Överklass och medelklass

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mina goa barn- barnet var 2 o kom hem med ett playstation o var galen för att det inte funkade som barnet ville.Ville att jag skulle spela åt denne= aldrig
Var 3 o kom hem med smink= Inte ok hemma hos oss.
sparkcykel-vi har grusvägar så barnet skrek o grinade hysteriskt för att det inte funkade.
så där har det varit hela tiden,inga vettiga saker o helt fel åldersmässigt.
nu är barnet 5 o jag kan tänka mej att ta hem playstationet,men nu säger bio nej.
 
Hej
Har inte varit inne här så mycket pga tidsbrist .Men fastnade för den här frågan.Deanna mycket bra skrivet :claphappy: Vilda barn tänkvärda ord :idea: . Honey har oxå lite svårt för det här med klassindelning :D

Om vi tillhör överklass ( gillar inte indelningen dock) det beror nog på vem man frågar .Jag har vänner som har det både bättre och sämre ställt än vad vi har , Men om man ser till att vi klarar oss ja det gör vi .Vi reser ibland när lusten faller på ,har stort hus ( Behövs då vi ibland är mååånga ). Däremot gillar jag inte saker för sakers skull, utan vi köper det vi behöver. Och som någon skrev vi behöver inte oroa oss varje ggr vi öppnar plånboken.Och det syns nog inte vad vi har för ekonomi. Älskar min gamla volvo ifrån -94

Vi har haft många plac både ifrån dom med bra ekonomi och dom med sämre ekonomi. Och som någon fråga .Har man reagerat över skillnaden i famhem kontra biohem vid hemgång. Ja ibland men då mer på hur vi varit som familj inte vad dom fått hos oss materiellt sett. Vi gör med en gång klart för våra plac hur vi tänker och att det inte alltid är hur biofam tänker . Detta för att underlätta vid ev hemgång.Det här med saker är ett väldigt känsligt ämne då man absolut inte vill att någon ska tro att man behandlar den plac illa .Men att då ge den plac exakt lika standard som dina med en gång kan slå fel det oxå. Våra bio barn har börjat med en beg dator och jobbat sig upp. Skulle jag då ge en ny plac samma standard på dator blir ju det orättvist mot bio barnen.Så som någon skrev det är inte självklart att den plac ska ha samma standard i alla fall inte i allt och kanske inte med en gång .
Krysmynta
 
Jag tror precis som många tidigare varit inne på att kontrasterna kan bli stora för barnen, men att detta inte alltid är kopplat till pengar. Min man och jag har en utrpräglad arbetarbakgrund och vi har haft en lång resa för att kunna genomföra drömmar om studier på högre nivå samt möjligheten till ett eget hus. För oss har detta inte varit en självklarhet när vi växte upp. Våra egna barn har inte heller växt upp med återkommande resor eller prylar som indikerar social standard. Vi bor i ett hus på landet som efter många år fortfarande behöver mycket kärlek och arbete. Grejen är den att vi alltid har varit en familj med mycket närhet, barnen har alltid varit och är delaktiga. Där märker jag den stora skillnaden för de barn som nu bor hos oss. Materiellt är det många saker som de hade i det bilogiska hemmet, men där fanns inte någon närhet och inte något utrymme alls för barnen.
 
Bra sagt Trezel!

jag tror det är livsfarligt att stirra sig blind på materiell standard. Det är faktiskt inte den som är avgörande i slutänden. Det är också viktigt att komma ihåg att även "överklassbarn" kan bli familjehemsplacerade på samma grunder som mindre bemedlade barn.. Vem är vi att döma?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp