmar sig tonåren, kan nog behöva lite eget utrymme.
Möjligen också att syskon kan dela ett större rum.
Vi har möbler så vi kan utrusta ett rum med basutrustning, oavsett ålder.
"Pyntet" får komma efteråt...............

God Jul på er alla!

Hej!

Vi bor i ett stort hus ca 270 kvm. Våra lånebarn har ett vars ett rum på ca 15-20 kvm. Våra biobarns rum är lite större. Vi har dessutom ett extra gästrum på ca 10 kvm, men vi har inte planer på att ta emot fler än två barn så nu är det fullt. Totalt fyra barn räcker för oss. :banan:

Tre

Alla kommuner vi varit i kontakt med under åren har sagt samma sak, nämligen att varje placerat barn skall ha eget rum, med undantag för syskonpar i lite yngre ålder. Detta krav verkar vara en principsak/en riktlinje de har att följa.
När sedan placeringen väl ar gjord så verkar det inte lika viktigt att de får behålla sitt egna rum, det finns ju tillfällen där placeringen mår bättre av att dela rum med någon eller familjen utökas av annan orsak (en av våra :banan: fick plötsligt "sällskap" av en hemvändande vuxen bio när hennes förhållande tog slut. De två delade rum i ca 1 månad trångt trångt trångt men det är ju sånt som händer i en "vanlig" familj och man skall ju vara så "vanlig" som möjligt så det fick gå.)

De kommuner jag varit i kontakt med säger att mindre barn kan dela rum, men huset ska ha möjlighet att ge dem egna rum när de kommer upp i den åldern.

Vi har fem sovrum, 4 barn. ett vardagsrum och ett allrum. Vår tanke är att spädis ligger hos oss, delar sen rum med det barn som är lite äldre. Våra stora barn är snart på väg ut och då kommer plats att finnas för egna rum.

God fortsättning!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp