är det någon som vet???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej!
har pratat lite allmänt om vårdnadsöverflyttning med 2 olika socialarbetare och de säger att det är efter 2 år??? jag har ju trott att det var 3 år.
en bekant till mig fick höra av sitt soc, att efter 2 år då måste biologföräldrarna bevisligen vara bättre för barnet än fosterföräldrarna för att det ska bli en hemflytt.
kan det va så att mitt soc, har missuppfattat mig och menat det där andra....och finns det överhuvudtaget nån speciell gräns efter 2 år?
förstår ni vad jag frågar?
bara nyfiken, inget som är direkt aktuellt för oss...
 
Vad jag har hört så kan processen om vårdnadsöverflyttning starta efter 2 år med stadigvarande placering, detta för att det tar relativt lång tid innan all utredning och beslutstagande är avklarat. På så sätt skulle vårdnadsöverflyttningen kunna ske efter 3 år.
 
Här finns mycket matnyttigt att läsa
"Socialnämndens ansvar vid behov av ny vårdnadshavare"
http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/200 ... 006_20.pdf

Efter att barnet varit placerat i samma familjehem i 3 år MÅSTE socialtjänsten ÖVERVÄGA om vårdnaden ska flyttas över till familjehemsföräldrarna eller någon annan som stadigvarande har vårdat barnet. MEN de FÅR göra det tidigare. Särskilt bör detta övervägas om barnet blev placerat som liten, under 3 år.

Håller just nu på med en överflytt. Det har tagit onödigt lång tid. Utredningen öppnades 3 månader efter att barnet varit placerat 3 år. Sen tog det nästan ett år från det att den öppnades tills det att den skickades in. Sen tar det några månader i rätten, och sen ska det processas på skatteverket och försäkringskassan. Första barnet tog det ca 5 månader från det att ärendet skickades in tills allt var klart.

Många socialsekreterare vet inte ens hur en utredningen går till ännu mindre vad som händer efter att den skickats in till rätten.

Har du frågor får du gärna skicka PM till mig!

/Sara
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp